• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att vara nybliven husbilsägare 2008.

F

F.d. 5447

Guest
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

Nej, du er ikke ensom om problemerne - vi har også mange:

Der har været store problemer med det elektriske system i bilen, med ekstraljus fremme, motor, der ikke kunne startes. Alt det var tilsyneladende ordnet efter værkstedsbesøg i DK.

Men i sidste vecka var ekstraljuset tændt på morgenen (og havde været det om natten, fortalte manden, som vi overnatter hos). Selve lyset på bilen slukker ikke, når man slukker motoren.

Sikkerhedsbæltet i passagersiden er slidt i stykker, men bilen er jo også ved at være 4 måneder gammel (!). Skulle repareres hos Fiat i DK i fredags, hvor de også skulle se, om de kunne gøre noget ved bremserne, så de ikke skriger sådan.

Jeg sad og ventede på værkstedet (havde heldigvis en af Stieg Larssons bøger med) fra kl. 7.45 til 11.45, hvor det viste sig, at der tyvärr var fel på det nye sikkerhedsbælte, så nu skal jeg på værksted med bilen igen. Bremserne havde de fixet. Aha, men de skriger fortsat og desuden havde værkstedet ikke monteret hjulkapslen ordentligt i venstre side, så nu mangler den.

Koster jo også at tage en dag ledig fra jobbet hver gang bilen skal på værksted for garantireparation.

At blive husbilsejer - selv om man betaler over 700.000 kr. - er ikke nogen enkel sak...
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

Trevlig skrivning men...ingen bra reklam för Bengt i Örkelljunga!
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

Hej!Har min Weinsberg 2008 på samma verkstad för andra gången för fuktskadan efter läcka i taket.Har fått lånehusbil med rätt till att åka till spanien i 5 månader.Bra service!!
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

Vi köpte vår husbil där och blev mycket väl bemött av både säljare och verkstadspersonal som ställde upp till 100 % med den hjälp vi ville ha.

//Charsten
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

Som husbilsägare får man tåla mycket, gå gärna in och titta på Dethleffs A6881 ADVANTAGE elegance Globetrotter Fiat Ducato 2,8JTD -04 Alkov - Dethleffskvalite’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL - så kan du se att det finns i alla fall en till som har haft det kämpigt. Men när det fungerar så är det härligt med husbil. Känner du igen landskapet? Det är inte långt ifrån en ångestattack när man kör på den gröna ön.
 

Bilagor

  • I smalaste laget 068.jpg
    I smalaste laget 068.jpg
    230,2 KB · Visningar: 30

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

Vägen från den "Gröna Ön" känner jag väl igen, minnena kom tillbaks hur det blev när man fick möte! Vem skall backa och vart!
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

Kan man kalla det bra service på en 2008? Om jag läste rätt var det andra gången den var inne för samma skada och hur många samtal och mil har du fått lägga på denna skada?! Återigen, Har du kört från Ydre kommun till Örkelljunga för att lämna bilen på verkstad 2 gånger för samma fel?
Skojar du?
Kvalitetsprodukter behöver inte stå på verkstad!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

I mitt fall så är jag mest besviken på fabriken i Isny. De värsta av mina fel är relaterade till slutmonteringen på bandet. Den Tyska noggrannheten är ett minne blott. Men för att inte bli för negativa här i forumet så vill jag visa ännu en bild från den gröna ön.
Hur många av er har varit på en sådan camping?
 

Bilagor

  • Camping nära Ashurst 033.jpg
    Camping nära Ashurst 033.jpg
    268 KB · Visningar: 13

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

Jo Stigge44 ! Den är på verkstan för andra gången.Dom trodde väl inte att jag kollade med fuktmätare om dom hade lyckats torka bottenplattan.Så nu kan dom torka den ett halvår,men jag tror att fukten jagas ind i plattan och blir till mögel. Dom byter innertak,väggskiva och en trädetalj, men golvet!!!! Anticimex!!
Dom har snällt tankat bilen varje gång,men 200 mil har rullat på mätaren under transport hit-dit-hit-dit.
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

