• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Modifierad sinusvåg

F

F.d. 17469

Guest
Är det ok att använda en laptop på en omvandlare med modefierad sinusvåg???
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Modifierad sinusvåg

Det verkar inte vara några problem med de flesta spänningsomvandlarna till laptoppar. Jag har inte provat själv eftersom jag köpte en inställbar omvandlare från 12V till ett antal olika spänningar. Däremot använder jag en liten färgskrivare som drivs från en inverter med modifierad sinusvåg via skrivarens nätadapter. Inga som helst problem med detta. Inte heller med laddarna till mobiltelefonerna.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Modifierad sinusvåg

Har också kört en laptop från en inverter med modifierad sinusvåg, funkade bra och inga konstigheter uppstod.
Men energieffektivast är ändå att använda en liten spänningsomvandlare från 12V till 16-19V, den omvandlaren på 100-120W har en mycket lägre egenförbrukning än en stor inverter från 12VDC till 230VAC.
Dessutom så får man en bra likström från de där små switchade omvandlarna för laptops och behöver inte oroa sig för sinusvågens utseende.

Tar man bort laptopens batteri och kör datorn i bilen via en sån där liten omvandlare så behöver datorn bara 16V, den laddar ju inte datorbatteriet!
Datorns spänningsregulator behöver då inte jobba så hårt om man drar ner spänningen till datorn till 16V.
Och dessutom sparar man datorbatteriet som kan ligga laddat länge innan en återuppladdning behövs p.g.a. självurladdningen.
Datorbatteriet har ju ett definierat antal laddningscykler och det är onödigt att förbruka en laddningscykel varje gång datorn startas i bilen.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Modifierad sinusvåg

Omvandlaren finns lite varstans, Jula, Clas, Kjell&Co m.fl.
Välj en tillräckligt stor, 120W t.ex, titta i datorns manual vad som rekommenderas - även om man skulle kunna gå ner något i effekt när nu inte datorns batteri behöver laddas samtidigt som datorn ska arbeta.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Modifierad sinusvåg

Tyckte tråden kunde vara intressant för min egen del också...

Jag har en Fujitsu/Siemens laptop, där batteriet har en spänning på 14,4V 4400mAh. Batteriet är f ö kasst.

Skulle det vara möjligt rent av att koppla laptopen direkt till bilbatteriet???

Någon som vågar ha en uppfattning?

Mvh
Rolle
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Modifierad sinusvåg

Tyckte tråden kunde vara intressant för min egen del också...

Jag har en Fujitsu/Siemens laptop, där batteriet har en spänning på 14,4V 4400mAh. Batteriet är f ö kasst.

Skulle det vara möjligt rent av att koppla laptopen direkt till bilbatteriet???

Någon som vågar ha en uppfattning?

Mvh
Rolle

Testade min batterilösa laptop på allt lägre spänningar m.h.a. en sådan där 12V 120W omvandlare i bilen.
Kunde inte gå lägre än 16V eftersom datorn då fick tarmvred så det verkar som det inte skulle gå att koppla datorn direkt till bilens 12V-system, det blir för låg spänning.

Bilens 12V-spänning är f.ö. inte heller så hälsosam för datorn (eller annan elektronik) när man startar och kör motorn, spänningsspikar från relän och solenoider kan knäcka oskyddad elektronik och kanske även en dator med dålig filtrering på ingångsspänningen.

En liten switchad spänningsomvandlare från 12V till 16-19 V är därför en billig försäkring att datorn (även utan det inbyggda batteriet) får en acceptabelt ren spänning.
 
Toppen