• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ström från värme, i husbilen.

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Nu när de kinesiska Peltierelementen börjar komma ner i drägliga priser kan man kanske börja använda dem i en värmedriven strömalstrare för husbilen.

Peltierelement ger alltså ström när man värmer upp dem på en sida och kyler dem på den andra sidan.
Det är tyvärr tämligen låg verkningsgrad på omvandlingen från värme till ström, sådär omkring 3-4 procent bara.
Vill man ha ut 3 Amp 15V så får man då satsa 1500W i värme, men nu kommer det fina i kråksången, blåser man in denna varma luft in i husbilen så blir det två flugor på smällen, först får man 3 Amp att ladda bodelsbatterierna med och sedan får man 1500W värme i kupén!
Man tar alltså rätt på hela effekten och ingenting går förlorat.
Den låga verkningsgraden spelar då ingen roll längre eftersom all energi tas till vara.

Har ännu inte hittat något färdigt paket att köpa på nätet men finns denna lösning klar så borde den bli väsentligt billigare än att köpa t.ex. en EFOY Direct Methanol Fuel Cell för 22000 kronor.

Sommartid är detta med Peltierelement förstås ingen bra lösning men då har man ju solcellerna på biltaket...
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Ström från värme i husbilen

Kjell! Kan man inte sommartid använda 1500W kylefekt och för ström. Bara en liten undran.

Kastanj.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Ström från värme i husbilen

Vet inte om jag fattar vad det är du förstår, var ifrån får du ström för att värma
peltierelementet??

// Pär
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ström från värme i husbilen

De 1500W värme som behövs kommer från värmepannans varmvatten - uppåt 80-90 grader varmt eller så.
Denna effekt - förutom de 45 W som laddar bodelsbatteriet - går rakt genom Peltierelementen och blåses in i bilens boutrymme som skön värme.

Peltierelementen värms alltså inte av ström, de alstrar ström. Med hjälp av varmvattnet från värmepannan.

Blanda inte ihop denna funktion (TEG = Thermo Electric Generation) med den andra funktionen som Peltierelement har (TEC = Thermo Electric Cooling) där man mycket riktigt skickar ström genom Peltierelementen för att få den ena sidan kall och den andra varm.

Det är klart att man skulle kunna koppla om Peltierelementen för att få en kylning av luften in i husbilen men då måste man nog ha med sig t.ex. Hondageneratorn för att få tillräckligt med ström (via en maffig batteriladdare) till Peltierelementen.

Ett vanligt kompressordrivet AC-aggregat för 12V är då mycket energisnålare. :wink:
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Ström från värme i husbilen

Tanken är att ha stor temperaturskillnad mellan de båda sidorna peltierelementet.

Jag har ett par mindre 12v kylboxar som drivs med peltierelement och de har båda fläktar för att leda bort värmen från den varma sidan.

Personligen tror jag det är svårt komma upp till 45W men jag är inte så insatt.

Det verkar dock finnas företag som sysslar med det:
Termoelektriska Generatorer

Lite om peltier-element från Wikipedia:
Peltiereffekt - Wikipedia

"Värme till elektricitet" har även varit uppe på elektronikforumet:
Svenska ElektronikForumet • Visa tråd - Värme till elektricitet

/Lasse
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ström från värme i husbilen

Jodå Lasse, det går att komma upp i 45 W, det handlar 'bara' om hur många Peltierelement man vill använda sig av.

Bifogad bild visar en beräkning gjord i ett program för Peltierelement och man kan där se att det behövs 36 element fördelade i 4 seriekopplade stackar om 9 parallellkopplade element i varje stack.

Den omsatta effekten i den sammansatta enheten är nästan 1500W och man får c:a 3 A laddström vid c:a 15V.

Verkningsgraden är tyvärr bara drygt 3% men som sagt, man tar till vara all energi genom att den varma luften blåses in i husbilen och förlorar alltså ingenting.

Har förstorat rutan med utdata som blev lite otydlig.
 

Bilagor

  • PeltierTEG.jpg
    PeltierTEG.jpg
    93,1 KB · Visningar: 11
  • PeltierTEG2.jpg
    PeltierTEG2.jpg
    67,8 KB · Visningar: 1.015
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Ström från värme i husbilen

Det här med Peltier verkar MKT intressant och jag har funderat lite... Borde man inte kunna göra fler flugor på smällen???

Är det någon som har koll på vad det skulle kräva, att även kyla mat i en kylbox, samtidigt som man värmer upp husbilen, samtidigt som man laddar batterierna... Det låter ju nästan för bra för att vara sant, men efter att ha läst lite här och var, borde det inte vara omöjligt...eller!?

Finns det färdiga sådana element att köpa och hur mycket kostar såna?
Skulle man inte också kunna utnyttja den värme som gasolkylen producerar för att sätta fart på processen?

Jag spånar nu och kanske att jag är ute cyklar, men tanken är väl fri än så länge...

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Ström från värme i husbilen

Det här verkar intressant.
Får se nu om jag har förstått det hela rätt?
Energin i gasolen omvandlas till varmvatten i värmepannan.
Det varma vattnet körs in i Peltierelementen som kyls ner av en fläkt och då bildas det ström som kan användas för att t.ex. ladda batterierna.
Den av Peltierelementen uppvärmda luften värmer dessutom husbilen med hjälp av fläkten.
V-backen :rolleyes:
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ström från värme i husbilen

Peltiereffekten är onekligen intressant, särskilt då för batteriladdning vintertid.

Men man ska nog nöja sig med att två flugor blir på smällen, det går inte att kyla, alstra ström och värma samtidigt.

