• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Full tank

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Hej nu har jag läst motstridiga råd om man ska tanka fullt eller inte
(diesel)när vi ställer upp husbilen på gården under vintern (dec.-april)
Blir inte klok på detta hur gör ni ??
Tack på förhand Gunilla
:yes::confused::confused::(
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Full tank

Instämmer med Håkan.
Som gammal båtägare så fyllde man alltid upp tanken inför vinterförvaringen, för att just som Håkan skrev förhindra kondens.
Har alltid varit en absolut grundregel bland båtfolket.
I en helt fylld tank finns det ju förståss ingen fuktig luft som kan kondenseras mot tankens kalla sidor.

Roger
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Full tank

Har alltid tankat fullt för att slippa rost/kondens.
Inte hjälpte det .....
Nu har tanken rostat sönder utifrån....
Ducato 2000 2,8idtd
Bar o byta ut.....
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Full tank

Kabyss o alla andra.
Jag har en motorbåt med fast tank som jag under alla år har haft fulltankad på vintern o ingen konden.
Men när jag varit lite lat på hösten när båten fortfarande har legat i sjön och låtit den ligga med lite bensin i så har kondensen kommit som ett brev på posten.
Då har det blivit ca 2 matskedar i vattenfrånsiljren direkt.
 

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2024
Sv: Full tank

Hej.
Om bilen saknar katalysator, kan man tillsätta O.5 lit tvåtakts-olja när man tankar fullt inför vinterförvaringen så får man ett invändigt rostskydd i bränslesystemet, vilket kan ta bort många eventuella problem på ett billigt o enkelt sätt.
HvH . Bosse
 
P

.PGS Hymer

Guest
Sv: Full tank

Hej.
Om bilen saknar katalysator, kan man tillsätta O.5 lit tvåtakts-olja när man tankar fullt inför vinterförvaringen så får man ett invändigt rostskydd i bränslesystemet, vilket kan ta bort många eventuella problem på ett billigt o enkelt sätt.
HvH . Bosse

En fråga ? Gäller det bara bilar UTAN katalysator om att tillsätta 2-taktsolja.
För jag har katalysator på min ,men jag har fått förslaget att göra så på min bil ???
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Full tank

Hej.
Om bilen saknar katalysator, kan man tillsätta O.5 lit tvåtakts-olja när man tankar fullt inför vinterförvaringen så får man ett invändigt rostskydd i bränslesystemet, vilket kan ta bort många eventuella problem på ett billigt o enkelt sätt.
HvH . Bosse

Jag förstår inte, vad är det i 2- taktsoljan som skulle vara rostskyddande?

Däremot vet jag, att 2- taktsolja eller rapsolja förkortar livslängden på katten.

// Pär
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Full tank

Det där med att Fylla tanken full kan vara ett mycket dåligt råd.

Om det är ren Raffad bränsle kan det vara ett bra råd för det minskar gasutrymet ovan bränslet där det kommer att pumpa ut och in gas beroende på värdelek.
Flygplan förvaras också så under kortare stop. Men det är inte riktigt samma bränsle heller som för vägfordon.

Nu för tiden är en stor del krackat och på andra sett kemiskt framstält bränsle samt inehåller en del tillsatser som biobränsle. Dessa komponenter är inte stabila och förändras med tiden. Så det kan bli en hel det otrevbliga överaskningar i framtiden - mycket dyrare än en ny tank.

För övrigt är det totalförbjudet att fylla tankarna på fartyg fulla! Detta av säkerhetsskäl! Det kan i slutänden kosta mer är vad både hus och båt är värda ihop.
Men vad kan man vänta av båtfolk som till övervägande del inte ens kan läsa ett sjökort.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Full tank

Videomannen;

Jag fattar inte vad det är du vill ha sagt:msn_dontknow:

// Pär
 

Bo i Bil

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2024
Sv: Full tank

[FONT=ICFKBE+Arial,Italic,Arial][FONT=ICFKBE+Arial,Italic,Arial]Hej. Lite ifo om egenskaprena i 2Takts olja
[/FONT]
[/FONT][FONT=ICFJPC+Arial,Bold,Arial][FONT=ICFJPC+Arial,Bold,Arial]Q8 Marin Bio

