• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har under några säsonger haft två 50 watts paneler seriekopplade. Panelerna ger ca 18 volt stycket, x2= 36 volt in till regulatorn som är en Max Power med mppt-teknik.
Till detta har jag kopplat en batterimätare som visar laddning, amp. volt, förbrukning m.m.
Hjertmans båttillbehör vet jag säljer dessa produkter.
MaxPower har nr 5511-7 och batterimätaren nr 5499-300 i deras katalog på nätet, med begränsad teknisk beskrivning (beskrivningen är bättre i deras tryckta katalog).
Detta har fungerat mycket bra under årets ljusare del. Men mitt behov har bara varit laddning av bodelsbatterierna, som är två st Banner 95 amp. agm-batt.
Så detta är inte lösningen om du skall ladda startbatteriet också.

Hälsn. Krister
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vi beställde 2st Siemens M50 moduler med en SR-13 regulator vid beställning av bilen, en Dethleffs 6971 DB, det kosta 16700 spänn, dyrt när man läser vad andra gett :p

Det var en fabriksmonterad lösning som Dethleffs sålde.

Vi är nybörjare på husbil så vi lita på att det var bra prylar, men det verkar som sagt dyrt.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Någon som vet om tunnfilmsceller eller kisel är att föredra idag? Pratade med någon på AWIMEX (levererar till bla.a. JR Larmcenter). Han hävdade att Kiselceller utvecklats under året så att skillnaden vid skugga inte är lika stor längre.

Dom säljer både kisel och tunnfilm. Han rekommenderade kisel - mera kostnads och utrymmeseffektivt (mindre ytbehov). Deras kiselcell-paket på 130w kostar ungefär 10.900 inkl allt - ex montering.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har besökt PV-Enterprise, fabriken som tillverkar de 24V solpaneler som beskrivits ovan (säljs på Blocket). Deras normala kundkrets är inte husbilar precis, utan ofta jätteanläggningar i t.ex. Spanien som kraftverk.
Dom har flera modeller, varav några är utgående till intressantare priser, t.ex. på Blocket 165w 4125:- inkl moms.

Till en solpanel behövs en MPPT-regulator, som Stollen beskriver, för omvandling till 12V. Dessutom behövs monteringsmaterial på taket, t.ex. längsgående aluminiumprofiler, där man skruvar fast solpanelen. Panelen ska inte ligga dikt an mot taket, utan behöver lite luft på undersidan.
Det finns andra här som kan beskriva tekniken mycket bättre än jag.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har under några säsonger haft två 50 watts paneler seriekopplade. Panelerna ger ca 18 volt stycket, x2= 36 volt in till regulatorn som är en Max Power med mppt-teknik.
Till detta har jag kopplat en batterimätare som visar laddning, amp. volt, förbrukning m.m.
Hjertmans båttillbehör vet jag säljer dessa produkter.
MaxPower har nr 5511-7 och batterimätaren nr 5499-300 i deras katalog på nätet, med begränsad teknisk beskrivning (beskrivningen är bättre i deras tryckta katalog).
Detta har fungerat mycket bra under årets ljusare del. Men mitt behov har bara varit laddning av bodelsbatterierna, som är två st Banner 95 amp. agm-batt.
Så detta är inte lösningen om du skall ladda startbatteriet också.

Hälsn. Krister


Ang Startbatteri... Jooppp...
Om man har ex. Schaudt EBL 269.
Kopplar Solpanels regulatorn med + in på 3 och negativ (jord) in på 1... Solpanels ingången på EBL blocket, inget annat...:wink:

Fast jag har sett de som skriver att "man" inte bör koppla en regulator innan EBL blocket...
Så beskriver inte Schaudt det, de hänvisar till sin egen regulator, som kopplas mellan panel/er och ingången till EBL blocket.
Enl. EBL blockets el-schema, nyttjas endast 3 & 1 i deras tre stifts koppling.

För oss som har Schaudt EBL block, med ingång för solpanels regulator:
Hoppas nu inte jag har åt he-vet fel...! :eek: Enl. Schaudt's egen pdf bör detta fungera! :) (se bif. pdf.)

