• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stödben

F

F.d. 15549

Guest
hejsan !
jag undrar om det är nödvändigt att ha stödben på husbilen? ( Ducato -97 Knaus 510 )
om det behövs ska man ha det både fram och bak?

var köper jag dessa, vad är priset? :confused:
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Stödben

Finns ingen anledning att sätta stödben på den bilen. Korta överhäng både fram och bak fördelar vikten bra så det gungar inte mycket. Körde två år med en sån bil och upplevde aldrig något problem. Om det föregår vissa mer våldsamma aktiviteter nattetid kan kanske grannarna se lite roade ut på morgonen.
Ove.G :wub::wub::wub::wub:
 
O

Ola o Kerstin

Guest
Sv: Stödben

Hej.
På vår Adria 660SL finns stödben, men vi har aldrig haft behov av att använda dom fastän Adria har låångt överhäng. Egentligen så är dom bara till besvär, skrapar i backen om kör en guppig väg, ut i busken t.ex. eller slår i rampen vid ombordkörning på landsvägsfärjor, fastnar i kantstenar när man joxar på trånga parkeringar. Någon typ av "glidskenor" vore mycket bättre.

Hälsar
Ola o Kerstin
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Stödben

hejsan !
jag undrar om det är nödvändigt att ha stödben på husbilen? ( Ducato -97 Knaus 510 )
om det behövs ska man ha det både fram och bak?

var köper jag dessa, vad är priset? :confused:

På några av våra husbilar har vi haft stödben och även använt dem vid längre uppställning än en natt.
På vår senaste bil finns inga stödben, vilket jag saknade i början. Efter att ha tagit reda på hur mycket de väger så har vi inte för avsikt att skaffa några.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

Vi har stödben på vår Adria 690, vi brukar ta ner stödbenen när vi stannar mer än en natt. Det e skillnad på stabiliteten på bilen när dom e nere.Vi har haft stödben på dom husbilar vi haft o inte märkt några problem med när dom e uppfällda/staffan
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Stödben

Jag har med 2 st 5 tons (för lyfthöjden) domkrafter från Jula och vid behov så fungerar dessa som både stödben och att få bilen i våg.
Kostar under 200:-/st och väger mindre än 5kg/st
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Stödben

Köp en till orginaldomkraft från skroten så du har två, fungerar Kanonbra.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Stödben

Ola och Kerstin!

Skrapar i...
Skall man inte fälla upp dom nä man kör?:D

Lelle_22

Det beror på att de flesta husbilar har dem monterade under rambalken så att markfrigången kan bli nästan 10cm mindre,jag använde aldrig mina stödben på förra husbilen,jag han inte hem med nya husbilen innan de kröktes bort när jag körde av en landsvägsfärja,försiktigt.:twitcy:MVH Jan-E
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Stödben

Vi har haft stödben i alla våra husbilar, men aldrig använt dem.

Drömmen är hydrauliska automatiska stöd/balans-ben som man kan sänka ner och balansera bilen automatiskt utan kilar under hjulen.

När man fricampar på många ställen här i Sydspanien är det ofta ok att stå över natten, men inte använda hjulkilar, för då anses det vara camping! Då vore det bra att ha hydrauliska lyft bakom varje hjul.

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Stödben

Vi provade några månader utan stödben, men det gick inte. På en bil med mycket överhäng bak, blev det stora rörelser i bilen. Det räckte att man vände sig i sängen så gungade det så mycket att man blev "sjösjuk". Tittade runt och hittade en egen lösning.

I Bilteme-katalogen hittade jag elektriska saxdomkrafter, med lyftkraft på 1 ton. Dessa fäste jag uppåner på chassiet bakom bakre bladfjäderinfästningen. Elen tog jag från startbatteriet via en separat kabel med stömbrytare och säkring. Allt fungerar bra, har använt dessa vid alla uppställningar sedan dess.

Ibland är de bra även vid andra tillfällen, vid tömninga av gråvatten, jag tror det var i Gränna, fanns inte plats för avloppsvagnen. Det var bara att "köra" ner vänster stödben så löste det sig. Vid uppställning för vinter, lyfte jag bakdelen så pallbockar gick dit, allt för att avlasta fjädring och däck.
Leffe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Stödben

Vi har en Adria på Fiatchassi med ca två meters överhäng. Som standard sitter ett par stödben monterade bak. Ett av de första sakerna efter leverans vara att montera bort dessa och därmed tjäna ca åtta kilo lastförmåga och några centimeter frigång. Saknar dem inte.

En annan aspekt på stödben är perkeringsreglerna. Risken är uppenbar att det kan betraktas som camping om stödbenen är nedfällda. Jag tror inte det finns några klara regler här och en tvist kan vara jobbig att föra mot ett parkeringsföretag. Vidare finns detta med hur fort man eventuellt behöver förflytta bilen vid exempelvis brand.
 
F

F.d. 4755

Guest
Sv: Stödben

Vi bruker sjelden støttebeina, men de er meget gode å ha når det er kraftig vind. Ikke så lett å bli "sjøsjuk" sak. En annen sak er vel at det kan være greit å å avlaste bilen ved hjlep av støttebeina under vinteropplag. Det vil vel gi litt mindre påtrykk på dekkene bl.a.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Stödben

Vi provade några månader utan stödben, men det gick inte. På en bil med mycket överhäng bak, blev det stora rörelser i bilen. Det räckte att man vände sig i sängen så gungade det så mycket att man blev "sjösjuk". Tittade runt och hittade en egen lösning.

I Bilteme-katalogen hittade jag elektriska saxdomkrafter, med lyftkraft på 1 ton. Dessa fäste jag uppåner på chassiet bakom bakre bladfjäderinfästningen. Elen tog jag från startbatteriet via en separat kabel med stömbrytare och säkring. Allt fungerar bra, har använt dessa vid alla uppställningar sedan dess.

Ibland är de bra även vid andra tillfällen, vid tömninga av gråvatten, jag tror det var i Gränna, fanns inte plats för avloppsvagnen. Det var bara att "köra" ner vänster stödben så löste det sig. Vid uppställning för vinter, lyfte jag bakdelen så pallbockar gick dit, allt för att avlasta fjädring och däck.
Leffe

Hade själv en sånn fundering med deras domkrafter har du någon bild på arrangemanget
undras ?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Stödben

Vi provade några månader utan stödben, men det gick inte. På en bil med mycket överhäng bak, blev det stora rörelser i bilen. Det räckte att man vände sig i sängen så gungade det så mycket att man blev "sjösjuk". Tittade runt och hittade en egen lösning.

I Bilteme-katalogen hittade jag elektriska saxdomkrafter, med lyftkraft på 1 ton. Dessa fäste jag uppåner på chassiet bakom bakre bladfjäderinfästningen. Elen tog jag från startbatteriet via en separat kabel med stömbrytare och säkring. Allt fungerar bra, har använt dessa vid alla uppställningar sedan dess.

Ibland är de bra även vid andra tillfällen, vid tömninga av gråvatten, jag tror det var i Gränna, fanns inte plats för avloppsvagnen. Det var bara att "köra" ner vänster stödben så löste det sig. Vid uppställning för vinter, lyfte jag bakdelen så pallbockar gick dit, allt för att avlasta fjädring och däck.
Leffe

Leif Ny

Du har här uppfunnit bästa sättet att avlasta fjädrar och däck när man ställer av bilen :yes:

Gurra
 
Toppen