På tal om Bengt i Örkelljunga. Jag kan också intyga att de vill enbart sälja till sådana som ser ut att ha pengar.
Vi kom till Bengt i Örkelljunga i jula i år och skulle kolla på en ny husbil. Vi ställde oss i kön som alla andra och väntade på vår tur. Men hur som helst så blev det aldrig vår tur, kanske det hör tillatt min fru & jag kom dit i träningsbyxor och inte smoking. För det märktes TYDLIGT på personalen vilka de servade först. MEN, som campingfolk så går man väl en hel del i lätta kläder. Vi tänkte köpa en Carthago hos dem, men vi gick därifrån till slut. Ingen säljare kom ju till oss. Vi hade ju tänkt lägga 1,5 miljoner kr men till dem åker jag aldrig igen.
Tack för mig.

:mcride:
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

Samma upplevelse för oss med. Mer eller mindre nonchalerade när man kommer in där.
En kollega ringde o frågade om varför de inte har öppet på helgerna när vi som arbetar har tid.
Svaret var i alla fall ärligt: Ni tillhör inte vår målgrupp:wideeyed:. Målgruppen är pensionärer som har sålt huset och de kommer på vardagar.
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

ARGOS 1;

Vad vart det för fabrikat i stället för dom pengarna ?

Roger
 
A

Argos9595

Guest
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

Man borde varna folk att handla hos dem. Nu är det ju så att jag & min fru har rätt så gott om pengar, så där gick de miste om Carthagon.

Snobbar!!!:mcride:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

Nåja.
Bra service och bra priser på tillbehör de gånger vi varit in i den butiken (utan att ha varit det minsta uppklädda).
aake
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

Vi blev mycket väl bemötta hos Bengt i Örkelljunga.

Vår nuvarande husbil Frankia I690 köpte vi 1999 hos Forsbergs, så vi tyckte det var dags för byte. Denna gång fastnade vi för en Carthago I51 som vi beställde hos BiÖ för leverans i febr. 2009.

Den nuvarande husbilen fick motorfel just när vi skulle åka ifrån BiÖ, så de behöll den för reperation medan vi kostnadsfritt fick låna en personbil att ta oss hem med (till Malmö).

Ingen dålig service enligt vår uppfattning.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

AAKE07 och Gunnar, jag känner flera pensionärer som handlat hos dem och blir väl bemötta. Men som tidigare sagt, pensionärer tillhör målgruppen. Bla kollegans svärföräldrar har köpt Carthago av de och kommer att handla hos de igen.
Det är helt upp till BIÖ att välja kundgrupp. I dagsläget har de kunnat välja att "negligera" barnfamiljer då många barnfamiljer bara tittar i husbilarna av nyfikenhet. Inte alla småbarnsfamiljer som kan hosta upp x antal hundra tusen. En pensionär (dock inte alla) klarar det, och BIÖ väljer att göra den prioriteringen.

Jag och ARGOS1 blir förhoppningsvis pensionärer med och får uppleva det bemötandet:)
 

stigge44

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
1591
Medlemskap
2024
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

Hej AAKE07 och Gunnar.
Jag tror säkert på att Ni blivit väl bemötta då Ni köpt husbil eller gjort ett tillfälligt besök. Mitt problem var när allt inte funkade längre och felen började dyka upp under garantitiden. Bluffar, att felen var åtgärdade men fanns fortfarande kvar och tider lämnades för hämtning men inte klar då den skulle hämtas. Verkstaden saknade kvalitetssäkring!!! Hur många gånger och mil tror ni vi kört för att få dessa fel avhjälpta med personbil och husbil. Tur vi inte bor i Malmö, Älmhult, Örnsköldsvik, Östersund eller Ydre. Det som fungerade var damen i reception, som hade en företagsanda med mål för kvalitet. Men tyvärr räcker det inte med en person på ett företag!

Jag är också pesionär, men på verkstaden hjälper det inte!!!!
Stigge44
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Att vara nybliven husbilsägare 2008.

stigge44;

Ja, det återstår att se vad som händer när köpet är klart och om det blir några garantifel. Ber att få återkomma om tillfället uppstår.
 
Toppen