• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteriet utan ström

F

F.d. 25023

Guest
Hej,

Bilen har stått parkerad en tid utan laddning med larmet på. Voltmätaren visar 3V för startbatteriet. (13,8V för bodelsbatterierna). Vi startade bilen mha en annan bil och kablar. Inget problem.

Startbatteriet är c:a 6 månader gammalt.

Jag skulle vilja veta följande:

- är batteriet totalt slut eller kan jag ladda upp den, håller den laddning?

- kan jag (för att ladda batteriet snabbare), ha bilen i gång och samtidigt koppla bilen till
vår elverk (230V). Tänkte att laddefekten blir större och därmed snabbare.

Tack redan i förväg för alla kommentarer!

hälsning jyrki
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet utan ström

Hej undvik att använda använda generatorn för att ladda batteriet
den får jobba väldigt hårt och då kan den ta skada av detta
jag skulle använda elverket och en vanlig batteri laddare
om du inte har tillgång till 220V, börja att ladda med en väldigt liten
spänning och öka efter några timmar, har du tur så har batteriet
klarat sig.
/Sören
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

Glöm inte o kolla vattennivån i batteriet ( om det går), fyll inte på om det inte absolut behövs innan laddning.
När batteriet har hämtat sig efter laddning går det bra att fylla till rätt nivå.

// Pär
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Startbatteriet utan ström

Jag ställde en fråga till Ctek, som tillverkar batteriladdare, och fick ett informativt svar enl. nedan.

"Det enklaset sättet att ladda dina olika batteribankar är att sätta 1 laddare på varje bank. Det näst enklaste är att ha en laddare och flytta den emellan batteribankerna.

Vad man ska tänka på är hur mycket du använder batterierna innan du har möjlighet att ladda upp dem, och hur fort du måste ladda. Om du t ex tömmer banken nästan helt, och bara vill stå på stolpe över natten, då behöver du en större laddare än om du står på stolpe nästan hela tiden och bara behöver hjälp att toppfylla och hålla laddat under de perioder då husbilen inte används så mycket.

När det gäller bodelen, där du har en batteribank på 110Ah, så finns det flera alternativ.

Vill du att det ska gå fort, kan jag rekommendera M200 eller MULTI XS25000.
M200 laddar med 15Ah och är gjord med tanke på fast installation. Den har 4 meter kabel på batterisidan och ringkabelskor för fast montering.
MULTI XS 25000 laddar med 25A och är alltså snabbare. Den har ca 2 meter kabel på batterisidan och batteriklämmor. Får det ta längre tid är MULTI XS 7000 ett bra alternativ. Även MULTI XS 3600 fungerar, men den saknar en del bra funktioner som de större laddarna har, som t ex "recond".

Startbatteriet i bildelen på 80-100Ah är en vanlig storlek, och även om man åker relativt långa sträckor med sin husbil, behöver batteriet ibland laddas upp, och hållas fulladdat under de tillfällen då husbilen står oanvänd. En lämplig laddare är MULTI XS 7000 eftersom den laddar relativt fort. Kan du tänka dig en mindre laddare så är MULTI XS 3600 ett alternativ, även om det är en enklare laddare som saknar en del av funktionerna som de större laddarna har.

De flesta batterier som används mer eller mindre säsongsvis blir efter ett tag syraskiktade. Det betyder i praktiken att batterierna tappar spänningen fort, trots att man nyligen har laddat upp dem. CTEK har en funktion som jämnar ut syravikten i batterierna och hjälper dem att hålla spänningen bättre och därmed får batteriena längre livslängd.
Funktionen heter "RECOND" och i det läget höjs laddspänningen till ca 15,8V under 30 minuter till 4 timmar beroende på batteriets behov.

Vill du läsa mer om vad de olika modellerna har för funktioner, så besök vår hemsida www.ctek.com och gå in på "välja laddare".

[FONT=&quot]Jag hoppas det här svarar på dina frågor, annars är du välkommen att höra av dig till oss igen."

Se detta som allmän info

[/FONT]
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

Var bara lugn Anita och Jyrki, batteriet är det ingen fara med, det var inte helt tomt på ström och vad jag kan förstå har det inte frusit sönder heller vilket det kan göra om det blir helt tomt på ström och blir utsatt för stark kyla, ladda upp det igen bara, gärna med batteriladdare men om du vill köra så gör det, generatorn tar ingen skada av att jobba för fullt, den är byggd för att klara den laddning den ger ifrån sig.

//Charsten:)
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

Ska du ladda med bilens generatorfår den vara igång ganska länge kanske bättre å meka loss batteriet å ladda hemma om du inte har tillgång till 220
hur länge har bilen stått?
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet utan ström

Ja jag har sett mer än en generator som har dött på grund av att dom
har försökt att ladda upp ett tomt batteri (jag startar inte någon utav mina bilar med el stolar el bakruta inkopplad pga att inte ge gen den belastningen
vi start).
>Sören


Var bara lugn Anita och Jyrki, batteriet är det ingen fara med, det var inte helt tomt på ström och vad jag kan förstå har det inte frusit sönder heller vilket det kan göra om det blir helt tomt på ström och blir utsatt för stark kyla, ladda upp det igen bara, gärna med batteriladdare men om du vill köra så gör det, generatorn tar ingen skada av att jobba för fullt, den är byggd för att klara den laddning den ger ifrån sig.

