• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startbatteriet utan ström

F

F.d. 25023

Guest
Hej,

Bilen har stått parkerad en tid utan laddning med larmet på. Voltmätaren visar 3V för startbatteriet. (13,8V för bodelsbatterierna). Vi startade bilen mha en annan bil och kablar. Inget problem.

Startbatteriet är c:a 6 månader gammalt.

Jag skulle vilja veta följande:

- är batteriet totalt slut eller kan jag ladda upp den, håller den laddning?

- kan jag (för att ladda batteriet snabbare), ha bilen i gång och samtidigt koppla bilen till
vår elverk (230V). Tänkte att laddefekten blir större och därmed snabbare.

Tack redan i förväg för alla kommentarer!

hälsning jyrki
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Startbatteriet utan ström

Om batteriet är helt urladdat går det inte att ladda med bilens generator.
En växelströmsgenerator behöver ström för att kunna magnetsätta sina fält, och utan magnetism där, så blir det ingen ström.
Om man startar upp en "död" bil med startkablar, ska man låta kablarna sitta på en stund innan man försöker starta, med "givarens" motor igång så att det tomma batteriet får lite spänning. Efter att den "döda" motorn är igång, skadar det intye att låta kablarna hänga kvar en liten stund för att stabilisera laddningen.
Calle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet utan ström

Ja jag har sett mer än en generator som har dött på grund av att dom
har försökt att ladda upp ett tomt batteri (jag startar inte någon utav mina bilar med el stolar el bakruta inkopplad pga att inte ge gen den belastningen
vi start).
>Sören

Så om man har fått "batteritorsk" någonstans och får starthjälp så skall man inte ta denna då för att generatorn går sönder ? Låter lite konstigt , visserligen så sätter man ju på startkablarna och låter batteriet få i sig lite ström men under alla dom åren som jag har hållit på med bilar så var detta första gången som jag hört detta .

Angående pris generator/batteri :

Grabben har kört sin audi 100 turboquattro problemfritt i 2 år och nu skulle han upp till Åre under vintern .
Givervis så gick generatorn sönder där upp , jag skickade upp en annan generator med ny laddningsregulator till en lokala verkstaden som monterade den för den "billiga" peng 1800:- !!!!! (Enbart montering )

Jag fick en "chock" 1800.- för att lossa 2 bultar och lossa ett par kablar .
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

Angående pris generator/batteri :

Grabben har kört sin audi 100 turboquattro problemfritt i 2 år och nu skulle han upp till Åre under vintern .
Givervis så gick generatorn sönder där upp , jag skickade upp en annan generator med ny laddningsregulator till en lokala verkstaden som monterade den för den "billiga" peng 1800:- !!!!! (Enbart montering )

Jag fick en "chock" 1800.- för att lossa 2 bultar och lossa ett par kablar .[/quote]


Luktar lite gungor å karusell här eller hur tråkigt ?!;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

Skall man nu köpa en ny generator t.ex kan man inte gå in på Fiat eller MB och beställa org. till husbilen, då kostar den skjortan, men om du går till en bilelektriker eller biltillbehörsfirma t.ex och köper samma generator kostar den nog bara hälften eller mindre.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

Hej.
Skall Du ladda batteriet med motorn i gång så får Du ha bilen igång hela dagen,Du har ju batteriladdare i bilen koppla in 230V till bilen så laddas båda battirierna(om Du har en nyare bil)annars ta hem batteriet och ladda det med en ordentlig laddare,mät opp det sen ordentligt,det är väl garanti på batteriet om det är bara 6 mån.Jag skulle inte ladda med två laddare samtidigt,det är så mycket känslig elktronik i bilarna i dag.
MVH jan-E
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet utan ström

En personbil som står oanvänd i tre veckor har inte mycket kvar av batteriet. Det tycks alltid finnas nån liten krypström som tömmer, så koppla loss polen på batteriet.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

Hej Jerkerfot,

Ja bilen är en Carthago, den är ny,4 månader, startbatteriet dräneras snabbt när den står parkerat utan laddning. (Vår förra bil - Rapido- kunde stå flera månader utan laddning och ändå starta direkt).