För att ladda med 3 A till ett 12 V batteri går det åt 1500 W och gasolkylen ger inte många Wattar som spillvärme - och den förbrukar dessutom bara c:a 100W gasolvärme totalt så det finns ingenting att hämta där. 1500 W är mycket värme...
Varmvattenpannan är alltså den primära värmekällan och placerar man Peltierstacken inuti husbilen får man all den goa spillvärmen (c:a 1450W) inne i bilen.

Peltierelementen är hyfsat billiga om man köper från Kina, kruxet är att de lägsta priserna kräver att man köper 40 - 50 stycken eller så.
På ett annat ställe på nätet (fortfarande Kina) så kostar tio stycken av samma typ omkring 600 kr tillsammans och sedan tillkommer lite för fraktförsäkring mm.
Men dessa priser är ändå avsevärt lägre än de svenska priserna och det är ju bra att ha några Peltierelement i reserv...

Tillkommer sedan de mekaniska bitarna för att få kylning och värmning av stacken och det krävs då lite rörmokeriarbete och lite ventilationsfläktfunderingar.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Ström från värme i husbilen

Hur är det med kvalitén på dessa element? I mitt tidigare liv hade jag en kaffeautomat "med alla knappar" även kylt vatten. Där satt det ett peltierelement som byttes ganska ofta och jag har nu även en mobil kylbox där elementet gett upp.
Tekniken är kul men kan ju bli dyr speciellt om elementen inte håller.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Ström från värme i husbilen

I HiFi forum som jag också är med i, brukar det ibland komma till gruppköp, från t ex Kina.

Man visar sitt intresse och sätter in pengar på den sammanhållandes konto och så beställs det från Kina och någon månad senare åker man och hämtar sina varor, eller får det hemskickat om det blir för långt att åka.

Ifall det är någon, gärna från sthlmstrakten som vill/kan hålla i ett sådant gruppköp, är jag för min egen del intresserad, givet att kvalitén är god.

Är det någon som vill ge sig på att göra en skiss på en sån anläggning så att jag och säkert fler med mig kan få en bättre uppfattning hur det kan se ut?

Hur är det om man sätter ett peltier-element i en öppning på husbilen... jag tänker att om det är kallt ute, blir inte den andra sidan varm då så att man kan värma husbilen, eller tänker jag tokigt?

Jag spånar vidare och tänker att man på sommaren vänder på elementet för att få kyla inne, eller!?

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ström från värme, i husbilen.

Peltierelementen kan bara användas på två sätt, det vanligaste är att skicka in ström i elementet och då blir den ena sidan av elementet kall och den andra varm. Används bl.a. för kylboxar och ibland även för att kyla CPU:n i datorer. Det är små effekter det rör sig om och inte något man gärna använder för en AC.
Det andra användningssättet (mera ovanligt) är att man matar elementets ena sida med värme och den andra sidan med kyla, då får man ut ström i elementets båda kablar.
Det är tyvärr inte så många procent elektrisk energi som man får ut i jämförelse med den värmeenergi man matar elementet med men det fungerar.
Och för mobila applikationer där man vill få ström men inte buller kan man använda sig av den här lösningen.

Beträffande livslängden så är högtemperaturelementen för 200 grader och högre att föredra framför lågtemperaturelementen med max temp 80-90 grader som har en kortare livslängd p.g.a. billigare materialval. Som vanligt så får man betala för godsakerna, ryska Kryoterm tar 90 Euro(!) för ett enda av sina högtemperaturelement (max 300 grader) men då får man också en verkningsgrad på c:a 5% - omkring dubbelt upp jämfört med de billigare elementen. Plus en ökad livslängd.

Peltierelement är en intressant och möjlig lösning på problemet med fricamping och måttlig energiförsörjning vintertid – även under längre tidsperioder. Släpper man ut den varma kylluften utanför husbilen så kan man förstås använda Peltierstacken även sommartid.
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Ström från värme, i husbilen.

Hej alla spånare!

Intressant det här med termoelektrisk generator, men blir det inte svårt att ta tillvara spillvärmen. Kommer man inte att få massor med kylluft vars temperatur ligger bara ett par grader under den kalla sidans temperatur? Och den fläkt som behövs för detta drar säkert mer än 45 W . Det är ju trots allt nästan 1500 W som skall kylas bort. Eller tänker jag fel?

// Birger
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ström från värme, i husbilen.

Tyvärr tänker du rätt om kylluften men om man kyler med vatten som sedan får snurra runt i bilens vattenburna element kan man få en bättre kylning.

Helst skulle man nog värma högtemperatur Peltierelement direkt med rökgaserna från t.ex. en dieselbrännare för att få upp verkningsgraden.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Ström från värme, i husbilen.

Finns det någon här på forumet som är insatt och kunnig i dessa högtempelement, som skulle vilja rita upp och skissa på en anläggning som kan värma på vintern och kyla husbilen på sommaren och som alstrar ström för laddning av batterierna, om nu detta är möjligt?

Det känns som att en hel del frågetecken behöver rätas ut, ifall någon känner sig manad.

Jag skulle iaf bli väldigt tacksam!

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ström från värme, i husbilen.

Nej, några skisser finns inte men det finns nog möjligheter att få någon som kan detta att räkna lite på tillverkning av ett begränsat antal TEG-generatorer.
Preliminärt bör antalet intresserade kunder vara minst tio stycken och fördelen med att köpa en färdig TEG-laddare från ett företag är att vanliga garantivillkor gäller.

Observera då att aggregatet inte ger kyla av något slag men däremot laddström och varmluft/varmvatten.
 
Toppen