//Charsten:)
 

jerkerfot

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
2127
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet utan ström

Tjena

Jag ser att du har en Carthago
Jag har råkat ut för nåt liknande med vår Carthago att startbatteriet är urladdat efter några veckors parkering, vi har dock inte larmet på.
Är det något Carthagofel eller har några andra råkat ut för samma sak.
Isåfall vad kan det bero på?????????


Betr. omnistar förtältet se i min annons där står alla data,jag vet inte mer.

MVH HASSE
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

Ja jag har sett mer än en generator som har dött på grund av att dom
har försökt att ladda upp ett tomt batteri (jag startar inte någon utav mina bilar med el stolar el bakruta inkopplad pga att inte ge gen den belastningen
vi start).
>Sören

Ja Ok Sören då har du haft mer otur än mig, jag skall inte säga att du har fel, du har säkert rätt vad det gäller dina bilar, jag har drivit entreprenad i snart 30 år med grävmaskiner, lastmaskiner mm. och vid många tillfällen här uppe i norr blivit helt utan ström i batterierna och startat upp med booster eller kablar i stark vinterkyla, men aldrig varit med om att generatorn lagt av att behöva ladda, inte hört av mina kollegor att det hänt heller men du kanske har haft mer otur än oss.
Jag avslutar denna tråd för min del med att säga till er som frågade, att jag skulle starta och ladda med generatorn om det var min bil. :)

Charsten

Charsten
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet utan ström

Ok har jobbat med personbilar och lätta lastbilar i 36 år detta händer
ganska ofta när det är kall ute kan det vara så att personbilar har lite
underdimensionerade generatorer???
MVH Sören
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

Ok det kan vara så Sören, men jag har gjort likadant med min husbil och har väl bara haft tur då..:twitcy:

Jaja jag hoppas det går bra för er som frågade.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet utan ström

Oavsett om generatorn tar stryk vid laddning av tomt batteri eller ej så låter det som att det skulle vara onödigt att utmana ödet.

Om en generator är billigare än ett batteri vet jag inte men har arbetskostnaden räknats med? Personligen så skulle inte jag ge mig på att byta en generator själv medan jag nog skulle klara att byta ett batteri. Alltså tillkommer arbetskostnad i ena fallet men inte i det andra. Men det är jag det som har fyra tummar mitt i näven när det kommer till att skruva i bilar :cool: .
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet utan ström

Hej, hej.. Vill endast tillföra den information som jag besitter som fd. bilmekaniker..
Bilens generator, den genererar den bästa laddningen som ett batteri kan få. ;)

Idag sitter det väl avvägda generatorer på de flesta "personbils" fordon.
Inte tar generatorn stryk utav att ladda upp ett urladdat batteri...

Däremot kan det bli problem om ett startbatteri sjunkit under 30-40% av sin kapacitet. = En eller flera celler kan ha korsslutits...:oops:o:eek:

Men va tusan, En e´ ju bara en "stolle" :rolleyes:, så va vet ja´???
//MS
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

Alla generatorer har ett relä i någon form på likströmstiden var dom mekaniska. Numera helt elektroniska, en del kräver utbyte ibland när kolen är slitna byer man regulatorn. De e väl kanske inga nyheter för dom flästa, men de råder tveksamheter om man kan ladda ett tomt batteri enbart med bilens alternator (generator) ja naturligtvis kan man det. Jag vet ju dock inte hur dåliga dom e på Fiatmororer. (har själv lite dålig erfarenhet av Fiatfabriserade saker.) Har jobbat med entreprenadmaskiner där fiat blev inblandade. o de va inte roligt. Till saken i vår husbil finns det ett relä som man med en knapp kan koppla samman start o bodselsbatterierna. för den händelse att startbatteriet är tomt. ja de funkar tvärs om oxo om bodelsbatterierna e tomma så tar man startbatt. till hjälp o starta elverket.. det borde gå att fixa på alla som har separata batt. 1 st startknapp o 1 st startsollenoid o lite tråd..Jag vet inte hur stor generator som e vanlig i europeiska husbilar. i vår sitter de en på 160 amp. o för tillfället har jag en regulator som ger 14.5 volt om de funkar mycke bra. :cool:
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet utan ström

Hej!
Generatorns laddström är reglerad, så den bör inte kunna ladda "ihjäl" sig.
Det kan vara fel på startbatteriet. Larmet kanske drar mycket ström.
Ser att bilen är ganska ny, kanske finns det garanti kvar?
Hälsningar
 
Toppen