• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ang. Webastovärmare

F

F.d. 4272

Guest
Webasto air, är det för luftburen värme?
Försöker hitta typnamnet på vår webasto, men inget i böckerna eller nån typskylt.
Vi har vattenburet värmsesytem och undrar hur länge bilbatteriet pallar med att driva webaston.
Hittar inget i instruktionsboken om strömåtgång/drifttid.
Detta är intressant om gasolen skulle ta slut, som den alltid gör mitt i natten. Hur länge törs man köra med webaston?
Tacksam för alla svar, mycket kunskap finns ju i denna klubb.
 
Senast redigerad av en moderator:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Ang. Webastovärmare

Specifikationer hittar du här http://www.webasto.co.uk/am/graphics/file_camping_heaters_uk_85kb.pdf
22w vid full effekt känns ju rätt vettigt.
Blev lite osäker när du skrev att du har vattenburet system...
Om du är osäker på vilken modell du har, kolla på värmaren, borde finnas beteckning på den. Är det modellen som tar 90w så är det ju inte lika roligt
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Ang. Webastovärmare

Jag får kolla med Fiat.
Det är ju originalmonterat från Fiat och hela vårt vämesystem är vattenburet och mellan vebaston och bodelen sitter en värmeväxlare så jag kan köra värmen till bodelen via webaston om jag fattat husbilssäljaren rätt. Vi får kolla upp detta när vi är på hemmaplan igen.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Ang. Webastovärmare

Hej

Jag förmodar att du har en värmare med beteckning Webasto Thermo Top E, den är på 4,2 kwh och drar vid full effekt 26 w det skulle göra 2,7 ah på 12 volt. Vad jag förstår så sitter den monterad på motorn och kan värma bodelen via värmeväxlaren.

Kan ju kännas lite onödigt att behöva värma motorn för att få värme från webaston i bodelen.

/Kenneth/
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Ang. Webastovärmare

Hej Jonny o Lotta,

Vi har Webasto i vår Dethleffs 07 med Fiat motor och vattenburen värme och värmeväxlare med cirkulationspump. Har inga data på Webaston men har provkört den i olika lägen och sett strömförbrukningar.

När bodelen värms mha bilfläkten ligger förbrukningen på 17-20 Amp/h. Om jag kör motorvärmning och mha värmeväxel och tillhörande cirkulationspump värmer bodelen är förbrukningen 4-5 Amp/h. Dessutom är det inte samma oväsen som när fläkten går.

Jga kommer att använda mig av motorvärmning och värmeväxlare.

Du kan kanske också läsa av förbrukningar på din Webasto på panelen.


Sven-Åke
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Ang. Webastovärmare

Hej! om den drar 5 amp/h och man har ett full laddat 100 amp/h batteri så ska det räcka ca 20 tim. men så drar cirkulationspumpen mm lite ström som man får ta hänsyn till hoppas jag resonerar rätt
mvh. Morgan.....:mh4:
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Ang. Webastovärmare

Hej Anders H,


Fläkten för kupevärme går på fullt ös och den väsnas ganska bra. Samma som då du kör på högsta hastighet för att få ren rutor tex.


Men då Webaston värmer motorn hörs inte mycket, inte alls störande. Inte heller cirkulationspumpen vid värmeväxlaren stör, nästan ljudlöst.

Sven-Åke
 
Toppen