• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 
F

F.d. 53166

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag tänkte sätta en strömbrytare mellan solpanelerna (3x150w seriekopplade 12 v) och regulatorn( 100v/50a mppt) för att vara säker på att ingen spänning kommer till regulatorn eller batteribanken när/om jag behöver lossa några kablar och fixa något.
Strömbrytare skulle även kunna användas under körning om det visar sig att laddningen från generatorn störs av laddningen från solcellerna. Jag har inte monterat solcellerna ännu så jag vet inte om detta är ett problem.

Är det någon som kan rekommendera en lämplig strömbrytare?
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Är det någon som har strömbrytare mellan solpanelerna och regulator, eller är det onödigt?

Hej.
Jag satte, vid min installation, en vanlig utvändig strömbrytare innan regulatorn på pluskabeln från solpanelen. Detta för att kunna ex. ta bort batteriet utan att behöva skruva bort någon kabel vid regulatorn. Kostnaden var 0 kr eftersom jag hade strömbrytaren redan.
Men egentligen går det lika bra att lossa en kabel från solpaneler till regulatorn.
Detta skall alltid göras innan man lossar någon kabel från regulatorn till batteriet.
En ev. Strömbrytaren måste tåla vad solpaneler ger.

/Leif
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har en fundering om mppt-regulator. Den ska ju ge mer laddning, upp till 30%, än en pwm-regulator. Som jag har förstått det ger den mer laddström än en pwm-regulator när spänningen från panelen är som högst, dvs när solen står nära vinkelrätt mot panelen. Men i Spanien på vintern står ju solen lägre. Som jag tror kommer fördelen med mppt inte till sin rätt då, eftersom spänningen inte kommer upp speciellt högt under dagen.
I så fall ger en vanlig pwm lika mycket laddning. Vad säger ni som kan detta?
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.817
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Du behöver inte ha solen 90 grader för att få upp spänningen över 15-16 V (det är då MPPT är bättre). Men för att få ut mesta möjliga ström bör du ha det.
 

Krister439

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
12324
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej,
Vid köp av min husbil satte jag på en 150 W solpanel med en enkel regulator (som ingick i paket med solcellen). Min erfarenhet från många års båtägande sa mig att solcellen skulle räcka för att tidvis driva mitt Dometic kylskåp med AES-funktion (automatiskt val mellan 230 V, 12 V om solen lyser och gasol). För att få kylskåpet att gå på 12 V måste man dock ha en regulator som skickar en "S"-signal när solen lyser. Jag bytte därför till en Votronic MPPT-regulator, som jag köpte på nätet från Tyskland. MPPT-regulatorn ger högre laddström än de enkla regulatorer som oftast säljs tillsammans med solcellerna. Förutom denna fördel och att den ger S-signalen håller den startbatteriet fulladdat genom att leda 5% av laddströmmen till startbatteriet, tills bodelsbatterierna är fulladdade Genom bygling av två kontakter på elboxen så går nu kylskåpet vackra dagar tidvis på solel vilket minskar behovet att byta gasolflaskor. Regulatorn har extra kapacitet så att jag i framtiden kan bli ännu mer oberoende genom att lägga på ytterligare en solcell på 75 - 150 W.
Krister
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej,
Vid köp av min husbil satte jag på en 150 W solpanel med en enkel regulator (som ingick i paket med solcellen). Min erfarenhet från många års båtägande sa mig att solcellen skulle räcka för att tidvis driva mitt Dometic kylskåp med AES-funktion (automatiskt val mellan 230 V, 12 V om solen lyser och gasol). För att få kylskåpet att gå på 12 V måste man dock ha en regulator som skickar en "S"-signal när solen lyser. Jag bytte därför till en Votronic MPPT-regulator, som jag köpte på nätet från Tyskland. MPPT-regulatorn ger högre laddström än de enkla regulatorer som oftast säljs tillsammans med solcellerna. Förutom denna fördel och att den ger S-signalen håller den startbatteriet fulladdat genom att leda 5% av laddströmmen till startbatteriet, tills bodelsbatterierna är fulladdade Genom bygling av två kontakter på elboxen så går nu kylskåpet vackra dagar tidvis på solel vilket minskar behovet att byta gasolflaskor. Regulatorn har extra kapacitet så att jag i framtiden kan bli ännu mer oberoende genom att lägga på ytterligare en solcell på 75 - 150 W.
Krister

Byglade på elblocket?
Hur fick du regulatorns "s" signal till kylskåpet? Fanns det en kontakt på elblocket du slapp dra kabel till kylen?
Vilket elblock har du?
 
F

F.d. 50649

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vart mer än hos Prevent i Tyskland är det fördelaktigt att köpa solceller?
Ska ha en eller två 100w paneler.
 
F

F.d. 50649

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Har kommit en ny 195w panel hos prevent.
Förstår dock inte vad: Leerlaufspannung (Voc) 454,1 V betyder.
Max. Spannung (Vmp) 37,0 V, antar jag betyder max spänning in i regulatorn.
Priset är lågt.
Panelen heter: Solarmodul preVent SM572-200
 
F

F.d. 50649

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Blev alldeles för dyr frakt på den stora panelen, 139€.
Blev en 150W, då blev frakten 15€.

Så nu är det bara att vänta.

Se om det finns fördraget AES-kabel till kylskåpet eller om jag måste fixa en själv, har en Sonic 2012.
 
F

F.d. 50649

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Solpanel och regulator monterad.
Funkar fint.:)
Kabel ska fästas innan allt är klart.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,4 MB · Visningar: 26
Toppen