• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Honda 10i - Erfarenheter

F

F.d. 7569

Guest
Under hösten har jag tittat på solceller, extrabatterier, webasto till bodelen etc och allt slutar med installation på en bra bit över 40.000 :- vilket är alldeles för dyrt för en husbil som inte kan användas på vintern (se avatar).

Nu har jag börjat fundera på elverk istället och har förstått att Honda har tystgående sådana (vi vill ju undvika att störa och dessutom kunna sova på natten utan en massa oväsen).

Efter att ha läst på forumet och "kollat runt" en del så har jag fastnat för antingen Honda 10i eller 20i. Tanken är att det ska ge 230v-ström till värmefläkt (har inte elpatron till värmen - Truma C6002?) PC:n, ev. tv (Kristina vill inte ha en sån i bilen), mycket ljud (ordentligt sånt vill vi ha båda två) ev. micro och laddning av batterier vid fricamping.

Vilka erfarenheter finns bland klubbens medlemmar?

//Roger
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Tack för tipset men jag har naturligtvis letat där innan jag postade min fråga men fann inte riktigt det jag ville ha reda på. Hade jag gjort det hade jag självklart inte frågat.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12707

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Vi har hatt Eu10 i mange år, brukt det ofte på fjellet og andre steder og bruker det også når vi er på Røros i februar. Der får man ikke stolpestrøm, bortsett fra campingplassene. Det holder til lading av batterier, tv osv. Kjøleskap trekker en del strøm, så det lar vi gå noe på gass og noe på aggregatet.
De eneste gangene det har stoppet er på grunn av lite olje i bunnpannen. Det er bare å fylle på og starte på nytt. Det bare går og går....Vi har god erfaring med dette aggregatet og vil absolutt anbefale det..

Hilsen fra Ålesund, vestkysten av Norge
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Är det "tyst"?

Sökte på Kipor och det ser ut att vara ungefär halva priset mot Honda.


//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12707

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Glemte å nevne at dersom du vil ha større aggregat og kjøre varmefläkt, må du ha med deg massevis av bensin. Større aggregat bruker mer bensin. Vi har vanlig Truma luftvarmer og det går fint så lenge man har strøm på batteriene. Det hjelper vår lille EU10i oss med...
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Du nämner micro Roger, kan vara svårt att hitta en 1000W som klara micron.
Man ska komma ihåg att strömförbrukningen på en micro är inte det wattal som anges, det är värmeeffekt. Kolla märkskylten och då ligger det i regel på minst 900 w. Då blir det väldigt känsligt med ett 1000W aggregat, man kan t.om bli tvungen att slå av batterladdaren.

Bytte själv till ett 2000W (20i)och nu kan vi ju också köra dammsugaren vilket är väldigt bra när man har ett par långhåriga hundar.

I vilket fall, kolla strömförbrukningen på micron och se till att aggregat är självreglerande, dvs anpassar den utgående effekten efter behovet.

Skipper
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Kompletterar med en fråga till.

Låter man elverket gå bra när man vill ladda batterierna och när man använder strömförbrukare eller ska det gå hela tiden?

Hur gör ni?

Vi har också Truma luftvärme utan elpatron till värmen.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Låter man elverket gå bra när man vill ladda batterierna och när man använder strömförbrukare eller ska det gå hela tiden?
//Roger

Her er det et enkelt svar - minst mulig. Dvs. når batteri trenger ladning evt. når en trenger 220 av andre årsaker. Bruk utover dette brenner bare drivstoff som du ikke har noen glede av.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Godmorgon vänner.
Jag har ett Kipor 2000, det är kanonbra och halva priset mot honda, går lika tyst tycker jag.
Honda tar betalt för namnet.
Jag kör både laddning samt det man kan behöva och det funkar alldeles utmärkt, jag har det gula verket som ger fin sinuskurva.
Ha en fin dag alla.
MVH KEJO20
 

Hans Danderyd

FD HBK Medlem
Inlägg
120
Kommun
Danderyd
HBK-Nr
3003
Medlemskap
2021
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Jag har en Kipor 2000 och den ville inte starta. Lite långt att åka ner till Mönsterås där den köps, så jag tog chansen och klev in på en Hondaverkstad i norra Stockholm.
Killen tveka att ta emot den, men konstatera att det skulle vara intressant att titta på den. När jag hämta den en dag senare skratta han gott. De hade kostaterat att det var en exakt kopia av motsvarande Honda och de hade bytt tändstift och olja.
Sedan dess har den gått perfekt. Den drar lite olja, men det är bara att fylla på.

Hälsningar
Hans
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Hej! Jag har ett KIPOR IG2000 köpt från www.drift&underhall.se kostade 6000:- och fraktfritt. Husvagn&Camping testade elverk i något nummer i höstas och det var det tystaste. Inga problem att starta det efter oljepåfyllningen som man måste göra vid leveransen.
 
F

F.d. 7502

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Hej Folks- jag har ett Honda 20i som ger lite mera "puff" i kabeln, är mycket nöjd men det kostar lite mera att köpa röda elverk, det får går en del i jobbet oxå så det behövs en bra pålitlighetsfaktor, ett ryck inte mer.
Kör mobil kompressor osv med det osv.
Kan tänka mig att om man bara behöver för husbil-fritid så räcker ett Kipor gott och väl. Orginal eller kopia ... ett ryck och acceptabel ljudnivå gäller i båda fallen.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Har ett Honda 20i, men liksom andra bensinmotorer för den oväsen och inget jag vill köra annat än när jag står utan grannar inom hörhåll. Men det ju oftast då, ute i ödemarken vintertid, som ett elverk kan behövas. Kommer mest till användning för att köra mikron, men den räcker även till för takmonterad AC. Jag har låtit bygga en lastbrygga för elverket ute på cykelhållaren med ett kapell över apparaten vid transport.

aake
 

Bilagor

  • Bild 011.jpg
    Bild 011.jpg
    292,3 KB · Visningar: 24

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Hej Roger


Det är möjligt att just motorn på en Kipor är kopia på en Honda.
Vad man däremot inte vet är om själva kraftkällan är densamme.
Hondas generator ger exceptionellt ren ström vilket är en mycket lämplig egenskap om man är rädd om sin husbil, t.ex om husbilen använder sig av data-buss kommunikation som Concorde gör.
Oren ström kan skapa buggar i en PLC som i sin tur ge upphov till märkliga fel på husbilen.
Att tillrättalägga programvaran kan kosta mer än besparingen man gjort på elverket.
Frågan är om man vill ta denna risken med ett kinesiskt elverk.

Själv köpte jag ett Honda 10 på grund av vikten, 13 kg. Men effekten på 900 Watt var inte tillräcklig, inte ens för att driva en energisnål kaffebryggaren på 350 watt, anledningen beror på att batteriladdaren kan ta emot 40 Amp. Batteriladdaren tar först sitt och lämnar resterande el-överskottet till övriga apparater.
En Honda 20 skulle lösa problemet men är 10 kg tyngre.

Förmodligen måste jag byta upp mig eller köra med invertern samtidigt med elverket.
- Är 7.000:- för mycket. ( Gått 2-3 timmar. )

Mvh T
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Tack för erbjudandet. Jag har dock börjat luta åt ett 2000 av något slag (Honda eller Kipor) och av samma skäl som du anger, såg ett Honda EU 20i på Blocket för 9.900:- och Kipor 2000 kostar 6.000:- så vi får se. Men, som sagt, tack.

//Roger
 
Toppen