• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

230v Kylskåp+ inverter!

F

F.d. 2606

Guest
Hej alla! Vi funderar på att montera in en 230v kyl/frys (ca.140L/40L) i husbilen. Kommer att ha en 1000watts inverter + ca.200Ah bodelsbatteri. Tror ni att strömmen räcker typ ett dygn med detta koncept när man fricampar? Vi är för det mesta på campingplatser å där använder vi förstås 230v ström. Synpunkter och tips mottages med tacksamhet!

Mvh, Finnskog
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: 230v Kylskåp+ inverter!

är det inte bättre med ett kompressordrivet 12 voltsskåp ?
du kanske fastnar i fricampsträsket ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2606

Guest
Sv: 230v Kylskåp+ inverter!

Vi har tänkt skaffa en 1000w inverter för ex.kaffebryggare o.dyl, samtidigt behöver vi ett större kylskåp. Ett 12v kyl/frys i den storleksklassen vi tänkt går lös på ca. 1100€, motsvarande 230v kostar ca.250€. Så kostnadsmässigt blir 230v systemet förmånligare, men vi undrar om det blir problematiskt att få det att fungera i praktiken. Någon som vet och har erfarenhet?
Mvh. Finnskog Ps. med barn i bilen är det bekvämare på campingplatser, tror inte vi fastnar i träsket.....;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: 230v Kylskåp+ inverter!

Det satt ett 12V kompressorskåp 168 + 46L i vår husbil när vi köpte den. 2 stycken 70 Ah bodelsbatterier räckte inte alls till för att driva skåpet vid fricamping.
Du får ju dessutom en liten effektförlust i invertern så jag misstänker att det inte kommer att fungera bättre för dig.
Med mindre kompressorskåp runt 100L fungerar det kanske om man dessutom har solpanel.
/Nisse
Det här skåpet hade vi:
WAECO mobile solutions
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: 230v Kylskåp+ inverter!

Vi har ett kompressordrivet 12 volt och kör med 120w solpaneler samt totalt 360 amp och då klarar vi oss hela sommaren utan att ladda .
Sådant kylskåp .
WSE Products - Content frame=

Om du skall trycka in ett 220v kylskåp kolla då hur mycket ström som den kräver och köp en separat konverter som är anpassat till just kylskåpet för att det är alltid en hel del % som försvinner i "tomma intet" när man kör med konverter för dom har inte 100% effektivitetsgrad utan snarare max 90% .
Skall du köra kaffebryggare så räcker väl inte 1000w eller ? Men det kanske blir onödigt att ha 2 st konverter ...
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: 230v Kylskåp+ inverter!

Ta ett snack med någon exprimentlysten kyltekniker om han inte har något 230v skåp med kass komressor som han skulle kunna byta kompressor på åt dig. Danfoss tillverkar sådana, men om det finns med rätt kapacitet är en annan fråga.
Problemet med 12 till 230v omvandlare är ju att förlusterna blir stora, startströmmen är hög i kompressorn och omvandlaren måste vare dimensionerad efter det. Dessutom går kylkompressorn intermitent men omvandlare går hela tiden och drar tomgångsförluster !
Men har du ändå omvandlaren till kaffekokaren kan du väl prova med ett begagnat skåp (finns på Blocket) och se hur länge batterierna stoppar. Troligen blir du besviken .

// Göte J
 
F

F.d. 2606

Guest
Sv: 230v Kylskåp+ inverter!

Tack alla för era synpunkter! Jag har lite forskat själv här också samt tagit del av era inlägg och börjar nog så småningom inse att det är 12v som gäller. Såg igår på blocket just det kylskåp som Göte J hänvisade till, ett sådant nytt kylskåp kostar här 1250€ ~13400Kr. Så den på blocket är ju förmånlig, men det är en bit till stockholm från österbotten i Finland.:cool:
Mvh. Finnskog
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2606

Guest
Sv: 230v Kylskåp+ inverter!

Hej! Världen är liten:) Jag har en kompis som skulle till Stockholm så han tog hem kylskåpet därifrån, det kylskåp som Göte J hänvisade till på blocket! Kommer också att montera in ett 200Ah bodelsbatteri. Så det blev 12v för mig ändå.:yes:
 
Toppen