• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinteranpassade husbilar, behöver lite tips!

F

F.d. 2741

Guest
Kan någon ge tips på halvintegrerade husbilar som klarar av svensk vinter. Alltså som fungerar vintertid antingen vid skidbacken eller på norgeresa utmed kusten på vintern.
Jag är 1,85 m lång.

Vilka grundfabrikat är trevligast att köra?
Fiat
Renault
Ford
eller vad gäller....?


Vi kommer bara att vara 2 personer som utnyttjar bilen. Vill ha en ganska kompakt bil men ändå komfort. Det jag vill ha med mig är 2 mountinbikes, 2 havskajaker (sommartid).


Ny eller en säsong gammal.


Prismässigt, ca 450 000 - 500 000 sek...(inkl.moms)


Kan ni ge några konkreta exempel på vilka bilar jag ska kolla på och gärna om ni har länkar till återförsäljare.
 
F

F.d. 2741

Guest
Sv: Vinteranpassade husbilar, behöver lite tips!

Tänkte bara tillägga att priset får gärna vara lägre...
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Vinteranpassade husbilar, behöver lite tips!

Hej...kan ju bara säga efter o ha provat båda uppvärmningsystemen, börja med o välja något med vattenburet. Sedan är det väl mer en smaksak vilket fabrikat som man tycker är trevligast.

Mvh
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinteranpassade husbilar, behöver lite tips!

For vinterbruk så må en også vurdere hvordan løsningen på vanntankene er for å hindre frost. Isolerte tanker på undersiden av bilen trenger varme, rør under bilen uten oppvarming vil fryse.

Biler med en oppvarmet kjeller for tanker etc. fungerer bedre, som en bonus vil gulvet i selve bilen bli lunt om ikke varmt.

Nesen på en halvintegrert må isoleres utvendig hvis det er svært kaldt - ikke mye isolasjon i stålnesen. Enkelte helintegrerte har isolerte sidevinduer foran og isolert rullevegg for frontruten, men de koster mer enn det du har foreslått.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vinteranpassade husbilar, behöver lite tips!

Carthago Reisemobilbau GmbH er fabrikkens hjemmeside, du kan velge språk med flaggene oppe til høyre. Det er en av få fabrikker som har kombinasjonen kjeller og vannbåren varme i en halvintegrert.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Vinteranpassade husbilar, behöver lite tips!

Det blir inte fel om du väljer en svensktillverkad husbil som t.ex. Kabe eller Cabby. Har själv en Kabe där inneklimatet är helt suveränt oavsett yttertemperaturen.
Men du får ju naturligtvis inte någon ny bil för den angivna summan men du kan kanske hitta en bra begagnad.
Dyker kanske upp fler objekt nu med tanke på de dåliga tiderna dvs någon som 'måste' sälja.
 
Toppen