• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 
F

F.d. 50649

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag tycker det är märkligt att tångampéremetern visar 4 A när du har både plus- och minuskabeln inne i dess gap. De borde ta ut varandra då...

Bilden lurar dig lite.
Kabeln jag hade är röd/svart för - och den för + är bara röd.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Visningar: 89

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag tycker det är märkligt att tångampéremetern visar 4 A när du har både plus- och minuskabeln inne i dess gap. De borde ta ut varandra då...
-------------------------------------------------
Vid tillverkning har de smält ihop röd och svart kabel. De delar sig lite dåligt när man drar itur dem en bit. Så ibland blir det en röd rand kvar på den svarta och ibland blir det en svart rand kvar på den röda, ibland blir så mycket färg kvar från den andra så att man kan bli lite förvirrad när man senare letar i kabelhärvorna.

M.v.h. JANKRO.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Bilden lurar dig lite.
Kabeln jag hade är röd/svart för - och den för + är bara röd.

Jag ser på bilden att det finns läge för AGM typ 1 & 2.

Är det klarlagt om Biltemas AGM är av typ 1 eller 2? dvs. om det är 13,6 eller 13,8V i float-spänning som gäller?
Har letat bland trådarna på forumet men mest bara hittat antaganden, och inga rena fakta i den frågan.

En annan sak jag klurar på är om man ska gå på Votronic, eller CTEK Dual 250 för att sköta regleringen från solcellerna?
 
F

F.d. 50649

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag ser på bilden att det finns läge för AGM typ 1 & 2.

Är det klarlagt om Biltemas AGM är av typ 1 eller 2? dvs. om det är 13,6 eller 13,8V i float-spänning som gäller?
Har letat bland trådarna på forumet men mest bara hittat antaganden, och inga rena fakta i den frågan.

En annan sak jag klurar på är om man ska gå på Votronic, eller CTEK Dual 250 för att sköta regleringen från solcellerna?

Bäst är att ringa Biltema och fråga, hoppas dom kan svara.

Jag köpte Votronic för jag hittade en till ett bra pris. Den jag har ger bara 1A till batteri 2, jag har inte kopplat så jag laddar startbatteriet ser inget behov av det i mitt fall. CTEK Dual har jag ingen aning om hur fördelningnen ser ut.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag ser på bilden att det finns läge för AGM typ 1 & 2.

Är det klarlagt om Biltemas AGM är av typ 1 eller 2? dvs. om det är 13,6 eller 13,8V i float-spänning som gäller?
Har letat bland trådarna på forumet men mest bara hittat antaganden, och inga rena fakta i den frågan.

En annan sak jag klurar på är om man ska gå på Votronic, eller CTEK Dual 250 för att sköta regleringen från solcellerna?

Jag sålde min Votronic till Greven73 :) och bytte till Ctek dual 250 eftersom bilen laddade batteriet dåligt. Blev betydligt bättre med laddningen nu när jag kör. Vet inte om det laddningen från solcellerna blev bättre eller sämre.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Läser här på tråden att ni "bryter" strömmen ifrån solpanelen innan regulatorn. Vad händer om man inte gör detta t.ex. vid batteribyte. Går panelen söder eller går regulatorn sönder. Vad händer?
MVH..... Ce-eN!
 

Bilagor

  • 306.png
    306.png
    10,8 KB · Visningar: 1.750

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

En normal regulator klarar brytning av strömmen på båda sidor om regulatorn.
En "billig" regulator kan gå sönder om man bryter mellan batteri och regulator, men solpanelen inkopplad.

Vanlig inkoppling är: först regulator till batteribanken, den känner då av om det är 12v eller 24v-system. Därefter inkoppling av solpanel.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jeg körer min solcell gjennom ctek 250 dual,som ger närmare
100% ladning efter et visst antal timmars körning,ock i sommar
har jag sett panelen/ctek släppt gjenom ladning på 14,7 Volt före
regulatorn i ctek stängde av.Generelt mycket nøjd med ctek,men den
bör kopplas rätt för max effekt.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Har kollat och mätt på en CMT 2 regulator och den är inte en riktig MPPT regulator, har en som ligger bytte den mot en Tracer och det gjorde rejäl skillnad. Tyvärr är de kinesiska tillverkarna inte så noga med sanningen alltid

Conny J
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Har kollat och mätt på en CMT 2 regulator och den är inte en riktig MPPT regulator, har en som ligger bytte den mot en Tracer och det gjorde rejäl skillnad. Tyvärr är de kinesiska tillverkarna inte så noga med sanningen alltid

Conny J

Hur menar du? Ljuger dom om Tracer's data, prestanda eller vad då?

Bennie
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har också en Tracer liggande i garaget. Den fungerar, men ingen höjdare mer än till volymen. Displayen är mycket bra!
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej
Jag har tre paralellkopplade batterier i bilen, dom står inte riktigt på samma platts alla, spelar det någon roll vilket batteri man kopplar in solcellen på?
Vill koppla in den på det mittre batteriet om ni förstår vad jag menar.
MVH KEJO
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Nej det spelar ingen större roll. Det viktiga är att det är stor kabelarea mellan batterierna. Helst bör anslutningarna vara olika på plus resp minus (t ex plus till första batteriet och minus till det tredje, eller tvärtom). Det gäller även kablarna till belastningen.
 
F

F.d. 50649

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Ny husbil, lev med solpanel, tyvärr PWM-regulator.
Beställt en Tracer 1210A MPPT. Verkar vara en ny från Epever med inbyggd display, kan ansluta en MT-50 extern display.
Verkar vara ok, finns filmer på youtube.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel och Regulatorer..

HB'n vi hämtade har jag börjat titta på & hittade denna regulator. Är det någon som vet något om denna?

Bennie
 

Bilagor

  • 100_3518.JPG
    100_3518.JPG
    3,1 MB · Visningar: 29
Toppen