• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eltillskott

F

F.d. 8765

Guest
Hej på er.
Skall köpa ett elverk, och har några frågor.
1. När man läser på ett elverks datablad så står det exempelvis 12V battladdning 8.3 A. Har det någon betydelse när man ansluter verket till bilens 230 V AC intag. Har funderat på ett Kipor IG 1000 eller IG 2000. Undrar om de laddar lika fort?
2. I bilen sitter det ett Elektroblock EBL 99 G. Undrar om den batteriladdaren räcker, eller skall jag komplettera med en extern batteriladdare för att få en snabbare laddning? Tacksam för svar.

God fortsättning på det Nya Året
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Eltillskott

Vet inte om jag har fattat dig rätt men

1.Inte ansluter du väl elverket till 230v ? Du pluggar väl in elverket i bilen, då ger det 230v och du laddar bilens och bodelens batteri med ditt elblock.

Ett större elverk borde väl kunna ge mer amp på 12volten , så att koppla in en extern battriladdare på 12 volten verkar onödigt och lite bökigt.

Vet inte om det var svar på din fråga.

( vi har en T.E.C. oxå )

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Eltillskott

det räcker väl med vilken som om du bara ska använda 220 ac ... laddaren ibilen gör ju jobbet åt dig .... det tar ju ett antal timmar förstås men det gör det hur du än gör....nu pratar vi rimlig peng annars finns det ju snabbladdare som kostar därefter ....sedan är ju bara du som vet hur mycket mer saker du tänkt att använda ...
krångla inte till det med fler laddare för det blir bara onödigt dyrt..
//Greven
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Eltillskott

12 Volt utgangen på elverket brukes normalt ikke, mest beregnet på stasjonære installasjoner. Det som avgjør om du kan bruke elverket til husbilen er hvilken totaleffekt på 220 volt du har bruk for. 600 W holder for ladning på nesten alle husbiler på markedet, ett unntak er 2009 utgaven av N+B Flair og største modell av Hymer - disse trekker på topp 1500 watt.
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Eltillskott

Har ett elverk på 800 W.köpt på Ö&B för 800 kr som extra tillskott.
Håller kyl/frys, TV,laddning av mobil,samt belysning utan vidare igång.
En aning för högt motordjud,men det vänjer man sig vid.Grannarna brukar inte bry sig. "bara ibland"
MVH/ Lasse :wub:
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Eltillskott

Hej på er.
Skall köpa ett elverk, och har några frågor.
1. När man läser på ett elverks datablad så står det exempelvis 12V battladdning 8.3 A. Har det någon betydelse när man ansluter verket till 230 V AC. Har funderat på ett Kipor IG 1000 eller IG 2000. Undrar om de laddar lika fort?
2. I bilen sitter det ett Elektroblock EBL 99 G. Undrar om den batteriladdaren räcker, eller skall jag komplettera med en extern batteriladdare för att få en snabbare laddning? Tacksam för svar.

God fortsättning på det Nya Året

1 Returfråga .

Skall du köpa elverket för att kunna köra 230 v saker som kaffebryggare ,hårfön etc eller bara för att ladda batterierna ?
Är det bara för ladda batterierna så skulle jag satsat på solceller för dom laddar ju (våra laddar ) från ca 04,00 till 22,00 så släcks laddindikatorn .

Jag förmodar att du skulle behöva en extraladdare beroende på hur många amp du kan ladda med din originalladdare, många originalladdare är mer långsam laddare .
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Eltillskott

Hej Pär & Bengt-Åke och även ni andra.
Jag läste i någon tråd om att skaffar man sej ett elverk så är det idè att kolla upp bilens batteriladdare, för det är inte säkert att den har kapacitet för "snabbladdning" c:a 10A, utan är en underhållsladdare. Därav en av mina frågor. Med den första frågan funderade jag på om man kan ansluta 230V AC som vanligt plus att ansluta 12V DC dikekt till batteri, för om jag har fattat det rätt så får batteriet en laddström på 8.3A. Eller blir det konflikt mellan de olika laddarna?
Kom gärna med synpunkter, jag är nog lite novis.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Eltillskott

Det kan ju hända att elverket om du ansluter det till 230v till husbilen kan ge ifrån sig en laddström på 8,3 amp till batterierna men då måste ju även laddaren du har i bilen kunna ladda så mycket .
Det är ju på samma sättt om du ansluter till ett vanligt vägg uttag på en camping så laddar inte den fasta laddaren i husbilen snabbare för det om den har en begränsad laddning på ex 1 amp/tim .

Om du har husbilen i närheten kolla hur mycket den laddar för laddar den inte mera så spelar det väl egenligen ingen roll om du har ett elverk som klara av att leverera 1w eller 5 kw .

Jag skulle tippa på ( spekulationer) att många som har elverk använder dom till att även använda 230v förbrukare som TV och kaffebryggare etc. i kombination med att "långsam ladda" batteriet .
För skall du bara ladda upp batteriet så får ju elverket stå på i 1 dygn om batteriet är urladdat .

