• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av toatank

I

ingjo

Guest
Har funderingar kring hur man tömmer fasta toatankar? Jag har aldrig sett någon camping som har denna utrustningen.

Ingjo
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av toatank

Visst finns det på en del campingar! Jag har själv fasta tankar i bilen och brukar åka in på något avoppsverk när jag ser skylt och det är dags. Har inte blivit nekad hittills.
Hemma lyfter jag på locket till spillvattenbrunnen i gatan och tömmer där. Det har inte killarna på kommunen något emot.
/Nisse
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tömning av toatank

Många campingplatser har det. Eller så bensinstationer. Har frågat om jag får tömma tanken där bilar blir tvättade utomhus. Har inte fått nej tills nu. Hjälper om man samtidigt kommer med en tidning eller något till kassan som man skal köpa. :wink:

Har ni andra meningar om det, att just tömma gråvattentanken på detta sätt? Vid tvättstationer för bilar utomhus? Självklart vill man ju tömma där det är meningen. Med sådana stationer som är till för det i kommunerna. Men är det inte så, att då blir man hänvisad till en campingplats i kommunen med skiltar från vägen. Kostar det då något? Frågar för detta är trots allt nytt för meg ochså. :)


Men, om man är ute en helg eller några dagar. Så brukar man ju knappast behöva tömma gråvattentanken innan man kommer hem. Det har ju varit tillfällen att det inte har passat att tömma innan man är hemma. Då brukar jag tömma toalett tanken i toaletten och renspola den. Sedan fylla den opp med vatten från gråvattentanken efteråt och tömma på toaletten. Tömma i omgångar om det skulle behövas. Andra gånger har jag en hink lite på sne. Problemet är ju att det kan vara svårt att komma till under bilen.


drip.gif
 
Senast redigerad av en moderator:

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Tömning av toatank

Hej Ingjo
Har också fast toatank (80L) nog får man planera lite nogrannare så man slipper och tömma, men å andra sidan behöver man inte tömma så ofta. Nu under vintern när vi bara har gjort veckoslutsresor så klarar vi oss bra att tömma hemma (oftast 4 pers i bilen nu under vintern). När vi köpte vår bil i fjol så var det en tankvagn med som man kan föra under bilen och tömma i den, använt den en gång på en camping i Estland, det var inte lätt att lyfta 80 kg:s tank svänga den uppochner dra i handtaget ensam. Nästa gång jag måste använda tankvagnen så lönar det sig att få hjälp med att dra i handtaget:D
Andra gången vi tömde tanken i Estland for vi till en Camping som hade tömmnings möjligeter Hur vi viste om den Campingen? Jo genom detta forum:)
Ha De paffw 1977
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av toatank

I ett inlägg i denna tråd läste jag att det anses vara OK att tömma toa-tanken i "spillvattenbrunnen" i gatan. Jag tolkar denna brunn som dagvattenbrunnen. om det är så kan det inte vara OK. Dagvattnet rinner oftast ut i något vattendrag helt orenat.

för några år sedan stannade vi längs en fin sjö och en närboende kom fram och klagade på att husbilsägare tömmer sina toatankar i sjökanten. Vad skall man försvara sig med då ? Visserligen är det nog inte många som är så noncharlanta men att de finns är illa nog.

Att tömma gråvattentanken i en dagrunn anser jag också tveksamt, eller hur gör ni?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tömning av toatank

Gråvatten är väll diskvatten biologiskt nedbrutbart, inte sagt nu att jag släpper ut det i sjön.
Man får ju tvätta sin bil på gräs eller annan typ av mark om det inte rinner ner i dagvattnet
Jag drar därav slutsatsen att man kan släppa gråvattnet i diket om man vill.
Däremot toan måste ju lämnas på rätt ställe.

Gurra
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av toatank

Spillvattenbrunnen går via avloppsledningar till reningsverket medan dagvattenbrunnen når närmsta vattendrag via sina separata dagvattenledningar. Här gäller det alltså att veta vilken brunn man nyttjar. I vissa fall kan man kanske känna det på lukten när man lyft på locket men det är inte helt säkert alla gånger. Gråvattnet är kanske inte så kinkigt att hälla i någon av dessa brunnar även om spillvattenbrunnen är att föredra. Att tömma direkt i en sjö är helt förkastligt och skapar bara badwill, inte bara för en själv, utan för hela husbilssektorn.