Bilen har en Mercedes-motor och enkel Defa larm. Det måste ju finnas något som äter ström, det får Mercedes försöka lura ut på garantin.

Hälsning jyrki
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

Hej alla!

Tack för all detta kunskap! Vi gjorde som jag läste ovan, startkablarna satte i någon minut före start, bilen startade bra, sedan tog vi bort kablarna efter en stund och lät bilen vara igång två timmar.

Då det inte finns 230V där bilen står, skall jag i morgon starta lilla Hondan och ladda vidare via bodelens laddare. Har ej tyvärr med någon lös laddare.

På måndag skall vi vi iväg, först till Mercedes för krypströmskontroll, sedan mot Portugal om allt är ok.

hälsning anita & jyrki
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet utan ström

Kolla i instruktionsboken hur elblocket fördelar strömmen. I vår bil med EBL99 skickas bara underhållsladdning (max 2A) till startbatteriet = blir aldrig fulladdat. Vill man få det fullladdat måste annan laddare kopplas in. Rekommenderar då att du tar loss minuskabeln från batteriet.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

Det bästa att göra vore säkert att ladda batteriet med separat laddare utanför bilen. Men när jag inte har en separat laddare med mig... Inte heller en stolpe att ta ström från.

Men, om jag nu får bilen igång på måndag, blir inte startbatteriet fulladdad under körningen till Portugal, c:a 450 km i ett sträck?

hälsning jyrki
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

Ingen fara Jyrki, ditt batteri är laddat många gånger om innan du kommit fram :) du är nog inte långt ifrån fullt laddat batteri redan nu efter 2 timmar.
Lycka till och ha en trevlig resa.

//Charsten
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Startbatteriet utan ström

Ingen fara Jyrki, ditt batteri är laddat många gånger om innan du kommit fram :) du är nog inte långt ifrån fullt laddat batteri redan nu efter 2 timmar.
Lycka till och ha en trevlig resa.

//Charsten

MAO i jönköpingstrakten kan du stanna för fika, och stänga av motorn utan att vara rädd för startproblem. Vilket som är bra fikaställe där, får smålänningarna tipsa om.
Calle
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Startbatteriet utan ström

Jyrki, Blir inte batteriet laddat på den sträckan bör du nog se över generator/laddrelä:mcride:.

Mitt inlägg om elblockets styrning var mer info om att man inte ska utgå ifrån att den inbyggda laddaren laddar startbatteriet. Vissa system skickar ingen ström överhuvudtaget till startbatteriet utan allt går till bobatteriet. Brukar stå i instruktionsboken.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

En generator på 150A, laddar ett 150Ah batteri på en timme.
En generator på 60A, laddar ett 60Ah batteri på en timme.

Jag har heller aldrig hört talas om att generatorn skulle ta stryk av laddströmmar den är avsedd att klara och då har jag varit bilmek i många år och kört i skogen lika länge.
Kör man bilen en halvtimme eller mer, brukar de flesta batterier vara fulladdade igen.

Sen får jag också problem om bilen står oanvänd i perioder, eftersom larmet m.m. ändå drar en del. Helt normalt. Då lossar jag minuspolen i förebyggande syfte.

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Startbatteriet utan ström

En berättelse

Här i jönköping har vi Arriva som bussbolag, tidningen är dagligen full med klagomål på bussar som inte kommer
ett svar var när bussarna inte kom Dom hade inte stått på underhålsladdning över natten och startade inte.:D ( det stod om tvåminutersregeln i tidningen dagen innan och Arriva körde bussarna på tomgång flera timmar på morgonen)
Givetvis är ju batterierna slut o det springer runt en Nisse och startas med kablar sedan får bussarna gå på tomgång tills chaufförerna kommer.
Här borde ju generatorerna rasa.:D


Gurra
 
Toppen