• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

familj som vill köpa husbil!

I

il professore

Guest
Hej
Vi är en familj på två vuxna och två barn (11,13) som ev vill "sadla" om.
Vi har nu en segelbåt på västkusten,jättehärligt men lite mycket arbete
som är svårt att utföra om man bor 10 mil därifrån. Vi är som sagt helt "gröna"
på husbil. Eller nästan, vi har tittat på en bilfirma förra året ca 40 min.
Vilken bil skulle passa oss i prisklass 200000-250000:- ??
Solsemestrar i medelhavet och Sverigeresa finns givetvis som mål.
Vi gillar att åka slalom och längdskidor ibland, hur mår husbilen och vi i den
vintertid? Blir den dyrare då?
Hälsn. Vincent
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: familj som vill köpa husbil!

Ett bra tips sök här på sidan, finns mängder med inslag om vad för slags husbil som passar och vad man skall passa sig för, fukt, direktimport, komfort mm mm
Provkör olika, sist men inte minst förhasta dig inte

Lycka till:D

Gurra
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: familj som vill köpa husbil!

Hej.
Ett råd, åk till en handlare som har MÅNGA BILAR, titta och resonera hur ni vill sova, Alov eller nerfällbar bädd fram, dubbelsäng bak, eller nerbäddbar sittgrupp.
Kom ihåg att efteråt köpa solfångare och syckelhållare och anna urustning är dyrt.
Det finns säker 100 husbilar till salu i den prisklassen. Ett alternativ är också att en firma i Trelleborg
Som imprterar en bil från tyskland till er. Finns någr i klubben som gjort detta.
Köp ingen bil med fuktskador, går att mäta.

Lycka till önskar Jägarn
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: familj som vill köpa husbil!

Komplettering, Ta med dig någon som kan motor å växellåda provkör noga
det är här dom dyra reparationerna finns dolda:cool:

Gurra
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: familj som vill köpa husbil!

Välj helst en bil med dubbelgolv. klar fördel vintertid.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: familj som vill köpa husbil!

Vi gillar att åka slalom och längdskidor ibland, hur mår husbilen och vi i den
vintertid? Blir den dyrare då?
Hälsn. Vincent[/quote]

Hej skall ni ha en "riktig" vinter bil med vattenburenvärme, värmeväxlare, dubbelgolv mm så får ni räkna med att köpa en 3-5 år gammlare bil för samma pengar. Det gjorde vi i våras
Ha de paffw 1977
 
Senast ändrad:
F

F.d. 12844

Guest
Sv: familj som vill köpa husbil!

Tack för alla bra svar. Att leta runt på forumet är roligt,men tar tid.
Där hittar jag nog mest info om bra och dåliga köp. Som ny har man tusen tankar
och frågor. Vi tänker göra en plus o minus lista för att försöka hitta rätt...
När vi köpte segelbåt var vi i samma läge. Fortsätt gärna tipsa m vad som är viktigt!
 
Senast redigerad av en moderator:

Bernt Håkan

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
1368
Medlemskap
2025
Sv: familj som vill köpa husbil!

Ha inte bråtom det fins hur många husbilar som hälst KÖPA ÄR LÄTT sälja är svårare LYCKA TILL med ert nästa leverne Beb
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: familj som vill köpa husbil!

Hej! Camparen !! När jag köpte husbil tittade jag i den prisklassen ,men då lade jag till 100, å det var det värt. Fundera lite vad ni skall ha husbilen till ??? Vi åker till värmen varje år ,och fricampar mycket ,Tex duschar vi varje dag, sep. dusch solcell e ju bra då .Lastvikt ? Tänk då på att passagerarna räknas som vikt . MVH Tore
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: familj som vill köpa husbil!

Hej il professore.

Jag håller med Tore o Patricia. Runt 350'/SEK får ni mycket mera bil.! (typ dubbelgolv)
För snart 4år sedan köpte vi vår första husbil, tog hem den själva från Tyskland. Modellen var en Eura Mobil 675VB, en jätte fin bil för pengarna.
Den har våningsäng på längden bak, + dubbel i alkoven + om man så önskade, nedfällbar dinett.

Slängde upp några bilder på 675'an...
Ett tips i förhoppningsvis många fler till Er!
Mvh.
 

