• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nyttig fillimpa!

H

hianders

Guest
Även om detta recept finns under Damernas så är alla karlar också välkomna att prova detta naturligtvis!! Hittade det i ett reklamblad från en känd livsmedels/varuhuskoncern.

Har precis rört ihop smeten och satt in formarna i ugnen. Ett tips var att efter en timme lägga på aluminiumfolie så att ytan inte blir för bränd/gräddad.
----------------------------------------------------------------

FILLIMPA

2 limpor
Tid: ca 2 ½ timme
Ugn: 175 grader

Ingredienser
5 dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
4 dl rågsikt
2 ½ dl rågkross
1 dl vetekli
1/2 dl vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
(½ dl solroskärnor alt krossade hasselnötter)
(1 dl russin)
1 liter filmjölk
2 dl mörk sirap

Blanda alla torra ingredienser noga. Solroskärnor/hasselnötter/russin är valfritt, brödet blir lika gott utan. Rör därefter ner filmjölk och sirap och blanda väl, till en lös och klibbig smet.

Smöra två 1 ½ liters avlånga brödformar: Strö rågkross i botten. Fördela smeten i formarna och grädda i nedre delen av ugnen i knappt två timmar.

LYCKA TILL!!!!/fru hianders = Inger
 
Senast redigerad av en moderator:
H

hianders

Guest
Sv: Nyttig fillimpa!

Med beröm godkänt enligt smakpanelen herr hianders! Vilken tur

fru hianders/Inger
 

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Nyttig fillimpa!

Och jag som trodde att det var något som man tog med sig in till gubben när han satt inne, tji fick jag
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Nyttig fillimpa!

Förjäsning av degen eller bara in i ugnen direkt?
Mvh.Folke
 

Valborg8

FD HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Finland
HBK-Nr
650
Medlemskap
2022
Sv: Nyttig fillimpa!

hej brorsan tror inte degen ska jäsa finns ju ingen jäst utan enbart bikarbonat.Men jag kan ju ha fel.Lycka till med bakningen .Ha en bra dag.:p
 
H

hianders

Guest
Sv: Nyttig fillimpa!

Ingen jäsning, in i ugnen direkt på nedersta falsen i ca två timmar.
Lycka till!

Inger/fru hianders
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Nyttig fillimpa!

Ja inte blev dom vackra men söta o goa !

imgp0004.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Nyttig fillimpa!

Satt i telefonen i ett längre samtal och kände att det helt plötsligt började dofta gott från köket.
Det visade sig att gumman nu hade bakat ut och gräddat den där surdegen hon började med för tre dagar sedan.

Lyckades komma åt ett par skivor av det varma brödet och sitter nu och njuter, saftigt och smakrikt bröd och alla fibrerna i brödet gör det säkert väldigt nyttigt också!

Använder numera extrasaltat smör på mackorna, det där med transfetter är tydligen inte så bra och det kanske också ligger nåt i det där med att "Mycket kan ersättas men aldrig smörsmaken"!

Trevlig och god lördag på er alla, även de som får njuta av chokladefterrätter - väldigt gott men kanske inte lika nyttigt som fiberlimpa... :D
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Nyttig fillimpa!

Satt i husvagn förra helgen och åt en sån limpa .
Smakade mums!
Det var frukosten....
Sen gjorde vi hemgjorda kroppkakor i campingens kök.
Avåts på kvällen med klassiska tillbehören, gudagott!

Vet.....vi är kanske inte kloka men gott var det.
Tackar Kroppkaketräffen förra året för inspirationen!
Marina
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Nyttig fillimpa!

Den där limpan ser ju härlig ut, tänk om jag skulle ge mig på att försöka baka ett par. Vilken överraskning det skulle bli. Det var ju ett tag sedan sist, prylarna finns kvar. Då brukade jag baka en råglimpa som hette "Översteinnans råglimpa", i den ingick också filmjölk. Tyvärr har receptet försvunnit. Denna nyttiga fillimpa kan kanske vara en värdig ersättare.
Man kan och ska ju inte alltid bara gå den enkla vägen till brödbutiken. Det blir (nästan) alltid godare när man gör det själv.
V-backen ;)
 
F

F.d. 6283

Guest
Sv: Nyttig fillimpa!

Fililima.
Tack för reseptet.Limpan blev fin och god,skall baka den snart igen.
Hälsnigar från Morkarla.
Sven o Eleonora.
 
Toppen