Vi har nu investerat i 165W 24V/panel via PV-Enterprise och MPPT regulator via eBay för 82pund.

+ tillkommande aluprofil (inköps på m-vara) sikaflex & kabel så bör allt vara på plats för ~7000:-/SEK brutto.

= 165W 24V-panel inkl MPPT regulator och monterings detaljer.
Mvh. Magnus
(edit pga. tillagd pdf)
 

Bilagor

  • Kipoint.JPG
    Kipoint.JPG
    22 KB · Visningar: 2.906
  • Schaudt_EBL_269.pdf
    270,7 KB · Visningar: 215
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vi har 120w på våra solpaneler och batteri på totalt 360 amp och nästa bil vi köper kommer inte ha mindre .

Vårat kylskåp är enbart 12v och fungera mycket bra samt så finns det ju ingen anledning att köra kylskåpet på gasol om man har alternativet 12volt , gasolen blir ju inte billigare men visserligen får man köpa en större panel men det är ju gott att vara självförsörjande samt att man inte behöver jaga gasolstationer utomlands .
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Bengt-Åke.
Du skriver att du kör kylskåpet enbart på 12v?.
Då måste det väl vara ett kompressorskylskåp du har.
Dom kylskåp som sitter i dom flesta husbilarna i dag tar 170w på 12v.
Då räcker inte batterierna långt trots solceller.
Arne.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Är det något jag missförstått... Om jag har två olika solpaneler (olika effekt och olika utspänning) som jag seriekopplar till en MMPT regulator,...behöver jag då ytterligare en elcentral typ EBL, eller räcker det med en MMPT regulator som kan ladda fler batterier?

Blev lite konfunderad över att det på EBL blocket inte går att byta ut GEL batterier mot bly/syra batterier, men väl tvärt om. :confused: Och vad spelar det för roll om kylen har kompressor, eller absorbtionsteknik?

Det enda jag kunde se, som motiverar EBL'en är att den automatiskt kopplar kylen mellan startbatteriet och bodelsbatteriet, när motorn är igång eller inte.

Vad kostar en EBL och var hittar man de mest prisvärda MMPT regulatorerna idag? (Conrad 20A MMPT för 1595:)

Mvh
Rolle
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

hej
Har den nya typen av solceller , 3x18 W och en vanlig ? temperaturkompenserad regulator inkopplad till "external charger" ingång på min EBL 225 vilket gör att båda batterierna blir laddade samt att LCD panelen registrerar laddning lika laddningen via 230 V.

Systemet fungerar bra och har inget problem med kapaciteten under vår-sommar-höst , vintertid så bilen vila sig inför kommande säsong.

kostnaden ca 7000 kr inkl montage.

mvh
Bengt
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej paradigm.

Att koppla en regulator till ditt batteri, kan om ni har ett intelligent elblock, lura detta något,
Att koppla regulatorn till ett EBL block, då laddas både bo/startbatteri. + att el-blocket har koll på laddningen.

En: MMPT regulator är inte det samma som en MPPT regulator...
Med en MPPT regulator är det inga problem att serie koppla paneler av olika effekt, bara ni har likvärdigt volt tal. (Som jag tror att ni har)

Mvh Magnus. :wub:
Rödmosig i nyllet och go värk i benen efter första dagen i backen på 8år... (Idre)
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hmmm, jag tycks ha haft för bråttom och har bara skrivit fel. Slarvigt av mig. :eek:

MPPT regulator ska det vara.

När det gäller panelernas utspänning så vet jag inte om de har samma spänning. Det troliga är nog att de skiljer sig.

Betyder det att man inte kan seriekoppla dom till en MPPT regulator isf?

Jag ser att det finns olika EBL block (225 resp. 269) är det någon större skillnad i funktion och pris?

Jag läste också i en annan tråd att man kan koppla in t ex en MPPT regulator på den externa laddaringången på EBL blocket och därigenom ladda både start- och bodelsbatterierna... gäller det bägge EBL modellerna?