Bilagor

  • 01.jpg
    01.jpg
    160,7 KB · Visningar: 10
  • 07.jpg
    07.jpg
    84,3 KB · Visningar: 5
  • 05.jpg
    05.jpg
    110,4 KB · Visningar: 6
  • 06.jpg
    06.jpg
    95,5 KB · Visningar: 4
  • 10.jpg
    10.jpg
    80,6 KB · Visningar: 6

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: familj som vill köpa husbil!

impad av era foton, Ja våran första HB var en Eura men vånings sängar bak alkov bil med säng ovan hytten, bra vinter bil. Som alla vet så ändras vad som är bra för en, barn blir stora, flyttar nästan ut, Behöver då en stor bädd bak, sedan karnse man inte ser dom så ofta, allså då en helintregerad bil. men långbäddar bak, en säng att sänka ner fram, häliga stolar fram som man som man snurrar rung karnse sover i & tittar på TV i. då är man karnse bara två. Lycka till. Nu en Nismann Arto. 69 EL för oss en mycket bra bil. VINTER BIL.
:santa-3-icon:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: familj som vill köpa husbil!

impad av era foton, Ja våran första HB var en Eura men vånings sängar bak alkov bil med säng ovan hytten, bra vinter bil. Som alla vet så ändras vad som är bra för en, barn blir stora, flyttar nästan ut, Behöver då en stor bädd bak, sedan karnse man inte ser dom så ofta, allså då en helintregerad bil. men långbäddar bak, en säng att sänka ner fram, häliga stolar fram som man som man snurrar rung karnse sover i & tittar på TV i. då är man karnse bara två. Lycka till. Nu en Nismann Arto. 69 EL för oss en mycket bra bil. VINTER BIL.
:santa-3-icon:

Pssssttt...
Vi har precis fått upp "gluggarna" för en Flair 8000Il...:wink:

Men låt oss hjälpa il professore...
I deras möjligheter att finna vad som ev. passar dem...:)

(Skoogis, tack för komplimangen ang. bilderna):D
Tjohopp!
//Stollen:wub:
 
F

F.d. 12844

Guest
Sv: familj som vill köpa husbil!

Ja vi får leta vidare och läsa mer här.Det är vad jag har förstått viktigt att det får ta lite tid.
Tyvärr så styr pengarna som vanligt när man ska köpa något. Segelbåtar(även min)
står alltid bra i värde. Om priset var 200000:- 1995 så var det 200000:- 2007 också.
Bilar sjunker ju.Gäller även husbilar???
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: familj som vill köpa husbil!

Hej allt har nog sjunkit i pris å värde så det är helrätt å köpa nu å har du dessutom inget byte å egna pengar sitter du i guldsits köp utan byte minst 10 % off hos handlare men som sagt skynda långsamt finns mycke bil till salu lycka till
 

Iréne och Kjelle

HBK Medlem
Inlägg
521
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
1305
Medlemskap
2024
Sv: familj som vill köpa husbil!

Kolla fukten är viktigt. Ni kanske kan hyra en bil som ni tycker är lämplig, eller liknande, för att få lite egen erfarenhet. Lastförmågan bör vara stor då ni är 4 i familjen, det drar i väg på vikten med allt man vill ha med.
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: familj som vill köpa husbil!

Hej jag suttit och tänkt vad man skall skriva till någon som skall köpa husbil,när man kollar husbilsklubbens medlemmar så dom bytt husbilar många gånger innan de har hittat sin drömbil,det gäller kanske er familj också men jag önskar er lycka till,men läs igenom medlemmarnas problem med sina bilar,det tycker jag är en nyttig läsning ,
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: familj som vill köpa husbil!

Det vi gjorde den gangen for 13 år siden da vi kjøpte vår første husbil var å kjøpe en billig gammel en, denne hadde vi i 4 år og lærte hva som var galt i forhold til hvordan vi ønsket å bruke bilen. I 1999 startet vi jakten på neste bil, vi regnet med å kunne finansiere en bil våren 2000. Etter detaljer studie av hva som var på markedet satt vi med en shortlist på 2 merker, begge litt i overkant av hva vi regnet med å ha råd til som nybil. Våren 2000 oppsøkte vi importøren av merket på første plass, og der var en demobrukt bil - kjørt 3000 km. Rabatten på denne og bruktverdien på den gamle gjorde at vi så vidt hadde råd til DRØMMEBILEN. Denne bil hadde vi i 8 år før vi for ett år siden fikk et meget bra tilbud på en ny av samme merke - rabatten ble gitt av fabrikken! Innbytteprisen på vår 9 år gamle bil hos samme firma hvor vi hadde kjøpt den var 20% lavere enn da vi kjøpte - ikke galt.
 
Toppen