[/FONT]
[/FONT][FONT=ICFJPC+Arial,Bold,Arial][FONT=ICFJPC+Arial,Bold,Arial]
Syntetisk biologiskt nedbrytbar tvåtaktsolja​
[/FONT][/FONT][FONT=ICFKCF+Arial,Arial][FONT=ICFKCF+Arial,Arial]Biologiskt nedbrytbar tvåtaktsolja, uppbyggd av syntetiska estrar, för alla typer av tvåtakts bensinmotorer. Speciellt utvecklad för vattenkylda utombordsmotorer. Lämplig även i motorsågar, snöskotrar, mopeder, motorcyklar och gräsklippare. Tillåter låg inblandningshalt enligt motortillverkarnas rekommendation. Lämplig för motorer med separat (injektor) oljetank.
[/FONT]
[/FONT][FONT=ICFJPC+Arial,Bold,Arial][FONT=ICFJPC+Arial,Bold,Arial]
KVALITETSNIVÅ​
[/FONT][/FONT][FONT=ICFKCF+Arial,Arial][FONT=ICFKCF+Arial,Arial]NMMA TC-W3
• API TC+
• OMC (Johnson, Evinrude)
• TSC-4
• SAE J1536 grade 3
• ICOMIA nedbrytbarhet
• Volvo STD 97455-20
[/FONT]
[/FONT][FONT=ICFJPC+Arial,Bold,Arial][FONT=ICFJPC+Arial,Bold,Arial]
FÖRDELAR​
[/FONT][/FONT][FONT=ICFKCF+Arial,Arial][FONT=ICFKCF+Arial,Arial]Biologiskt nedbrytbar - skonsam mot naturen
• Utmärkt för både luft- och vattenkylda tvåtaktsmotorer
• Gott skydd mot cylinderslitage
• Minskar risken för beläggning på tändstiften
• Förhindrar förtändning
• Skyddar mot igensättning av kolvringarna
• Mindre hartsbildning på kolvarna
• Minskar risken för igensättning av avgaskanalerna
• Ger utmärkt rostskydd !!!!!!!!!!!!!!!!
• Självblandande
[/FONT]
[/FONT]
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Full tank

Att det inte alltid är ett så bra råd att fylla tanken full inan man sträller bilen i malpåse.

Förr när största delen var raffat bränske var det bra. Kan vara bra om man får ren rysk disel i vissa fall. Det bror på analysen av bränslet. Knapt dom får den på depåerna det brukar bara vara en förkortad spec. Skall man ha för just den bränslet för man nog spåra den ända bak till raffen. Så med andra ord vet man i stort sett inte vad är i bilens tank förutom handelsnamnet och den vida spektrum som det kan inehålla.

Det bästa är nog att drenera ut hela tanken och sedan drenera igen innar man fyller. Men det är inte så lätt gjort på en bil.

Skall den stå länge så skall man kanske köra ner tanken till en låg nivå, med alla nakdelar det kan medföra. Sedan fylla på nytt friskt bränsle när man skall ut igen.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Full tank

Jo, jag kan förstå din tanke om skall lagra diesel i åratal, men det blir väl knappast några problem på dom få månader som dom flesta av oss husbilsåkare ställer av sina fordon ?

// Pär
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Full tank

[FONT=ICFJPC+Arial,Bold,Arial][FONT=ICFJPC+Arial,Bold,Arial]rin Q8 MaBio [/FONT][/FONT]
[FONT=ICFJPC+Arial,Bold,Arial][FONT=ICFJPC+Arial,Bold,Arial]Syntetisk biologiskt nedbrytbar tvåtaktsolja [/FONT][/FONT]
[FONT=ICFKCF+Arial,Arial][FONT=ICFKCF+Arial,Arial]Biologiskt nedbrytbar tvåtaktsolja, uppbyggd av syntetiska estrar, för alla typer av tvåtakts bensinmotorer................[/FONT][/FONT]

Denna olja är till för bensin, inte diesel.........

// Pär
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Full tank

jag har numera bensinare till husbil, men min dieselgolf ska gå i ide, och då har jag i en halv liter tvåtakts olja, för smörjning främst av bränslepump och spridare, men även som nämnts ovan, hålla tanken i trim.
jag har även i en liter lys-fotogen för att absorbera den ev kondens som finns i tanken.
 
Toppen