Finns det andra fabrikat än EBL blocken?


Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej paradigm.

Att koppla en regulator till ditt batteri, kan om ni har ett intelligent elblock, lura detta något,
Att koppla regulatorn till ett EBL block, då laddas både bo/startbatteri. + att el-blocket har koll på laddningen.

En: MMPT regulator är inte det samma som en MPPT regulator...
Med en MPPT regulator är det inga problem att serie koppla paneler av olika effekt, bara ni har likvärdigt volt tal. (Som jag tror att ni har)

Mvh Magnus. :wub:
Rödmosig i nyllet och go värk i benen efter första dagen i backen på 8år... (Idre)
Stollen: "bara ni har likvärdigt volt tal". Du menar 12V till batteriet. Alltså med MPPT kan solcellen ge allt från 10V till säg 50V, men batteriet skall vara ett 12V
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

-Esbjörn

När du säger det, har jag för mig att det ska gå bra att seriekoppla paneler med olika spänning, sålänge den samlade spänningen inte överstiger regulatorns specifikationer.

Då är det ena problemet ur världen och återstår frågan hur man kopplar ihop MPPT regulatorn med ett EBL block, eller motsvarande av annat fabrikat, ifall EBL blocken är orimligt dyra... Finns det prisvärda alternativ?

Mvh
Rolle
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Någon som vet om tunnfilmsceller eller kisel är att föredra idag? Pratade med någon på AWIMEX (levererar till bla.a. JR Larmcenter). Han hävdade att Kiselceller utvecklats under året så att skillnaden vid skugga inte är lika stor längre.

Dom säljer både kisel och tunnfilm. Han rekommenderade kisel - mera kostnads och utrymmeseffektivt (mindre ytbehov). Deras kiselcell-paket på 130w kostar ungefär 10.900 inkl allt - ex montering.

Ingen som har erfarenhet av båda teknikerna? Vi kommer mest att vara i Sverige med vårt klimat - sällan flödande solsken om man säger så... och har begränsat utrymme på taket mellan luckorna - får inte plats med 2x60w tunnfilm från Awimex.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

-Esbjörn

När du säger det, har jag för mig att det ska gå bra att seriekoppla paneler med olika spänning, sålänge den samlade spänningen inte överstiger regulatorns specifikationer.

Då är det ena problemet ur världen och återstår frågan hur man kopplar ihop MPPT regulatorn med ett EBL block, eller motsvarande av annat fabrikat, ifall EBL blocken är orimligt dyra... Finns det prisvärda alternativ?

Mvh
Rolle


Tjenix.
Om man vill ladda batterier via solceller, men inte inte har eller vill investera i ett kostsamt EBL blick... Då:

Går det bra att koppla MPPT regulatorn direkt på batteriet/na och ett relä som bryter laddningen
från solpanelen när tändningen är på. På detta vis laddar ändå fordonets generator fullt vid behov och känner inte av/luras av laddning från panelen.

"Krafs, krafs i pallet mitt" blev nu detta välskrivet och lätt förståeligt??? :rolleyes:
Mvh. Magnus:wub:
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Tack för rådet med relät!!!

Kan det hända att bilens generator inte laddar, om man inte kopplar bort panelerna???

Tror inte det finns något relä idag som kopplar bort panelen, men det tycks ha fungerat ändå...Men det sitter å andra sidan ingen MPPT regulator i bilen, utan en liten standard regulator som medföljde panelen.
Tänkte ha startbatteriet (60Ah) och bodelsbatteriet (60Ah) parallellkopplat till att börja med, så som det är kopplat nu.

Det är ju inga problem att koppla bort panelerna med ett relä, nu när jag ska byta ut regulatorn till en MPPT dito, troligen den lite större på 20A från Conrad och samtidigt montera den extra solpanel jag har liggandes.

Så småningom, när jag har ett bättre grepp om den verkliga förbrukningen, tänkte jag ev. komplettera med ett extra, alt. större bodelsbatteri och en kraftigare panel.

Vad kostar annars en sån däring EBL block på ett ungefär?

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen