• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ev. byte av husbil ?

F

F.d. 25022

Guest
:music-icon::wideeyed:Hej husbilsägare. Jag har funderingar på att byta husbil. Är det någon som äger, eller har erfarenhet av en husbil av märket Roller Team-Granduca. 285 P
Vore tacksam för synpunkter av denna typ av husbil vänligen POANI.:mh4::elephant::twitcy:
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ev. byte av husbil ?

Hej Per-Olof

Verkar som ingen i HBK vill uttala sig om Granduca 285P.

Jag har i och för sig inte så mycket att tillföra mer än att vi var stora spekulanter för några år sen på en ny Granduca 285P ( Roller Team ). En mycket fin husbil med garage, långbäddar, riktig dusch etc.
Anledningen till att det inte blev någon Granduca var den brokiga prisbilden på husbilen.
I Sverige kostade en 285P ca 700.000:- i bas-utförande, i Tyskland kostade en Mega-utrustad ( utr. parabol mm ) ca 420.000:- SEK.
På grund av denna förbryllande prissättning föll valet istället på en snarlik husbil, en Dethleffs 6614.
I princip samma husbil men tysk-tillverkad och utrustad med riktig frys ( viktigt ).

Idag annonseras det ut begagnade och välfullutrustad 285P för EUR 34.000:- med 1000 mil på mätarställningen. ( luftfjädring etc )
Trots en euro kurs på nära 11 kronor så får man mycket husbil för pengarna.

Motorhome Ad: Detailed Item Page


- Hoppas jag tillförde något.

Mvh Torbjörn
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25022

Guest
Sv: Ev. byte av husbil ?

Hej Torjörn. Tack för Ditt svar. Det verkar som Du säger, att det finns ej många som vill, eller kan svara på denna fråga om Husbil. / ( FEL FORUM ELLER ??) Jag får väl avvakta innan jag bestämmer mig.MVH PeO.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Ev. byte av husbil ?

Hej Poani

Jag har en Roller Team Granduca garage p. Skillnaden mellan 285 och min är väl att jag har en fast dubbelbädd ovanför garaget. Med denna planlösning så får jag plats med en Dometic tec tower (kylskåp med separat frys samt ugn) I övrig är de nog identiska.

Bilen är välutrustad med luftfjädring etc. Man kan väl säga att man får mycket för pengarna. Min var utrustad med ett sk mega paket där det ingick parabolantenn med mottagare samt tv m.m.

Man kan ju ha lite åsikter på hur Italienarna monterar/bygger bodelen. Som exempel så drar man långa plåtskruvar som sticker ut för fastsättning av kjolar etc i underredet, ser kanske inte så proffsigt ut men man kan leva med det.

Bodelen är väl inte anpassad för vinterbruk. Avloppstanken ligger under bilen. Mitt exemplar saknar uppvärmd tank. Finns dock ett vinterpaket på de svensksålda.

Jag har dock vintercampat och det är inga problem för övrigt att hålla värmen i bilen. Min bil är utrustad med en dieselvärmare av fabrikat Webasto som enda värmekälla. Värmaren sitter under bilen på vänster sida.

Jag tror att de flesta svensksålda har Truma värmare. Har dock sett att en del nya nu kommer med dieselvärmare. Det finns även en extra värmare vid sittgruppen som är kopplad till bilens ordinarie värmesystem. På den finns en värmekran samt en fläktmotor med flera inställningar. Denna ger bra tillskottsvärme under färd.

Jag är otroligt nöjd med Renault chassit. I min bil sitter det en 3.0 liters motor med en sex växlad låda. Bra ljudnivå vid motorvägsfart. Bilen drar ca 1.1 liter vid normal körning.

Jag vet att man har problem med fukt i bakstammen där garagegolvet går ihop. Detta är ett generalfel på modellen och är känt av tillverkaren och BIÖ. Man bör se till att detta är åtgärdat. Man monterar en dropplist/plåt innanför bakre stötfångaren/kjolen.

Sammanfattningsvis så är det en trevlig bil och köper man den till rätt pris så får man mycket husbil för pengarna.

Hälsningar Kenneth
 
F

F.d. 25022

Guest
Sv: Ev. byte av husbil ?

Hej Kenneth och tack för ditt svar. Har Du någon priside för en sådan bil som är av 2006 modell och har rullat ca.1.500 mil. Tackar på förhand PeO.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Ev. byte av husbil ?

Hej

Jag har ingen uppfattning om vad bilen skall kosta hos en svensk handlare. Jag köpte min bil i Tyskland och där är ju prisbilden en helt annan.

Jag har sett att Ekonomibilar i Ystad har en 285P som de begär 529.000 kronor för. Enligt min uppfattning är det väl lite i överkant. Du får försöka att söka på nätet och jämföra med likvärdiga bilar. Hade det varit en Kabe med samma mil och årsmodell så hade den väl kostat ca 200.000 kronor mer.

Såg att den på Ekonomibilar hade en Cosmos antenn. Bara denna kostar väl ca 35000 kronor. (går att se satellit tv under färd)

/Kenneth/
 
F

F.d. 25022

Guest
Sv: Ev. byte av husbil ?

Återigen ett tack. Jag har varit ute på nätet och tittat efter likvärdig bil som finns hos Ekonomibilar i Ystad. Har ej hittat någon. Jag skall titta på den bil som E-bilar har, och fundera noga om ev. köp/byte. Jag har i dag en Dethleff 5841 men vill ha enkelbäddar bak, lite bekvämare när man kommit upp i ålder. Snö och solhälsningar PeO
 
F

F.d. 25022

Guest
Sv: Ev. byte av husbil ?

Det blev en CI Roller Team.
Tackar för alla tips, till Rantzov, LMCbery, Master Lena & Jan m.fl. vi ses på vägarna ! POANI 618. med fru.:twitcy::wub:
 
F

F.d. 25022

Guest
Sv: Ev. byte av husbil ?

Hej Mikael & Carina m.fl. Bilen kommer att levereras körklar till 2009-04-01. Och då hoppas jag att allt är monterat som jag ville ha. Premiärresa till Skattegården. Väl mött på vägarna. POANI m fru.
 
Toppen