• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Honda 10i - Erfarenheter

F

F.d. 7569

Guest
Under hösten har jag tittat på solceller, extrabatterier, webasto till bodelen etc och allt slutar med installation på en bra bit över 40.000 :- vilket är alldeles för dyrt för en husbil som inte kan användas på vintern (se avatar).

Nu har jag börjat fundera på elverk istället och har förstått att Honda har tystgående sådana (vi vill ju undvika att störa och dessutom kunna sova på natten utan en massa oväsen).

Efter att ha läst på forumet och "kollat runt" en del så har jag fastnat för antingen Honda 10i eller 20i. Tanken är att det ska ge 230v-ström till värmefläkt (har inte elpatron till värmen - Truma C6002?) PC:n, ev. tv (Kristina vill inte ha en sån i bilen), mycket ljud (ordentligt sånt vill vi ha båda två) ev. micro och laddning av batterier vid fricamping.

Vilka erfarenheter finns bland klubbens medlemmar?

//Roger
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

HEJ. jULA har ett snarlikt inverterverk 2000w som är 2000 kr billigare än kipor. MVH Stephan

En viktig parameter som jeg reagerer på når det gjelder den røde plastserien fra Jula - lydnivå på over 90 dB, mens Honda og Kipor ligger på rundt 60. En må huske at dB skalaen er logaritmisk. 3 dB føles som en dobbling!!

Et inverter kraftverk kan enten være ren sinus eller helt over på firkant, Det bør stå i spec at det er en sinus.
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

:twitcy: Hej Roger!
Jag har två Kipor elverk. ett 2000 o ett på 1000 W. G ör inga affärer förrän vi talats vid. Mvh Lasse.:spinny:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Ringer när jag kommer från skolan fredag em.

(Upptagen just nu av förberedelser och har "föreläsningslektion" om Israel/Palestina konflikten i morgon fm)

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Hej Roger

Jag hade samma funderingar som du när jag köpte min första hus bil att elverk måste man ha så jag köpte Hondan 20i och det är ett jätte bra verk MEN räkna bara detta som ren reserv el. Jag har användt mitt några gånger när det varit kris med ström och när jag kör micro och dammsugaren men att köra det längre tider det är väldigt irriterande dåde för dig och andra. Det går ann när det bara driver laddaren till bodelsbatt. då går det bara på tomgång. Jag har nu införskaffat en Efoy 1600 och den är tyst och funkar 100.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Laddade ner bruksanvisningen för Kipor IG1000.
Där finns en bild som visar att man kan ladda ett batteri via 12v-uttaget på Kipor.
Det andra alternativet är att koppla in 230v-uttaget till bilens 230v-koppling och därmed ladda via bilens/bodelens batteriladdare.
Laddas batteriet snabbare via 12v-uttaget? För- nackdel?
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Det andra alternativet är att koppla in 230v-uttaget till bilens 230v-koppling och därmed ladda via bilens/bodelens batteriladdare.
Laddas batteriet snabbare via 12v-uttaget? För- nackdel?

Att ladda via bodelens laddare eller via 12volten beror mer på laddaren än var du får strömmen ifrån.

Nackdelen med att ladda via 12v på elverket är ju att du måste ha en annan laddare vid sidan om och koppla upp dig på batteriet direkt.

// Pär
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Hej!
Jag har en Kipor 1000, som jag använt ibland för att ladda batterierna (två parallellkopplade bodelsbatterier). Vid start laddas upp till 15A, vilket behövs, då batterierna ofta är bara halvfulla. Efter bara någon halvtimme, går bilens laddare över till underhållsladdning, och det är endast 4A - helt oförklarligt. Min fråga är då om man inte kunde koppla in elverkets 12-voltsutgång också (8A) samtidigt, direkt på batterierna? Jag har aldrig vågat prova.
Hälsn SEASON
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

2 laddare samtidigt, fungerar inte, med modärna laddare, som styr laddströmen automatiskt.
Men det händer inget, mer än att den ena inte laddar alls
Gamla laddare där man styr laddströmen manuelt, med rattar funkar det. Men dom måste ha ständig övervakning. Sen finns dom bara på museum och hos någon gammal nostalgiker
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Får inte riktigt koll på detta med laddning via 12volt direkt eller 230volt via batteriladdare.

Laddas batteriet snabbare om man kopplar in laddningen på 12volts-uttaget än om man laddar via 230volts-uttaget och via bodelens batteriladdare?
Kipors skiss på 12volts-koppling ser ut så här:
 

Bilagor

  • Kipor IG1000.jpg
    Kipor IG1000.jpg
    23,6 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Hej, laddning är intressant... Laddaren kan aldrig ge mer än vad batteriet klarar av att ta emot, det betyder att om man laddar med 10amp och batterispänningen höjs till ca14,2volt kommer laddaren att sänka styrkan för att inte batteriet ska ta skada. Detta kan man se om man belstar batteriet samtidigt som man laddar det, då kommer laddaren att ge mer. Fantastiskt eller hur :)
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Får inte riktigt koll på detta med laddning via 12volt direkt eller 230volt via batteriladdare.

Laddas batteriet snabbare om man kopplar in laddningen på 12volts-uttaget än om man laddar via 230volts-uttaget och via bodelens batteriladdare?
Kipors skiss på 12volts-koppling ser ut så här:

Som det ser ut på bilden, så borde det sitta någon form av laddautomatik i elverket .
Men jag hade definitivt övervakat laddningen med en volt/amp mätare första gångerna
för att se hur denna laddning fungerar i elverket.

Om det går snabbare eller långsammare beror på vilket typ av laddning du får från elverket vs bodelens laddare.
Olika laddare har olika karatestik.

// Pär
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Har precis köpt en billigt och enkel= hög ljud elverk.

Men, Fråga:

Har det någon betydning om sinus eller inte på elverket, när ett laptop ändå har en omformare som formar om strömmen till en säg 15V eller heter det Watt?

En annan väg är ju som jag gör nu att gå via en inverter och få ström till Laptopen. Lite funderingar bara.... :msn_idea:

Vad menar ni andra?
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Hej Robert!
På mitt elverk (Honda 10) så ger den inbyggda laddaren sämre laddresultat än om man använder en extern laddare.

Bosse HBK 1812
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Har precis köpt en billigt och enkel= hög ljud elverk.

Men, Fråga:

Har det någon betydning om sinus eller inte på elverket, när ett laptop ändå har en omformare som formar om strömmen till en säg 15V eller heter det Watt?

En annan väg är ju som jag gör nu att gå via en inverter och få ström till Laptopen. Lite funderingar bara.... :msn_idea:

Vad menar ni andra?

För att citera meg själv. Det har absolut ingen betydning så länge laptopens elsladd omformar strömen till det som laptopen behöver. I mitt fall 15V.

Husvagnsforum - Sv:Ransäter Rastplats en Pärla - Husvagnsforum
 
F

F.d. 29865

Guest
Sv: Honda 10i - Erfarenheter

Hej,
Har under mina fyra år som husbilscampare, ägt och använt ett Honda 10I till mer än full belåtenhet. Ren sinusvåg är en stor fördel (ett måste) vid användandet av en dator i bilen. 10I har det lite jobbigt med en hårtork på 1000W, men annars klarar den allt och lite till. Finns extra kablage för direkt batteriladdning om så skulle behövas. Aldrig har heller någon närliggande campinggranne klagat på ljudet. Ett toppenelverk.
Mvh, Hans
 
Toppen