• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterikapaciet i ett nytt batteri

F

F.d. 15126

Guest
Hej!

Har två nya gel batterier, men känner mig tveksam till om jag blivit lurad, när jag fick dem var de bara 12,8 volt, laddade de då för att kolla att de verkligen var fulladdade, båda hade passerat bulkladdning och var i fasen absorptionsladdnig enligt den externa laddaren jag använde, de skulle då alltså ha minst 80 procent i kapacitet vid utlämnandet, helt okej om de stått på hylan ett halvår tänkte jag, men efter att fullladdats steg de endast till 12,9 volt !!!:mad: Är det acceptabelt för ett nytt gelbatteri, installerade dem iallfall, när jag belastade dem med 2 ampere så sjönk spänningen till 12,7 från 12,9 lite väl mycket eller! och dagen efter när solpanelerna gav totalt 2 amp så låg spänningen på 13,7 volt, känns som späning har lite väl lätt för att sticka iväg bara för ynka 2 amp laddning, kan jag med god säkerhet åka tillbaka till butiken och kräva nya eller?:confused:

MVH Mikael
 
H

hianders

Guest
Sv: Batterikapaciet i ett nytt batteri

Hej Mikael!
Gör så här. Tag in batterierna i rumsvärmen, ladda fullt när de fått rumstemperatur, låt vila tills dagen efter, tag batterierna till din leverantör eller någon annan som som har testutrustning.
På batterierna finns en märkning, t.ex. DIN 270A, som testinstrumentet skall ställas in efter. Testen tar ca 10 - 15 sek och värdena skall som i detta exempel visa mellan ca 260 till 280 A för batterier som är ok.
Vilket fabrikat och typ har batterierna?

Hasse A
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: Batterikapaciet i ett nytt batteri

Hej! Ett nytt gelbatteri har oftast bara ca 80% kapasitet. det måste cyklas ett antal ggr för att nå 100% och vid bra cykling kan det tom bli över 100%. Jag arbetar med service på elrullstolar där sådana batterier används och brukarna brukar klaga på nya batteri att de inte håller så länge. men efter ett antal cykler blir de genast bättre. Ang nämda test på 10-15 sekunder får man ut mest husnummer och är inte att lita på, vi har testat ett antal sådana men funkar aldrig. endast långtidsurladdning ger ett rätt resultat tar ca 24 timmar att göra. så jag tror inte du blivit lurad. Prova att ladda ur och sen ladda fullt en 5-10 ggr så vet du sen. förutsättningen är att du har en laddare som laddar de sista tiondels volten dom är viktiga för att få ett riktigt laddat batteri. blir det inte bättre då så kräv nya batteri
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Batterikapaciet i ett nytt batteri

För c:a 30 år sedan var min bror inblandad i ett examensarbete på KTH.
Det gällde en 3-hjulig eldriven moppe med kupé, s.k. korvstånd.

En bekant fick under ½ år utprova konstruktionen och då upptäckte vi att
i början så räckte en laddning knappt till för honom att köra från Gärdet upp
till N Åkersberga.
När testperioden var slut var ackumulatorerna i sån trim att han inte
behövde ladda uder helgen uppe i Roslagen.
Enkel resa var det c:a 50km då han inte fick använda motorväg.

Så ackumulatorer är som mänskliga muskler, de måste arbeta för att bli
starka!
 
Toppen