• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Regulatorer stör för det mesta, strålar ut via kablarna till solpanelen bland annat. Även andra switchade nätdelar stört för mig, så mer regel än undantag tror jag. Backkameraskärmar t.ex. De billigare från Kina..
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Mina tester visar att det är enstaka regulatorer som stör (t.ex. radion), men det är inte alla. Kanske man borde kolla CE-märkningen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

CE = China Export ser til forveksling ut som CE = Conform Electronics som er det Europeiske kravet for EMS og sikkerhet.

Om en mistenker en boks som kilde til EMS så kan en sette den i et jordet (mot chassi i en bil) metalboks og sette ferritkjerner på alle kabler til og fra boksen. Kveler dette støyen så er kilden funnet. Det kan være raskere å legge boksen kald for en test :D

Ferritkjerner på kabler demper stråling via kabel, jordet metalskjerm demper fra elektronikk. Er det metallhus på regulatoren så kan det hjelpe med en jording av dette!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack Knut för påminnelsen om ferritkärnor. Jag hade glömt bort den möjligheten:mad:. I min ungdom:confused: lärde jag mig att slå knut på kablarna, det gav en liknande effekt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Limma solpanel
I denna instuktionsfilm har dom distanser (2-3 mm) mellan taket och panelens fäste.
Är detta en fördel? Blir det bättre limfäste med en tjockare limstäng (Sikaflex 292i)?
--------------------------------------------------------------------------
Hejsan, ja man skall se till att det finns en viss mängd klet mellan de limmade ytorna så det finns lite elasticitet kvar för rörelse i limningen om ytorna rör sig i förhållande till varandra, och till viss del även för hållfastigheten.

Man kan väl även se det lite som ytterligheten.
Om man pressar samman ytorna jättemycket så finns det till slut inget lim kvar mellan ytorna........ Ja lite överdrivet kanske, men elasticitet är nog största anledningen.

M.v.h. JANKRO.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har bytt ut en vanlig 12v/90w solpanel (typ glas) mot en flexibel. Vikt på den gamla 9,3kg och nya 2kg.
Den nya (från Prevent) har en baksida av ca 1mm plastskiva (pvc?) till skillnad från min förra flexibla, som har aluminiumbaksida. Skillnaden är att den nya modellen är mycket med slinkig och är lite besvärlig att montera, om man inte vill limma direkt på taket, men då blir det i princip omöjlig att ta bort sen.
Alltså använde jag de gamla fästena till glaspanelen och förstärkte långsidorna på panelen med fyrkant-alu från armarna till en uttjänt tvättvinda (Biltemas).
Ett par mindre frigolitskivor mitt under, mellan taket o panelen, hindrar fladder/klonk-klonk.
Dessa extra tillbehör ökade vikten med ca 1kg. Total viktminskning 6kg.

Den äldre flexibla med alu-baksida har jag haft i 3 år. Erfarenheten är att den mattas något i solytan (till skillnad från glas), men den har fungerat tekniskt bra.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Passade på att göra lite fältprov mitt på dan i fullt solsken.
Nya slinkiga plastpanelen gav 75% och den tre år gamla alu-panelen gav 68% verkningsgrad. Detta betyder egentligen att man får ut mer effekt ur en modernare panel, men det är inget man märker som vanlig användare.

När jag sen testade att koppla dom seriellt, resp parallellt, så fick jag ingen skillnad mellan resultaten, det blev 65% i båda fallen. Alltså alu-panelen drog ned en del. Testet är inte jämförbart med det individuella, eftersom det gjordes något senare på dan.

