• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV-antenn

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Hej alla glada husbilsägare
har en husbil modell 07 med en antenn 360 grader mottagning. Är inte nöjd med denna antenn och får ibland på vissa ställen inte in någon bra bild på TV. Rek. ni någon annan antenn förutom parabol?
Önskar er en mysig alla hjärtans dag
:wub::yes:
Hälsning 1105
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: TV-antenn

Hejsan! gå in på Ämneskategorier under "Multimedia" Där finns mycket skrivet om antenner av alla sorter där kanske Ni får svar. Personligen har jag en antenn från Clas Ohlsson den fungerar från Treriksröset i norr till Smygehuk i Söder! Bosse
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

Hej
Kan ju vara en sådan här du söker Televés Digi Nova .Har själv föregångaren till denna å e helt nöjd.Du hittar den bl.a hos Kjell å co.Sök på tv antenner,lite dyr kanske men betydligt billigare där änn hoss Kama fritid.Har själv fått signal i dom allra djupaste skogar.Men även den har gått bet nånn enstaka gång.En del beror oxå på en bra digital motagare oxå,finns påde sämre o bättre.En bland dom enklare att hantera o bra signal hantering är "Dilog"
Lycka till
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: TV-antenn

Clas antenn är husvagnsantennen 38-1586 med förstärkare för 299:- Har haft en rundstrålande (okänt fabrikat) den funka dåligt i norrlands inland ex. norr Östersund.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TV-antenn

Kolla under annonser, jag har en Televés Nova till salu p.g.a. byte till parabol.
Har varit väldigt nöjd med Novan men tänkte nu prova parabol.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

Hej..

Jag har nyligen investerat i en Televes Diginova, Jag undrar om den vita innomhusförstärkaren även ska monteras i husbilen, eller om den mer är tänkt för villaägarna.. och vad då microströmbrytaren för 12 volt har för funktion..
Tacksam för alla tips

Bo.m
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TV-antenn

Ok, jag antar att den bruksanvisning som jag har även kan gälla för din antenn.
Om du vill så kan jag kopiera några bilder och skriva på svenska de anvisningar och förklaringar som står i bruksanvisningen.
Skall åka ner till Lindome och se JRLarmcenters utställning/kunddag nu men senare under dagen, om det är ok.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

Tack ska ni ha..
Dethleffskvalte.. tack för svensk bruksanvisning.. fanns inte i mitt paket.. Dock.. förstår fortf. inte varför det finns on-off brytare för 12 volt på nätdelen. Kanske ska den vara off då 220v används..?
Tack så länge
Bo.m
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: TV-antenn

Översatt från min bruksanvisning:
Det är möjligt att sätta på resp stänga av förstärkaren med tryck-kontakten.
Grön LED: både antennen och förstärkaren fungerar. Detta är användbart vid svag TV/radio-signal.
Röd LED: förstärkaren är avstängd. Detta är användbart då en stark signal ger störningar i bilden.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: TV-antenn

Av och på för signalstyrkan är väl tveksamt. Skall man se på TV så skall den vara på, vi har idag (med enbart muxar) ett jätteområde signalstyrkemässigt 45-74dB micro volt. Antennen behöver 150mA så man bör stänga av den när man är klar med TV:n, i synnerhet om man fricampar några dagar.
230V anslutningen använder man om antennen monteras på t.ex. sommarhuset, den behöver du inte ansluta. Ansluter du 230V till husbilen får du ström via laddaren.
När du skall rikta antennen för att se på TV gå in i någon menu där som visas signalstyrka och signalkvalite, vrid antennen så att signalkvaliten är så bra som möjligt. Bry dig inte alls om signalstyrkan.
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: TV-antenn

Vår husbilsfirma montera vår Diginova utan den "vita" boxen, vi får inte inte in en kanal.

Dock finns det ett alt installationssätt i manualen där man går förbi boxen ohc lägger en strömkabel direkt via batteri.
 
Toppen