Svartvattnet (toaavloppet) är kanske säkrast att tömma i särskilda anordningar för detta. Dessa kan dock vara svåra att finna, speciellt nu när Vägverket behagar stänga flera av dem på våra rastplatser. Men det går ju att tömma i en vanlig vattentoalett om man tar det försiktigt och svabbar av efter sig. Värre är det med fasta tankar där ett transportkärl kan vara nödvändigt.
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tömning av toatank

Jag tycker det är konstigt med alla dessa husbils/husvagns ägare som tömmer sina toalett tankar i sjön/naturen. Var är dom någonstans? Skulle tro att i dagens moderna värld, där nästan varenda mobiltelefon har en kamera. Att inte då någon har fått tatt bilder av det. Det har säkert hänt. Men hur ofta... :twitcy:

phone1.gif
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Tömning av toatank

Det är en sak som jag tänkt på och det är om båtägarna har samma bekymmer med var dom skall tömma sina toatankar.
Arne.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av toatank

Jag skulle tro att båtägarna tömmer sina tankar i sjön. Åtminstonne till havs. Under vår korta men intensiva båtera så byggde jag en toatank som ersättning för direktutloppet. Det gjorde att vi kunde använda båtens toalett även i hamn men att tömma var värre. Det blev när man kom ut en bit från kusten. Den gången fanns det inte ens någon standard för hur landtömning av en sådan toatank skulle se ut så det enda jag kunde göra var att förbereda tanken för en framtida tömningsanslutning. Detta var ca 12 år sedan, men jag tvivlar på att så mycket har hänt med detta.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Tömning av toatank

Har själv haft husbil med fast tank en gång i tiden och hade många gånger problem med att tömma densamma , visst kan man göra som Nisse i Näsåker och försöka leta upp något reningsverk i någon stad och fråga om man får tömma där men det är nog inte alla gånger så lätt .
Själv bodde jag på den tiden på ett ställe där det fanns en 3-kammar brunn som jag kunde nyttja .
Nu använder jag mig inte av campingplatser så ofta men av 10 stycken finns det nog inte mer än kanske 2-3 stycken som har tömmningsplats för bilar med fast toatank . OBS blanda inte ihop gråvattentank med toatank . Gråvattentanken kan du nog tömma på dom flesta campingar eller som nån skrev över en dagvattenbrunn .
Ska du behålla bilen och använda den för utlandsresor eller under längre perioder kan du ju dumpa den fasta tanken och istället bygga in en kasettoa kostar inte så mycket och är du lite händig kan du göra det själv .
På dom campingar som jag stått på i Frankrike och Spanien har jag nästan aldrig sett nån tömmningsplats för fasta toatankar .
Rulla Lungt .
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Tömning av toatank

Vi har nu haft husbil med fast toatank i drygt 1 1/2 år. Vi har kört ca 2.600
mil och bl.a. varit i Spanien i 3 mån förra vintern mm. Fast tank är inget
stort problem, men kanske kräver lite mer planering. Jag upplever att 9 av
10 campingar har tömningsmöjligheter liksom de flesta ställplatserna i
Europa. Med andra ord inget stort problem.

Vi har betalt mellan 0 och 50 kr för att tömma tankarna och fylla på vatten
när vi besökt en camping för att tömma, utan att stanna över natten, men
aldrig blivit nekade.

Som reserv har vi en rolltank på 24 liter, om det krisar på t.ex en camping.

Jag har tidigare efterlyst en sida i detta forum, där man kan ange var det
finns tömningsmöjligheter av fast tank, framför allt i Sverige.

Här är några bra platser:

Mjölby

Lastbilsrastplatsen vid Mc Donalds
58º19'22'' 15º5'31''

Hunnebostrand
Södra hamnen
58º26'10'' 11º17'26''

Nybble
Vägverkets rastplats S14 Nybble
Väg 26, ca 14 km norr om Gullspång

Morokulien
Vägverkets rastplats S08 Morokulien
Väg 61 ca 6 km väst Charlottenberg

Visby
57º37'33'' 18º16'23''
Hamnvägen, väg 140

...men det borde finnas betydligt fler.
 
