• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Brand i garaget

F

F.d. 55272

Guest
På kvällen den 3:e februari hände detta:

http://www.blt.se/nyheter/karlskrona/bilbrand-orsakade-omfattande-skador(1128840).gm

En vanlig liten nyhet om det inte hade varit så att våra bilar, dels husbilen och dels vår Volvo, hade stått i garaget. Det som hände var att en personbil hade tagit eld långt in i det stora centralgaraget. Bilen blev totalförstörd och de närmast stående fick en del skador. Det intressanta i detta forum är vad som hände sedan och jag har tänkt redogöra lite om mina erfarenheter som kanske någon annan kan ha nytta av om olyckan är framme.

Garaget som innehöll ca 90 bilar och ett 15-tal motorcyklar hade varit helt rökfyllt under ett par timmar på kvällen och spärrades av för att undersökas av polis på morgonen. Det var med viss bävan man gick ner för att kolla bilarna på morgonen när avspärrningarna tagits bort. Allt var täckt av svart sot men brandmännen hade lyckats släcka den brinnande bilen innan elden nådde bensintanken och därmed stoppat något som kunde blivit riktigt otäckt.
Redan på kvällen fick vi reda på att ingen fick starta sin bil förrän man hade talat med sitt försäkringsbolag. Det finns risk att man drar in sot i såväl kupé som motor. Brandförmannen sade också att ingen skulle försöka tvätta sin bil själv eftersom det måste till speciellt alkaliskt tvättmedel. Länsförsäkringar som hade ca 30 bilar försäkrade hos sig hade skadereglerare på plats. Jag hade båda bilarna i SCR-försäkring (Codan Forsikring A/S d.v.s. samma som CC m.fl.) och ringde skaderegleringen på morgonen. Detta bolag har ingen representant i denna del av landet så jag fick fria händer att välja bärgare, verkstad och rekonditionerare. Övriga större försäkringsbolag styrde upp aktiviteterna en del och det var väl inte lika lyckat alla gånger. Alla bilarna som stått i garaget togs iväg med bärgare. I mitt fall tog vi båda bilarna till min ordinarie verkstad. Där gick man igenom motorerna och blåste bort sot från insug, bytte kupéfilter m.m. I och med detta kunde bilarna sedan startas och köras till rekonditioneraren. Volvon var inga problem utan tvättades av och vädrades. En personbil är ju tät och ingen rök hade kommit in i kupén. Men husbilen med sina ventilerade takluckor och ventiler var totalt full av sot invändigt.. Allt var svart. Att bara ta i ratten när den skulle upp på bärgningsbilen gjorde att man var helt svart om fingrarna. Säten, sängar, textilier, allt var svart! För att inte förvärra det hela tömde vi inte ur någonting. Den garvade rekonditioneraren kliade sig i huvudet och sa att det skall nog gå att få rent men det kommer att ta tid. Jag ringde skaderegleraren och informerade om detta och han skulle ta kontakt med konditioneraren för ett kostnadsförslag. Där är vi nu och jag har inte fått tillbaka bilen så jag vet inte resultatet ännu. Jag kommer att informera vidare när jag fått den.

Några lärdomar:
En bil som varit utsatt för sot från brand skall man inte starta eller försöka tvätta själv. En husbil ställer ytterligare krav eftersom tvättmedlet inte får lösa upp tätningsmassan runt takluckor m.m.
Det är alltid fordonsförsäkringen (avställningsförsäkringen) som ersätter.
Bostadsrättsföreningens fastighetsförsäkring ersätter inget för fordon och ej heller din självrisk.
(Försäkringen kommer dock att under ca en månad sanera garaget så att det åter kan användas)
Den brinnande bilens försäkringsbolag ersätter inget för övriga eftersom ingen anses vållande.
Codan´s självrisk är för brand 1000:-/bil och tas ut i slutet av kedjan d.v.s. hos konditioneraren.
Bärgaren, verkstaden och rekonditioneraren fakturerar direkt till försäkringsbolaget.
1000:- är bland de lägsta självriskerna i sammanhanget och får anses vara bra (Lf 1800:-/bil).
Skaderegleringen hos SCR-försäkring har varit o.k. men lite okunniga om vad som skulle göras.
Kostnaden för att ställa på husbilen så att den kan förflyttas till de olika ställena ersätts inte enligt bolaget.
Mera följer så småningom…….
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Brand i garaget

Det här med självrisk är inte alltid så roligt, men jag tycker det är konstigt att du ska betala självrisk när du inte orsakat något. Jag var med om en liknande händelse för en del år sedan men på den tiden var det min husvagn som råkade illa ut. Den var inställd för vinterförvaring tillsammans med såväl båtar som husvagnar i en nedlagd industrilokal. Fick under vårkanten ett samtal från Polisen på orten att min husvagn kunde vara utsatt för inbrott/skadegörelse, och blev ombedd att tillsammans med Polisen göra en skadeanmälan på plats. Mycket riktigt så var min husvagn drabbad inget stulet, men däcken sönderskurna, 2 fönster söderslagna och repade, klädseln på några dynor sönderskuren och lite annat. Husvagnen fick bärgas tillsammans med många andra som varit utsatta för liknande behandling. Polisutredningen kunde inte binda någon till detta och lades därför ned, men mitt försäkringsbolag då Länsförsäkringar debiterade fastighetsägarens försäkringsbolag...hmm detta blev en lång utläggning, men kontentan av det hela är varför debiteras inte den orsakande bilägarens för din och de andra drabbades självrisk? //Tommy
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Brand i garaget

Tommy!
Jag tycker som du, men uppgifterna kommer från skaderegleraren på Länsförsäkringar som hade huvuddelen av de skadade bilarna. Vi kommer naturligtvis att fortsätta försöka få ut självrisken.

