• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ström från värme, i husbilen.

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Nu när de kinesiska Peltierelementen börjar komma ner i drägliga priser kan man kanske börja använda dem i en värmedriven strömalstrare för husbilen.

Peltierelement ger alltså ström när man värmer upp dem på en sida och kyler dem på den andra sidan.
Det är tyvärr tämligen låg verkningsgrad på omvandlingen från värme till ström, sådär omkring 3-4 procent bara.
Vill man ha ut 3 Amp 15V så får man då satsa 1500W i värme, men nu kommer det fina i kråksången, blåser man in denna varma luft in i husbilen så blir det två flugor på smällen, först får man 3 Amp att ladda bodelsbatterierna med och sedan får man 1500W värme i kupén!
Man tar alltså rätt på hela effekten och ingenting går förlorat.
Den låga verkningsgraden spelar då ingen roll längre eftersom all energi tas till vara.

Har ännu inte hittat något färdigt paket att köpa på nätet men finns denna lösning klar så borde den bli väsentligt billigare än att köpa t.ex. en EFOY Direct Methanol Fuel Cell för 22000 kronor.

Sommartid är detta med Peltierelement förstås ingen bra lösning men då har man ju solcellerna på biltaket...
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Ström från värme, i husbilen.

Nu är jag förlorad igen... Är det inte så, att när ena sidan av elementet är het, så blir motsvarande sida kall? Handlar det inte om potentialskillnad längre???
Ju varmare på ena sidan, desto kallare på den andra???

Mvh
Rolle
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ström från värme, i husbilen.

Nu är jag förlorad igen... Är det inte så, att när ena sidan av elementet är het, så blir motsvarande sida kall? Handlar det inte om potentialskillnad längre???
Ju varmare på ena sidan, desto kallare på den andra???

Mvh
Rolle

Rolle, det här är kanske inte så helt lätt att hålla isär, men om du läser inlägg nr 16 här ovan igen så ser du att det är två olika funktioner eller driftsätt som man kan använda Peltierelement på.
Det går inte att få alla tre sakerna ström, kyla och värme samtidigt. Man måste välja om man vill satsa ström för att få kyla/värme eller om man vill satsa värme/kyla och få ström.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Ström från värme, i husbilen.

OK, vi tar en sak i taget.

"Peltierelementen kan bara användas på två sätt, det vanligaste är att skicka in ström i elementet och då blir den ena sidan av elementet kall och den andra varm. Används bl.a. för kylboxar ..."

Om vi börjar där...hur varm blir den varma sidan om den kalla ska kyla/frysa i en box? Räcker den värmen till att värma husbilen i någon mening och räcker den genererade strömmen till att ladda ett batteri?


"Det andra användningssättet (mera ovanligt) är att man matar elementets ena sida med värme och den andra sidan med kyla, då får man ut ström i elementets båda kablar."

Säg att det är minusgrader ute och elementets ena sida sitter i en öppning och blir därmed nedkyld...hur varm blir då den varma sidan? Blir det tillräckligt varmt för att värma husbilen i någon mån och räcker den utvunna strömmen till att ladda ett batteri?


"Det är tyvärr inte så många procent elektrisk energi som man får ut i jämförelse med den värmeenergi man matar elementet med men det fungerar.
Och för mobila applikationer där man vill få ström men inte buller kan man använda sig av den här lösningen."


Hur många Ampere på ett ungefär är realistiskt att räkna med? Några A borde ju hjälpa lite, eller!?


"Beträffande livslängden så är högtemperaturelementen för 200 grader och högre att föredra framför lågtemperaturelementen med max temp 80-90 grader som har en kortare livslängd p.g.a. billigare materialval. Som vanligt så får man betala för godsakerna, ryska Kryoterm tar 90 Euro(!) för ett enda av sina högtemperaturelement (max 300 grader) men då får man också en verkningsgrad på c:a 5% - omkring dubbelt upp jämfört med de billigare elementen. Plus en ökad livslängd.
"

Jag utgår från att vi uteslutande pratar om högtemp varianten.

"Peltierelement är en intressant och möjlig lösning på problemet med fricamping och måttlig energiförsörjning vintertid – även under längre tidsperioder. Släpper man ut den varma kylluften utanför husbilen så kan man förstås använda Peltierstacken även sommartid."

Hur mycket är måttlig förbrukning? Det måste ju rimligen vara avsevärt lägre förbrukning än om man enbart värmer med gasol om det ska vara nån vits, eller!?

Om solen gassar på peltiern, sommartid... hur mycket kyla kan man då räkna med inomhus på den kalla sidan? Alternativt om man värmer den varma sidan, blir kyleffekten bättre då och blir det försvarbart över huvud taget, eller är jag ute och cyklar igen?

Går det över huvud taget att montera en peltier i husbilsväggen???



Mvh
Rolle

 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ström från värme, i husbilen.