Någon som har elverk som kan bekräfta detta ?
Då jag har haft elverk som granne så har dom ju bara gått i ett par timmar och då är ju inte ett batteri fullladdat .
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Eltillskott

En gammal tumregel säger att rekommenderad storlek på laddare får man fram genom
att dividera batteriets kapacitet med tio och därmed få fram rekommenderad ström i
Ampere. Det är fortfarande en god regel, men det finns en hel del avvikelser från
detta, beroende på typ av laddare och batteri.
En för liten laddare ger förstås lång laddtid. Ibland så är det inte praktiskt. En
skurmaskin eller rullstol har kanske bara åtta timmar på sig innan man behöver
använda utrustningen igen och då vill användaren ha full kapacitet i sina batterier.
Det finns även andra skäl. Om laddaren är för liten så förlängs absorbtionstiden och
det är den period då laddaren befinner sig nära gasningspunkten och kan tappa vätska.
Generellt sett så blir konsekvensen att man tappar mer vätska med en liten laddare än
med en stor.
Renbly AGM-batterier, typ Optima, Hawker Odyssey och Exide Maxxima, har en lite
annorlunda beteende. De har knappt någon övre gräns för strömmen, tvärtom. En hög
ström skapar en finkornigare struktur på det aktiva materialet vilket är bra för dessa
batteriers prestanda. Omvänt innebär detta att laddaren inte ska vara för liten för att då
blir strukturen grovkornigare.
En för stor laddare är dumt av två skäl. Ett är att uppvärmningen av batteriet ökar
vilket är olyckligt. Här bidrar laddarens rippel, dvs. hur oren strömmen är. En laddare
med högt rippel, vilket utmärker de flesta linjära laddare, värmer batteriet mer och då
måste strömmen hållas nere. En modern primärswitchad laddare har så lågt rippel att
laddaren kan användas för mindre batterier än vad man kan förvänta sig. CTEK
Sweden Multi XS3600 med 0,8A laddström har använts för ett 1,2 Ah batteri med
endast 2 graders temperaturstegring. En normal maximal temperaturstegring anses
vara tre grader, vilket innebär att CTEKs laddare spänner över ett mycket stort
område.
En annan anledning till att strömmen inte ska vara för hög sägs vara att man får en
”ytlig” laddning, dvs. det aktiva materialet laddas främst på ytan och full kapacitet
kan inte utnyttjas. Det här är svårt att få något riktigt grepp om. Hur detta fenomen tar
sig ut finns det inga belägg för. Om fenomenet existerar, vilket diskuteras bland
vetenskaparna, så är det ändå sannolikt inte permanent. Då förenklas tillvaron och det​
räcker med att titta på temperaturstegringen under laddning.

// Pär
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Eltillskott

Hej REC:en!

Vi har samma elektroblock, EBL 99 G, i våran husbil. När man ansluter bilen till 230 V så visar panelen att strömmen till bodelsbatteriet är drygt 20 A. Kan variera beroende bo batteriets laddningstillstånd. Efter en stund minskar strömmen.

På sidan 19 i tillverkaren SCHAUDT:s bruksanvisning, tyvärr bara på tyska,
http://www.surfandmedia.de/womo/schaudt_elektroblock_ebl99.pdf
kan man se att laddningen består av tre faser: huvudladdning, fulladdning och underhållsladdning. Den första fasen pågår tills batteriets spänning kommit upp till 14,3 V, och den tid det tar borde bero på batteriets laddningstillstånd vid inkopplingen och dess kapacitet. När fasen är slut är batteriet laddat till 80%. Nästa fas, fulladningsfasen, pågår i 1 eller 8 timmar beroende på vilken typ av batteri det är fråga om. Är det bly-syra batteri är tiden 1 timme, vid bly-gele 8 timmar. Det är alltså viktigt att man har ställt in elektroblocket på rätt typ av batteri. När fulladdningsfasen är slut börjar underhållsladdningen. Den sker med spänningen 13,8 V och borde kunna pågå hur länge som helst, eller någon som har en annan åsikt?
Detta gäller bodelsbatteriet. Startbatteriet underhållsladdas hela tiden med max 2 A.
Med solceller laddas bara bodelsbatteriet och med max 2 A.
Under körning laddas bodelsbatterit med max 50 A.

// Birger
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Eltillskott

Tack Birger.
Jag har AGM- batteri. Det går väl under familjen blybatteri.

Nej AGM batteri är inget bly batteri.

"
AGM, Absorbed Glass Mat, (Vlies) håller syran på plats genom att separatorpapperet som består av en glasfibermatta, fungerar som en svamp. Kapillärkrafterna i separatorn gör hela tricket. Batterierna går att bygga med mycket tunna separatorer vilket håller nere det inre motståndet. Detta gör att man kan få ut hög effekt ur liten volym, vilket gör det perfekt som startbatteri. AGM har en olägenhet och det är att syramängden är begränsad. All syra måste sugas upp i separatorpapperet och när den lilla syramängden är omvandlad till blysulfat så är det slut i "bensintanken". För att hantera detta problem har AGM-batterier ofta lite högre syravikt. Det medför att ett AGM-batteri kan och ofta bör laddas vid en lite högre spänning."

// Pär
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Eltillskott

När jag körde mitt elverk i somras tyckte jag (har tyvärr inga siffror)att laddarn i bilen kändes lite lösigare än när man körde direkt 220 v i vägg är det inbildning eller kan elverket ge bara typ 197 volt istället för 220 nåt som jag fundera på efteråt och är det farligt (ohälsosamt) för elen i bilen undras
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Eltillskott

Michael och Carina,
vårt eminenta elnät "vajar" under dygnet med 10% mellan 200 och 255CAC, beroende
på tid på dynget och total förbrukning, att då oroa för 195VAC är onödigt.

Ett switchat nätaggregat kompenserar mindre matningsspänning med med matnings-
ström! Övriga förbrukare tål skiften på minst 20%.
Har själv kört elrakapparater kopplade för 110CAC på 220VAC uten att det brann.
men hett blev det!
 
Toppen