• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyst Garmin

Ulla&Gunnar

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1337
Medlemskap
2024
Har en Garmin Nuvi 760. Rösten har tystnat. Någon som vet varför?
Tacksam för svar. Gott Nytt År Gunnar
 
F

F.d. 13313

Guest
Sv: Tyst Garmin

Har en Garmin dock ingen 760, på den styr jag volymen genom ett snabbt tryck på "On/off" knappen.
(där man bl.a kan ställa in Tyst-läge).

Om det inte är volymen så brukar det alltid vara bra med en mjuk-reset. Du har säkert ett litet hål i maskinen någonstans där du kan "resetta" den. En mjuk-reset är som en omstart på en dator, dvs du ska inte förlora någon data eller inställning.

God fortsättning och lycka till!

/Johny
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Tyst Garmin

Kolla så att du har samma frekvens inställd i Garmin (verktyg/inställningar/volym) som på din bilradio.

Det kan vara ett elände. Original i Garmin 760 har jag för mig är 88.8 (eller 88,4). Men man får byta ofta. Mellan Linköping och Göteborg under julhelgen bytte jag frekvens på båda fyra ggr i vardera riktningen.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tyst Garmin

Har en Garmin Nuvi 760. Rösten har tystnat. Någon som vet varför?
Tacksam för svar. Gott Nytt År Gunnar


Samma med min då man har hållit i startknappen för länge (8sek) = återställning .

Gå in i Verktyg/inställningar/Språk/ och då är förmodligen "tal" omarkerad eller inget språk alls .


Jag förmodar att du har kollat så högtalaren visar X-antal % och att "sekretess" inte är i kryssad .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Tyst Garmin

Vi har varit med om samma sak. Nuvi-damen är tyst.

Det inträffar då GPS-en sitter med externströmkabeln ansluten till 12 V eluttag som är strömlöst när motorn är avstängd.

Vid start brukar jag vrida tändningsnyckeln till läge där alla instrumentlampor tänds och då får även GPS-en spänning och startar upp. När sedan uppstartningslampor släcks vrider jag vidare och motorn startar vilket medför att 12 V-uttaget åter blir spänningslöst till dess att motorn går. Under den tiden vill GPS stänga av mitt i uppstartprocess för att sedan få spänning och fortsätta. Då händer på vår GPS att röstinställningar ändras från svenska till afrikanska.

Gå in i inställningar och ändra tillbaka till svenska om du har liknande problem som oss.


Det var inte lätt att skriva kort. Fråga om något är oklart.

Sven-Åke
 
F

F.d. 12282

Guest
Sv: Tyst Garmin

Hej
Gå in på talande instruktioner där finns 3alt.så klicka på Körinstr/status
Hoppas det går bra
Har inte fått något med.nr ännu
mvh Göran
 
Toppen