I

ingjo

Guest
Sv: Tömning av toatank

Tack för ditt svar. Jag får väl försöka utforska var man kan skaffa uppgifter om hur det fungerar. Kanske man kan hitta någon bok el dyl.

Hälsningar
Ingjo
 
I

ingjo

Guest
Sv: Tömning av toatank

Tack. Förstår att det medför problem med fast tank men kanske man kan tömma det i mindre kärl och tömma som en kasett.

Ingjo
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Tömning av toatank

Får be lite om ursäkt för mina inlägg här ovan Ingjo. Du skrev ju fast toatank och inte tankar cenerellt.

Sånn går det när man läser snabbt. :eek:
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av toatank

Vi har en toalett med kvarn som mal ner papper och fekalierna och som sedan sugs ner i en tank på 170 liter.
Vi klarar oss c:a 10 dygn, då med att alltid använda bilens toa.
Det gäller att planera så man kan tömma.
Helt riktigt så har svenska campingar ofta det utrymmet med tömmningen högt upp. Det är gjort för kasetter och kan inte användas för tömmning av tank, då bara genom att trixa med hink eller dyligt.
Vi har en slang som är 4 meter lång och på dom platser som har brunn så kan vi alltid komma åt att tömma.
Tänker att alla campingar har ett avlopps system som är anslutet till kommunala ledningar.
Det finns då brunnar inne på campingen med stora tunga lock som dels går att bygga om till smidigare mindre lock. Eller får man baxa själv.
En kundvänlig camping ägare ordnar med lätthet så att en ledning, lätt kan byggas om med ett lättåtkomligt lock. Även med eluppvärmning för vinterbruk.
Mycket billigare och enklare än att bygga dom toautrymmena för kasetter som kräver värme för hela utrymmet.
Så var inte rädd för bil med tank hälsar Barbro och Gert
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tömning av toatank

Detta med tömning av toatankar verkar vara ett ämne som hela tiden återkommer i olika trådar (se under "Vatten & avlopp) med i princip samma frågeställning, var kan jag tömma tankarna på enklast möjliga sätt. Momentet tillhör utan tvekan husbilslivets baksida och är i princip identiskt med hur det var förr i tiden. Då man tvingades gräva speciella gropar på skyddade undangömda ställen där utedassens tunnor sedan tömdes under stor vånda och stort obehag.

Den här tråden handlar alltså om tömning av latrin som är spillvatten enligt det språkbruk som används inom VVS-branschen. Till spillvatten hör både det som benämns som "gråvatten" och latrinet eller "svartvatten". Allt spillvatten ska helst till reningsverk för biologisk nedbrytning innan det återförs till naturen. Till spillvatten räknas alltså även vatten från dusch, tvättställ och diskbänk.

Övrigt vatten som vanligtvis är regnvatten benämns dagvatten. Detta vatten behöver inte gå via reningsverk innan det återförs till naturen. Dagvattnet leds ofta ut i sjöar och vattendrag. Tillförseln sker via gatubrunnar m.m. som är försedda med galler och utplacerade för att minimera förekomsten av vattensamlingar på planerad mark.

Det är enligt mitt tycke klart olämpligt att tömma "gråvatten" som är spillvatten i dagvattenbrunnar eftersom vattnet leds ut till sjöar och vattendrag utan att renas på något sätt. Risken är stor att detta vatten faktiskt bidrar till övergödningen av våra sjöar och vattendrag. Bäst är, tycker jag, att om man inte kan tömma "gråvattnet" i en toalett eller dylikt, då helt enkelt tömmer detta relativt rena vatten direkt i naturen där det inte kan medföra olägenhet för någon annan.

Latrinet som alltså är spillvatten bör på ett eller annat sätt om möjligt komma till ett reningsverk. Det borde, tycker jag, ligga i kommunernas och myndigheternas intresse att det fanns gått om möjlighet till spillvattentöming för husbilar på så många platser som möjligt. Det bästa alternativet vore kanske om dessa möjligheter fanns på besinstationer där det vanligtvis redan finns både vatten och fungerande avloppssystem för spillvatten alltså latrin.
V-backen :rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen