• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adriatik

F

F.d. 7875

Guest
Vi håller ju på och kollar lite vad vi ska ha för husbil och vi har nu fastnat lite för
Adriatik Adria Coral 670 SL 2,3 JTD

Men samtidigt är jag lite tveksam, vi hade tidigare en Adria husvagn och den var lite "rasslig" i skåpdörrar mm. Hur är kvalitén på Adriatic?

Kram Sanna
 
F

F.d. 52975

Guest
Sv: Adriatic

Välkommen i klubben!
Har själva en Adriatic 687SP -07 som vi är mycket nöjda med. Har inte upplevt att den skulle vara "rasslig", känns som att Adria har höjt kvalitén, det var ju lite av ett
lågprismärke tidigare.:msn_thumbup:

Ha D!
 
F

F.d. 25057

Guest
Sv: Adriatic

Hej Sanna ,
Vi har en Adriatik 687 SP - 07a med Renault 2,5 ,147 hk. visserligen har jag bara kört 800 mil , men vi är jättenöjda hittills, jag tror att du inte ska jämföra husvagn med husbil, jag tittade på många husbilar innan vi köpte, och jag tycker man får mkt. för pengarna, men ta god tid, och titta runt.
Lycka till
Guy
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Adriatic

Vi hae en Coral 660SL -08 och jag upplever att det är förvånansvärt hög kvalité, väger man sedan in priset så är det ett fynd.

En nackdel (fast det egentligen är en fördel) är att inredningen är så stabilt hopsatt att det var näst intill omöjligt att modifiera den för att kunna få till en hundpassage mellan bodelen och garaget.
 
F

F.d. 7875

Guest
Sv: Adriatic

Tusen tack för era svar!
Michael jag kikade lite på din husbil och läste din beskrivning och det övertygade mig nog om att det blir en Adriatic. (Såvida vi inte vinner några miljoner och köper en Concorde ;) )

Att vi fastnat för 670 är kylskåpets placering och att det är en separat frys i den.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Adriatic

När vi köpte så fanns inte 670SL. Den är annars nästan optimal med undantag för duschen som var en besvikelse när jag såg den. Till skillnad från 660SL så har 670SL ingen separat duschkabin. Det innebär att hela golvet i toautrymmet blir blött. En stor nackdel tycker vi. Men ett större kylskåp är inte fel och vinkelköket ger lite större arbetsyta. Ett svårt val.
 
F

F.d. 7875

Guest
Sv: Adriatic

Hm, då har vi nog inte kollat ordentligt för en separat dusch är ett måste.
Vi har bara sett 670 i broschyr ännu så länge. Firman hade inte någon sådan inne. Tack för att du påpekade det.

Attans, då får vi nog fundera vidare, vi vill ha separat dusch, stora kylen +frys, stort garage och långbäddar.
Förslag någon?
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Adriatic

Hej
Vi köpte nyligen en Adriatic Coral Red S 660 SL som har det du efterlyser minus det stora kylskåpet men det finns ju som du säger S 670 SL som har den stora kylen plus frysen. Vad gäller duschen så står det i katalogen för Coral "Alla modeller har separat duschkabin med stadig dörr, för bästa komfort även i hygienavdelningen".
http://www.adria-mobil.com/media/2009/se/products/motorhome/Broschyr.pdf

Angående Adrias kvalitet så hade vi också en gång en husvagn (av 98 års modell) som verkade vara ihopsnickrad på en kafferast. Efter några veckor hängde skåpluckor på trekvart och det mesta lät som om vagnen skulle falla i bitar i hastigheter över 60 km/tim.
Dagens husbilar verkar vara i en helt annan klass och någon kvalitetsskillnad mot t ex Dethleffs har vi inte kunnat hitta. Tyvärr verkar priserna stigit i takt med kvalitetsförbättringarna men man får ändå mycket husbil för pengarna.

Det enda negativa är Trumas elpatron som är alldeles för klen på vintern om man inte är så förståndig att man ser till att fylla gasflaskorna innan avfärd men det var visst en annan tråd.
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Adriatic

Det mesta av det Ni önskar finner Ni i Adriatik Corall S 690 SP. Stora kylskåpet, separat dusch, rymligt bagagerum, vinkelkök och så kallad "quinsbed". En hyfstat rymlig dubbelslaf som man kan nå från båda sidor. Anita och jag är mycket nöjda.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Adriatic

Duschen i 670SL har vikväggar i mönstrad transparent plast men de viks ut över det gemensamma golvet. Kanske det går att lösa med en skiva av sådana plastplattor som är tänkta att ha på balkonger, i källare och liknande. Detta lösa golv kan då plockas undan vid duschning och läggas tillbaka torrt efteråt.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Adriatic

Vi har också Coral 690 SP. Är helnöjda! Var lite inne på att byta till 670, men som sagt tidigare så är det det där med duschen som avskräcker. / Jeanette
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Adriatic

Hej. Även vi har en Adriatik, en alkovbil som heter Coral 660SP. Den har allt som ni vill ha utom enkelsängar. Vi har tvärställd dubbelbädd ovanför garaget, och naturligtvis en dubbelbädd i alkoven. Men kan också "nödbädda" sittgruppen för en person.:)

Vi kunde inte heller hitta en bil med alla era önskemål, som inte var för lång, och inte för dyr.

Annars är vi väldigt nöjda, de fel vi haft har mest gällt "apparater" typ kylen, radion etc. Det enda som vi kan lasta Adria för, var en värmeslang som lossnat i garaget.

Dock, se upp med vikten. Vår är registrerad för 3,5ton, men väger ca 3000kg innan vi lastat den. Så med fyra vuxna, och med packning för långsemester, är det svårt att klara sig under 3500kg.:mad:

Janne

:swoon:
 
F

F.d. 7875

Guest
Sv: Adriatic

Tack för bra tips!
Att vi vill ha enkelsängar är för att vi har sju hundar som sussar i vår säng! :twitcy:
Den stora dubbelsängen skulle väl egentligen vara bättre då, men voffsen fixar inte att hoppa upp och ner själva i den. Dessutom så känns bilen rymligare med enkelsängarna. Vi behöver stort garage eftersom vi åker mycket på hundutställning och behöver därmed få in ett stor utställningsbur/trimbord. Så Adriaticen med en fristående dubbelsäng mitt bak går bort pga för litet garage.
"Alla modeller har separat duschkabin med stadig dörr, för bästa komfort även i hygienavdelningen" Det var nog det jag hade läst och tog det som att det var separat dusch!

Janne vill helst ha den stora "Vision" och där finns ju allt vi vill ha, men jag tycker att den är för stor att köra. Jag ska ju kunna köra jag med ;)
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Adriatic

Vi har stort garage i 690. Luckan på bilens vänstra sida är lite missvisande. Den som finns på höger sida är ungefär lika stor som på 660 och 670 och garaget i ungefär samma storlek. /Jeanette
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Adriatic

Hej Sanna! Kul att ni är ute med hundarna på utställningar! Vi har fyra shelties och är inte ute på utställninga rmer, gubbarna är gamla :-( Vi har en Adriatik 660 SL och en av anledningarna att vi bytte bil var bl a att vi ville ha enkelbädar + att våra fyra hundar skulle få en bekväm sovplats. Gå gärna in på Husdjur i husbil, inlägg 62 (under Damernas). Vi tycker att det fungerar bra nu med att plocka upp grabbarna i sängarna på natten + att de gäna sover i kojan!
Lycka till och ring gärna om ni vlll veta mer hur vi gjort!

Hasse & Inger
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Adriatic

Här är en länk till Adria i Slovenien: History | Adria mobil | Adria
Om du läser historien s inser man att det skett en del mellan din gamla husvagn och en ny husbil. ISO 9001 och ett EU-medlemskap bl.a.

// Göte J
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Adriatik

Det var intressant att gå in på deras hemsida och kika på broschyrerna för olika marknader. Det varierar inte bara med antal modeller som säljs i de olika länderna, även bilderna i broschyrerna varierar, även det som skulle kunna vara gemensamt för alla.

Jag pratade med en verksatdskille om dessa bilar och berättade hur besvärligt det var att demontera inredning. Jag undrade om det inte var så att de byggde inredningen först och satte på skaler efteråt. Detta förnekade han men av en bild i vissa av broschyrerna så är det nog så. (I och försig så är det ganska naturligt eftersom det skulle vara lite marigt att få in en del prylar som är för stora för dörren annars.)
 

Olle Ljung

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
3186
Medlemskap
2024
Sv: Adriatik

Vi har precis nu bytit till en Adria 707 SL. Den har stora motorn och regad för 3850kg. Den har allt det vi vlle ha. Enkelsängar, vinkelkök, stort garage, sittplats för 6 personer och den nedfällbara sängen i fram. Dessutom har vi beställt montering av tältservice, vilket innebär utvändigt monterad 230v uttagn, 12v uttag samt uttag för TV antenn. Vi får även monterat ett exrta 230v uttag vid arbetsbänken.
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Adriatik

Tältservice? Är det något man gör vid fabriken eller kan det göras i efterhand?
Ungefärlig kostnad?
 
Toppen