Försökte också med att lägga över 4 celler på alu-panel resp plastpanel och då blir det bäst resultat om alu-panelen skuggas. Detta gjordes bara som parallellkopplat.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Bra Esbjörn dette stemmer med teorien. Skillnaden mellom serie og parallell ligger kun i hvor tynne kabler en kan benytte ved en gitt lengde når panelene er like store. Eldring av paneler med plastglass kontra riktig glass kan redusere total levetid. Skygge på et panel kan slå ut hele eller deler av panelet, men uten forstyrre andre paneler i parallell, serielle paneler og skygge er en helt annen sak.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej!
Från min danske vän Jørgen tidigare verksam på Risø:

Vores første solceller var polly krystallinske med en typisk virkningsgrad på 10 %. De reflektere snygt i solen med store krystaller. .

Mine nye er på 15 % eller mere.De er ensartede og er mørke nærmest svarte.

De nyeste har højere virkningsgrad og udnytter også indirekte sollys.

Materialet i solcellerne er rent silicium der er dopet. Det er en meget kompliceret. Der er fortvarende udvikling og det betyder at de bliver mere avancerede. Lyset trængere længer ned. De nye er også bedre til diffust lys.

De polly krystallinske har et snygt mønster der kommer frem i solskin. De har et galler af tin til at samle den producerede el op.

De mono krystallinske er mere ensartede og uden specielt galler. Det er nok dem der er fremtiden. Der skulle være en grænse på 30 % virkningsgrad.

Solceller mister virkningsgrad når de bliver varme. Kraftig sol giver varme og lav produktion. .

Kina er ledende med solceller og prisen er gået ned. Gammel vandkraft er billigst men dernæst kommer solceller. Solceller er en hård konkurrent til alle andre energikiller.

//Conny
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

För oss med en 3,5 tons bil är vikten ett problem. 8kg för en 100W panel plus fötter och lim gör nog minst 9,5kg

Jag valde 2 x 100W som kommer att väga strax under 10 kg totalt med paneler, montering och kabelkgenomföring. För att kunna hålla den vikten valde jag tunna, böjbara på ca 2kg/st. För att få luftning mellan panel och tak håller jag just nu på att limma dem på kanalplast med öppna kanaler för luftgenomströmning. På köpet får jag ett montage som medger att jag står på panelen om jag skulle råka trampa fel när jag är på taket.

Jag var lite väl pessimistisk. Jag har nu vägt och totalvikten för två paneler med kanalplast och lim samt takgenomföring med kablar till avlämningspunkt på insida tak hamnar på 8470g. Det är ungefär vad EN hård panel väger utan lim och fötter. Här finns alltså vikt att spara.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har monterat 2 tunna böjbara 100w paneler på min plåtis.
Limmade de med rutlim direkt på taket. Plåtisens tak har ju redan luftgenomströmning eftersom taket är utformat så.
Fördelen med dessa paneler är ju att man sparar några värdefulla kilon.
Fungerar jättefint.

 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack Michael! Den tanken tar jag med mig☺
Märker att det kan va jobbig för nytillkomna att läsa hela tråden. Den innehåller mycket matnyttig info!
 

jocke65

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Energilandet.com deras priser
30w inklusive moms 649kr
50w 790kr
100 w 1495kr
130w 1949kr
150w 2249kr
dom ha hela paket .
monokristallin solcellerna
de e andra gången dom installera mina solceller åt mej kanon bra . Bra service
 
K

KalleIAnkeborg

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tänkte det var dags att väcka liv i denna tråd som är en av anledningarna till att jag gick med i husbilsklubben. :spinny:

Köpte förra året en 100w panel på husvagnhusbil.se (A-klassad/monokristallin) och en lrm1218. Kompletterade även upp batteribanken med vad det gick att rymma så där har jag 2x85 gel.
Hade nu tänkt ta sista steget i projektet och montera dit runt 100w till (parallellkoppling på cellerna).
Är det någon som provat en sån där tunn & lätt cell?
Exempelvis:. Fritidsfynd.se - Solpanel - tunnfilm 100W, Monokristallin silicone (SGM-FL-100W)

Den hade jag i så fall tänkt limma på kanalplast för kylningen skull.
Vad tror ni?
 
Toppen