• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Monteringskostnad ,extra batteri??

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Jag undrar om någon vet vad dom tar för att montera in ytterligare 1 batteri till bodelen? Skaffar själv det nya batteriet, har kollat runt på forumet o sett att det ska vara 2 likvärdiga batteri. Tacksam för svar/staffan
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Monteringskostnad ,extra batteri??

Sorry en "dum" fråga..?:eek:

Om det "gamla" är mer än något År gammalt sådär, skaffar ni väl två nya batterier? Det kan bli trubbel med laddningen om ni "slänger" på ett nytt...

Kostnaden är relativ till vart ni vänder er och vart det skall monteras i förhållande till nuvarande batteris position.
Önskemål: Så nära som det går mellan batterierna, så nära till laddaren som det går, utan att bli fanatisk.... (längre ifrån, grövre kabel storlek)

Så om jag får gissa...
Endast montering av ett nytt batteri, nära nuvarande position...
3h arb. X resp. verkstads ?:-/h tid. = 1200-2400:-
Detta tar förmodligen inte mycket mer en drygt en h. i arb. tid...:wink:
Rest är vad ni/jag tar i anspråk för kundservice, in/ut med fordonet, bokföring m.m.:eek:

Tjohopp!
//Stollen
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Monteringskostnad ,extra batteri??

Vi hämtade bilen på försommaren så den e bara runt 7 månader, så jag förmodar att batteriet e nytt. Placeringen e inget problem det kan stå sidan om varandra.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Monteringskostnad ,extra batteri??

Hej!

På våran förra bil lät vi montera in ett extra bodelsbatteri. Det placerades under passagerarstolen. Kostnaden för detta var 3.500:-. I detta pris ingick batteriet ( ej gelbatteri ).
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Monteringskostnad ,extra batteri??

Föreslår att du kontaktar någon av elprogrammen vid någon av gymnasieskolorna i Helsingborg. De kan säkert hjälpa dig. Blir både bra och billigt, oftast bara materialkostnaden.

//Roger
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Monteringskostnad ,extra batteri??

Dennis & Kerstin
När du beställde det så fick du förmodligen en större laddare också.

Jag har beställt som ni 2 batterier till vår nya bil och fick då ett bruttopris ungefär som ditt. Min fråga blev då om jag skulle betala tillverkningen av batteriet också men fick då till svar att med 2 batterier så ingår det en större laddare till Eura.

Tycker ändå dom tar bra betalt. Fast det är ju slutsumman som gäller.
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Monteringskostnad ,extra batteri??

Sorry en "dum" fråga..?:eek:


Kostnaden är relativ till vart ni vänder er och vart det skall monteras i förhållande till nuvarande batteris position.
Önskemål: Så nära som det går mellan batterierna, så nära till laddaren som det går, utan att bli fanatisk.... (längre ifrån, grövre kabel storlek)

Så om jag får gissa...
Endast montering av ett nytt batteri, nära nuvarande position...
3h arb. X resp. verkstads ?:-/h tid. = 1200-2400:-
Detta tar förmodligen inte mycket mer en drygt en h. i arb. tid...:wink:
Rest är vad ni/jag tar i anspråk för kundservice, in/ut med fordonet, bokföring m.m.:eek:

Tjohopp!
//Stollen


Det märks att du är van med verkstädernas pris sättning ...... jag har ju själv last bil så jag är också härdad..........man skulle nästan kunna säga att dom stjäl pengar:mad:
nu kommer någon mek strax att svara att så är det inte ..........Men jag är alltid med och vad som står på pappret är inte sant ;)..... väldigt sällan;)

// Greven
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Monteringskostnad ,extra batteri??

Ja ja det finns säkert undantag i alla brancher åt båda hållen eller hur.
Finns ett bra ordspråk själv e bäste dräng !
Köp ett batteri å gör det själv finns säkert nån här som kan hjälpa till med ett elschema verkar ju inte bli så avancerat när batterierna sitter så nära.

ps transporter är väl inte gratis heller;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Monteringskostnad ,extra batteri??

Det er ikke et entydig svar på dette, noen paneler måler bare spenningen på batteriet og gir enten dette eller en prosentverdi for kapasitet. Andre går litt lengre og tar hensyn til type batteri - må dermed vite om det er gel, agm eller bly. Atter andre tar hensyn til batterikapasitet og forbrukskurve, disse siste må oppdateres - de andre gir rett display selv om de får et ekstra batteri.
 
Toppen