• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket batteri är bäst i husbilen ?

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Vårat bodelsbatteri (Gel) verkar vara slut. Jag har sett i många trådar att man bytt till bly. Vilket är bäst att välja som bodelsbatteri? Vi har en Hymer 674 -05. Jag litar mer på erfarenheten här sidan än på handlarna som värnar om sina samarbetspartners.

Om vi byter bobatteriet, skall vi då byta bilbatteriet samtidigt?

Tacksam för hjälp och vägledning, åker till bilelektriker för test av batteriet på onsdag.

Bonzo
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilket batteri är bäst i husbilen ?

Bilbatteriet og bobatteriet er nesten helt uavhengige av hverandre så det er ingen grunn til å bytte bilb. når en bytter bob.

Hva som er best? Det er mye som taler for alle løsninger, ser at stadig flere produsenter benytter AGM - noe høyere kapasitet pr. kg enn de andre variantene, muligens med unntak av enkelte fritidsbatterier. AGM tåler bedre hard oppladning og langvarig utladning enn bly-syre. Kostnaden på AGM og gel er omtrent den samme, begge er avhengig av at laderene er innstillt for riktig type batteri. Et gel som blir ladet som et bly-syre holder ikke lenge og omvendt.

Et AGM batteri lades som et bly-syre, det tåler høyere ladespenning enn gel batterier.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vilket batteri är bäst i husbilen ?

Hej Bonzo!
Gelbatterier är att föredra i bodelen.
Det tål djupare urladdningar än blybatterier och kan stoppas undan på platser där det kan vara svårt att komma åt att fylla på vatten som man måste göra med bly.
Eftersom vi har samma husbilsmärke så vet jag att det finns en liten knapp på elblocket där man kan välja batterityp, kolla så den står på gel.
Har den stått i fel läge så kan det vara orsaken till att ditt gel-batteri är slut eftersom gelbatterier inte tål samma laddströmmar som blybatterier.
Vi har 2 90A gel-batterier i bodelen och har aldrig haft problem med strömförsörjningen trots att vi legat ute flera dagar mitt i vintern utan tillgång till laddning. Vi tittar mycket på tv och sparar inte på strömmen.
Har du möjlighet så sätt in ett extra gel-batteri nu när du ändå måste byta, det är en klar fördel att ha exakt likadana när man kopplar ihop 2 st. Vi satte det extra under förarstolen.
Lycka till!
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Vilket batteri är bäst i husbilen ?

Hej!! Jag håller med Kenth! Jag tog ut passagerarstolen och fick ner 2st. Så där är det fullt, så har jag ett stort under förarstolen och solfångare få detta. Det funkar perfekt Mvh Tore
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Vilket batteri är bäst i husbilen ?

Hej.
Själv har jag bytt i 2 omgångar, Gel batterier, nu sitter det AGM batteri i bodelen. De verkar fungera bra. Bilen är från 2006.
Stephan
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Vilket batteri är bäst i husbilen ?

Tack för svar och tips. Jag skall kolla elblocket imorgon, om jag hittar det. Dags att ta fram instruktionsboken och lära sig lite mer om grejerna.

God fortsättning på det nya husbilsåret!
Sven-Åke
 
Senast ändrad:

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Sv: Vilket batteri är bäst i husbilen ?

Hej,
Är något att tänka på när man kopplar ihop 2 st GEL batterier, när det gäller ihopkopplingen? Är det bara dra kabell mellan - polerna resp.+ polerna mellan batterierna? Hur grov kabel bör man ha?
Vänliga Hälsningar / Jorma
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vilket batteri är bäst i husbilen ?

Jorma!
Det beror lite på avståndet och hur du ansluter laddaren.
Står batterierna så nära som det blir med ett batteri under varje framstol räcker det med 16 mm² och i mitt fall drog jag bara plus-kabeln mellan batteriernas pluspol medan minuskabeln anslöts till bilens jord med rejäl bult och taggbricka. Jag ändrade inte på kablarna från laddaren (elblocket).
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vilket batteri är bäst i husbilen ?

Om batterierna placeras under framstolarna kan det kanske vara bra att sätta två säkringar på kabeln, en i var ända. Detta för att kortslutning och brand inte skall kunna uppstå om pluskabeln mellan stolarna skulle skadas. Biltema har bra säkringshållare för glasrörssäkringar på 40, 50 och 60A.

Tänk på att ladda upp batterierna till full laddning var för sig innan ihopkoppling annars blir det tämligen stora strömmar som går mellan batterierna om laddningen är ojämn.
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Vilket batteri är bäst i husbilen ?

Michael har rätt i att man borde ha säkrat pluskabeln till andra batteriet men med tanke på spänningsfallet igenom säkringen så valde jag att dubbelisolera kabeln på känsliga ställen såsom genomgångar och hörn, den ligger dessutom under en plåt.
Hade jag lagt kabeln i en vattenslang hade väl riskerna varit borta men då hade jag fått en bula på golvet.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Vilket batteri är bäst i husbilen ?

Vill du att dina GEL ska fungera bra så koppla ihop dem med 35m2 svetskabel och ladda med temperaturkompenserad laddare.
Mina 2x130Ah GEL från 2001 fungerar utmärkt fortfarande men laddas ALDRIG över 14,4 + tempkomp. och då fungerar GEL utmärkt!
 
F

F.d. 5609

Guest
Sv: Vilket batteri är bäst i husbilen ?

Mja, en kabel på 35m2 blir rätt svår att få plats med i de flesta husbilar och låter som rätt överdimmensionerad, men svetskabel låter lämpligt. :)
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Vilket batteri är bäst i husbilen ?

På Biltema sa killen i lilla butiken att fritidsbatterier inte tål djupurladdning, varför bilbatterier är att föredra, men jag har dåliga erfarenheter med livslängden på bilbatterier... så vad ska man ha??? Är det verkligen möjligt att batterier från 2001 fortfarande kan fungera?

Hade tänkt koppla in två st. c:a 100Ah parallellt, för att kunna köra TV, belysning, stereo och Micro (via omvandlare).
Har en solcellpå taket och ska koppla in en till, men misstänker att de behöver tilläggsladdas mellan varven...

Mvh
Rolle
 
Toppen