Hlsn Evert H
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Brand i garaget

Tommy!
Jag tycker som du, men uppgifterna kommer från skaderegleraren på Länsförsäkringar som hade huvuddelen av de skadade bilarna. Vi kommer naturligtvis att fortsätta försöka få ut självrisken.



Hmmmmmmmmmm

Undrar vilket bolag som hade bilen som orsakade branden. Länsförsäkringar kanske
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Brand i garaget

Jo...så kanske det tyvärr är, men min erfarenhet av försäkringsbolag är det det lönar sig att stå på sig och ifrågasätta...när jag var drabbad med skadegörelsen på husvagnen och jag fick besked från firman som fixat skadan att den var klar att hämtas fick jag också besked om att betala självrisken, då vände jag mej till LF och undrade om dett var rätt, fick då till svar att självrisken skulle debiteras LF och det aktuella skadenummret som jag fick av skaderegleraren. Efter någon/några månader fick jag ett brev om att skadan var slutreglerad och att mina kostnader för självrisk, förlorad inkomst och liknande skulle debiteras fastighetsägarens försäkringsbolag. (Jag fick strax efter skadetillfället fylla i en skadeanmälan och där ange ev merkostnader tex förlorad inkomst, reseanspråk och liknande)//Tommy
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Brand i garaget

Det största problemet brukar inte vara sotet, utan hur höga halter av saltsyra, som brandgaserna inehöll. Saltsyran angriper all oskyddad metall. Framförallt tar elsystemet skada.Vilket kann visa sej efter en tid. Exempelvis kann det vara grönt av oxid, i säkringshållaren. En bra åtgärd, är att spraja, alla elanslutningar med 5-56 el. dyligt så fort som möjligt.
Bosse B
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Brand i garaget

Ja, saltsyran är tydligen ett stort problem. Speciellt vid brand i PVC-material. PVC består till 57 volymprocent koksalt som i kontakt med vatten blir saltsyra. Enligt räddningsledaren var sotet i detta fall "mycket torrt" (lätt att blåsa bort med tryckluft) eftersom temperaturen inte varit så hög och han trodde inte att elektroniken hade tagit skada, men ingen vet.

Hlsn Evert H
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Brand i garaget

Skrämmande Trevert. En massa koksalt som i kontakt med vatten bildar saltsyra !!!
Får jag fråga ? Törs du fara till västkusten och bada ? Hela kattegatt är ju fyllt med saltsyra !
// Göte J
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Brand i garaget

Nja....
Vid branden bildas klorgas som sedan reagerar med vatten och fukt till saltsyra.
Därför är det inte hälsosamt att andas in brandröken.
Natrumkloriden i kattegatt är jag inte orolig över....
/Åke
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Brand i garaget

Skrämmande Trevert. En massa koksalt som i kontakt med vatten bildar saltsyra !!!
Får jag fråga ? Törs du fara till västkusten och bada ? Hela kattegatt är ju fyllt med saltsyra !
// Göte J
Doppa bilelektronik i vattnet i kattegatt, så får du se hur länge det fungerar.
Bosse B Det är inte så nytigt att andas heller i och för sej.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Brand i garaget

För att producera PVC, behövs koksalt
(NaCl – natriumklorid), naturgas eller olja och
energi. Saltdelens volym är 57 procent av polymeren,

naturgasen 43 procent.
När PVC brinner produceras det en gasblandning
som innehåller väteklorid. Väteklorid bildar saltsyra

i kontakt med vatten som är korrosiv.

Hlsn Evert H
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Brand i garaget

Just precis koksalt används till tillverkning av PVC, men innehåller inget Natrium. Alltså bildas inte koksalt vid förbränning. Det är klorgas som i kontakt med vatten som bildar saltsyran (HCl).
Polyvinylklorid - PVC
Och visst du har ju helt rätt i att saltsyra m.m. som bildas vid dessa plastbränder är synnerligen skadliga.
// Göte J
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Brand i garaget

Hej!
Vi har nu hämtat vår husbil från rekonditioneringen. De har gjort ett mycket bra jobb! De har gått genom bilen in i minsta detalj. De fasta textilierna har tvättats på plats med ett speciellt aggregat och alla lösa textilier har lämnats till en tvättinrättning som har återlämnat allt struket och klart i plastpåsar. Allt har tvättats och torkats, t.o.m. mina morgontofflor var som nya! Jag trodde inte att det skulle gå att få bilen så fräsch efter vad den hade varit med om. Ingen som helst röklukt!

När det gäller självrisken är det helt klart att det inte går att få ut den från vare sig den brinnande bilens bolag eller fastighetens. Enligt SCR-försäkringars skadereglerare måste det finnas ett vållande genom slarv eller oaktsamhet, annars räknas det som en olycka och varje fordonsägare får betala sin självrisk. Det har ingen betydelse att man inte själv har någon del i händelsen.

Avslutningsvis får jag konstatera att alla från räddningskår, bärgare, verkstad, rekonditionerare och inte minst SCR-försäkring (Codan) har agerat på ett professionellt sätt och jag har inget att klaga på!

Hlsn Evert H
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Brand i garaget

Härligt att höra att det löste sig på ett så bra sätt för er och att försäkringsbolaget uppfört sig på et juste sätt. Känns tryggare för framtiden. Just brand är nog det som är otäckast med alla minnen mm som kan gå upp i rök.
 
Toppen