Rolle, jag lägger in mitt svar på dina frågor med blå text.

Du skrev:

"OK, vi tar en sak i taget.

"Peltierelementen kan bara användas på två sätt, det vanligaste är att skicka in ström i elementet och då blir den ena sidan av elementet kall och den andra varm. Används bl.a. för kylboxar ..."
Om vi börjar där...hur varm blir den varma sidan om den kalla ska kyla/frysa i en box? Räcker den värmen till att värma husbilen i någon mening och räcker den genererade strömmen till att ladda ett batteri?
Du kan inte få kyla, värme och ström samtidigt ur elementet! I en kylbox matar man Peltierelementet med ström, får kyla inuti boxen och fläkten blåser bort värmen från utsidan av Peltierelementet och boxen.

"Det andra användningssättet (mera ovanligt) är att man matar elementets ena sida med värme och den andra sidan med kyla, då får man ut ström i elementets båda kablar."
Säg att det är minusgrader ute och elementets ena sida sitter i en öppning och blir därmed nedkyld...hur varm blir då den varma sidan? Blir det tillräckligt varmt för att värma husbilen i någon mån och räcker den utvunna strömmen till att ladda ett batteri?
Du kan inte få kyla, värme och ström samtidigt ur elementet! Kyler man den ena sidan av elementet måste man värma den andra sidan för att få ström. Mera värme och kyla ger mera ström.

"Det är tyvärr inte så många procent elektrisk energi som man får ut i jämförelse med den värmeenergi man matar elementet med men det fungerar.
Och för mobila applikationer där man vill få ström men inte buller kan man använda sig av den här lösningen."
Hur många Ampere på ett ungefär är realistiskt att räkna med? Några A borde ju hjälpa lite, eller!?
Javisst, fler Ampere är förstås bättre! Enligt beräkningarna i bilderna i inlägg nr 6 här ovan så måste man tillföra nästan 1500W värme för att få 50W elektrisk energi (c:a 4 Amp vid 12V). Gäller lågtemperaturelement.

"Beträffande livslängden så är högtemperaturelementen för 200 grader och högre att föredra framför lågtemperaturelementen med max temp 80-90 grader som har en kortare livslängd p.g.a. billigare materialval. Som vanligt så får man betala för godsakerna, ryska Kryoterm tar 90 Euro(!) för ett enda av sina högtemperaturelement (max 300 grader) men då får man också en verkningsgrad på c:a 5% - omkring dubbelt upp jämfört med de billigare elementen. Plus en ökad livslängd."
Jag utgår från att vi uteslutande pratar om högtemp varianten.
Det är alltid den billigaste kombinationen av byggbitar (på lång och kort sikt) som är attraktivast och då kan mycket väl lågtemperaturelementen bli aktuella i vissa lägen, bra inköpsställen, bra prisförhandlingar/rabatter, förenklad transport av värme/kyla i konstruktionen, metod för uppvärmning/kylning mm.

"Peltierelement är en intressant och möjlig lösning på problemet med fricamping och måttlig energiförsörjning vintertid – även under längre tidsperioder. Släpper man ut den varma kylluften utanför husbilen så kan man förstås använda Peltierstacken även sommartid."
Hur mycket är måttlig förbrukning? Det måste ju rimligen vara avsevärt lägre förbrukning än om man enbart värmer med gasol om det ska vara nån vits, eller!?
Måttlig energiförsörjning till husbilen kan kanske vara de där 50W som visas i beräkningen i inlägg nr 6 här ovan. Det är ju i alla fall 4 A till ett 12V batteri. Inte så dåligt. Men man måste tillföra 1500W värme...

Om solen gassar på peltiern, sommartid... hur mycket kyla kan man då räkna med inomhus på den kalla sidan? Alternativt om man värmer den varma sidan, blir kyleffekten bättre då och blir det försvarbart över huvud taget, eller är jag ute och cyklar igen?
Värmer man Peltierelementet (sol, hetvatten, rökgaser) på en sida måste man kyla den andra sidan för att få ström.
Matar man Peltierelementet med ström blir den ena sidan av elementet varm och den andra kall.
Värmer man en sida på elementet bildas automatiskt ingen kyla på den andra sidan, Peltierelementet fungerar inte på det sättet, inte heller får man värme på en sida om man kyler den andra sidan.

Går det över huvud taget att montera en peltier i husbilsväggen???
Tekniskt sett är det ingen bra lösning, man bygger ihop Peltierstacken med systemet för bra kylning/värmning och leder sedan värmen/kylan/strömmen vidare.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Ström från värme, i husbilen.

"Värmer man en sida på elementet bildas automatiskt ingen kyla på den andra sidan, Peltierelementet fungerar inte på det sättet, inte heller får man värme på en sida om man kyler den andra sidan."

Tack för klargörandet, det var det jag inte hade klart för mig.

Mvh
Rolle
 
Toppen