• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tänkte det var dags att väcka liv i denna tråd som är en av anledningarna till att jag gick med i husbilsklubben. :spinny:

Köpte förra året en 100w panel på husvagnhusbil.se (A-klassad/monokristallin) och en lrm1218. Kompletterade även upp batteribanken med vad det gick att rymma så där har jag 2x85 gel.
Hade nu tänkt ta sista steget i projektet och montera dit runt 100w till (parallellkoppling på cellerna).
Är det någon som provat en sån där tunn & lätt cell?
Exempelvis:. Fritidsfynd.se - Solpanel - tunnfilm 100W, Monokristallin silicone (SGM-FL-100W)

Den hade jag i så fall tänkt limma på kanalplast för kylningen skull.
Vad tror ni?
Finns en tråd om just detta med kanalplast, plasten leder inte värme så den mesta effekten av kanalplasten är nog att man minskar strålad värme från taket hur mycket nu det är vete tusan.

Jag däremot funderade på aluminiumfyrkanstprofiler från tex Bauhaus som man lägger med ca 40-50 cm avstånd använde lim för att sätta fast dom i taket sedan skruvas lämpligen solcellen i listerna.

Tex med dessa får luften en bra spalt att kyla solcellen skulle jag tro.
https://www.bauhaus.se/alufyrkantror-el-20x20x1-5mm-2.html?gclid=CMbAg9bg59ECFU3cGQodoQsA1w
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Skulle kunna fungera. Har även funderat på att limma traditionella fästen och göra en egen ram men det som i mitt fall är ett litet platsproblem. Jag har max 168x58 cm att få in en cell på minst 100w på.
Men det är klart, jag skulle kunna göra egna fästen som inte är bredare än cellen jag funderar på.

Är det någon som har nåt att kommentera angående cellen?

Fritidsfynd.se - Solpanel - tunnfilm 100W, Monokristallin silicone (SGM-FL-100W)

Ny teknik för mig i alla fall.

Mvh/Anders
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

@KalleiAnkeborg
Har ej provat själv,
men personligen tror jag att du får en större värmeavledning ifall cellen limmas direkt mot taket, speciellt ifall du har alu.tak.
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vad tror om själva cellen då?
Vart väldigt sugen på att prova eBay.




Här är annars lite data på den via fritidsfynds hemsida:


Utvecklad tunnfilmspanel med Mc-Si-celler som ger en cellverkningsgrad på otroliga 22,50%!

En solcellspanel som ger maximal verkningsgrad i förhållande till yta och vikt. Ett mycket bra val där installationsytan är begränsad och man behöver max effekt i förhållande till ytans storlek. Lämpar sig mycket bra vid installationer på båtar och liknande. Panelen är enbart 3 mm tjock och kan böjas för att även passa på välvda ytor. Kan antingen limmas eller skruvas direkt mot underlaget.
Panelen klarar belastning så som att sitta eller gå på den barfota eller med mjuka skor.

Tidigare tunnfilmspaneler på marknaden Amorfa Siliconceller (A-Si) har vanligen en verkningsgrad på 6-10%.
Tack vare användandet av monokristallina Siliconceller (Mc-Si) från SunPower® med 22,50% verkningsgrad, så har vår tillverkare nu lyckats ta fram en panel med mer än dubbla effekten på samma yta jämfört med övriga tunnfilmspaneler på marknaden.

En 50W solpanel ger tillräcklig effekt för att kunna använda ex radio, belysning, och enklare hushållsapparater.

Användningsområden:
Båt, segelbåt, husvagn, husbil, friggebod, stuga, utomhusbelysning, mm
Producera din egen el då du inte har tillgång till det vanliga elnätet.

Specifikationer:
- Maximal driftspänning (Vmp) 17,60 V
- Ström vid max effekt (Imp) 5.68 A
- Tomgångspänning (Voc) 20,8 V
- Kortslutningsström (Isc) 6,14 A
- Max effekt (Pmax): 100W
- Cellverkningsgrad: 22,50%
(Uppmätt under standardiserade testförhållanden (STC) 1000W/m2 vid 25°C AM 1.5)

- Inkapsling: PET
- Baksida: Aluminium-substrate
- Cell-typ: SunPower® Monocrystalline silicon
- Cellstorlek: 125x125 mm
- Antal celler: 32 (4 x 8)
- Inbyggd spärrdiod: Ja
- 6 mm skruvinfästning i varje hörn
- IP67 kopplingsdosa
- Kabel: L 900 mm / 4 mm ² Ø
- Kontakttyp: MC4
- Modulens mått: 1240 x 560 x 3 mm (LxBxH)
- Vikt: 2,1 kg (inkl kabel+kontakter)
- Maximal systemspänning 600V DC (IEC)
- Temperaturområde modul -40 ° C till +85 ° C
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Varför inte klippa till en bit av korrugerad aluminiumplåt med fyrkantsprofil och limma på taket att skruva fast solcellen i. Bra värmeledare, lätt och bra ventilation.
9c39a4e120daeb6ae9ecfcf9c0101e2c.jpg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

@KalleiAnkeborg
Har ej provat själv,
men personligen tror jag att du får en större värmeavledning ifall cellen limmas direkt mot taket, speciellt ifall du har alu.tak.
Vanligt lim leder värme ytterst illa, men det finns säkert värmeledade lim dock förutsätter det att man lägger lim över hela ytan.

Jag tror på att med någon distans(fyrkantprofil) montera cellen på lämpligt avstånd från taket, dvs på samma sätt som de med aluminiumram runt normalt monteras.

Har man plåttak är aluminiumprofil nog att föredra, med plasttak plastprofil i syfte att ha liknande värmekoefficient när man limmar mot taket, cellen skruvar man.

Sedan får luften kyla.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Varför inte klippa till en bit av korrugerad aluminiumplåt med fyrkantsprofil och limma på taket att skruva fast solcellen i. Bra värmeledare, lätt och bra ventilation.
Visa bilaga 121153
Kanske det, men är inte de flesta takprofilerna gjorda av plåt(järn) dock kanske det spelar mindre roll dock tungt?

Beträffande värmeledande så på sommaren så är taken ofta jätteheta, så den värmen vill man nog inte ha ledd till cellen, på vintern så fungerar det dock säkert fint!
 
Senast ändrad:
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Får se om jag gjort något dumt nu? Kostade 1080:- Jag ser det som så att nu får jag lära mig om min A-klassade "finpanel" som jag redan har är bättre än en "fulpanel" från Fyndiq :)

:

https://fyndiq.se/search/?q=7669582&search=product#7669582-monokristallin-100-watt

Följande specar:

PRODUKTINFORMATION:
Artikel: Monokristallin 100 Watt
Produktnummer: 7669582
Monokristallint kisel med 17% celleffektivitet

Ram i anodiserad aluminium

Prestanda garanti till 10 år med 90% och upp till 25 år med 80%

Teknisk specifikation

Mmodultyp
Eco Linje ES100M36

Max. Ström (PM)
100 W *

Max. Spänning (Vmp)
18 V

Max. Ström (Imp)
5,56 A

Tomgångsspänning (Voc)
22,32 V

Kortslutningsström (Isc)
5,9 A

Drift Temperatur
-40 ℃ till + 85 ℃

Celltyp
Mono-Kristallint

Max. Nätspänning
DC 600V

Tolerans
+ 3%

Vikt
9,0 kg

Dimension
1190 * 540 * 35 mm
 
Toppen