• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig värme Trumatic c6002

Status
Stängd för vidare inlägg.

valkum

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4898
Medlemskap
2024
Har en Trumatic c6002 som ibland värmer dåligt. Här om dagen så fick vi bara upp temperaturen till 14 grader i bodelen. Sen ibland så fungerar värmaren riktigt bra. När värmaren inte fungerar som den ska så känner man att utblåsluften inte blir tillräckligt varm, samt att avgaserna är kallare än normalt. Bilen värmaren sitter i är en Frankia.
Mvh Valle
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Dålig värme Trumatic c6002

Hej
Om du går in på sökfunktionen uppe till höger och skriver t ex Truma så hittar du många trådar i ämnet. Åtminstone har jag fått mycket bra tips där eftersom många av trådarna handlar om problem och dålig värme.
Nu är väl inte Trumatic direkt någon dålig värmare men inte kan den konkurrera med vattenburen värme en kall vinterdag.
 

valkum

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4898
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme Trumatic c6002

Har använt sökfunktionen och nej det finns inget svar som passar in i mitt fall tyvärr. Därför skapade jag en ny tråd:)
Mvh Valle
 
Senast ändrad:

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme Trumatic c6002

Hej! Kontrollera så att gasolslangen mellan tub o reduceringsventil inte har
vikit sig med dåligt flöde som följd. Använd inte kompositgasoltuber den här årstiden, dom orkar inte förgasa gasol i tillräcklig mängd. Av egen erfarenhet.

Mvh Sanddammaren
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Dålig värme Trumatic c6002

Vi hade lite bekymmer med värmen en gång i våras i vår bil, men kom på att vi kokat mat lite längre än vanligt och termostaten sitter bredvid köket så temperaturen var för hög vid termostaten då blev det för kallt i bilen. vet inte om det hjälper er men kan vara skäl att kolla om det är periodvis det blir kallt. Ytterligare en variant har jag råkat ut för tidigare, termostaten har "ärgat" då hjälpte det att vrida vredet fram och tillbaka mellan ytterlägena lite hastigt och sedan ställa den rätt.
Ove.G
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Dålig värme Trumatic c6002

Kan det vara så att ni har en gasblandning med stor del butan?

Hittade detta på Aldes hemsida:

Gasolens egenskaper.

Gasol är en petroleumprodukt som
officiellt kallas “kondenserad petroleumgas”.

Den består främst av gaserna propan och butan. Propan har fördelen att den förgasas ner till -40°C medan butan fungerar dåligt under +10°C.

Därför används propan som gas i länder med kallare klimat.

I flaskan finns gasolen både i vätskeform och gasform. När flaskan fylls så

omvandlas gasen till vätskeform av trycket. När sedan flaskventilen öppnas, omvandlas gasolvätskan tillbaka till gasform.





Risken med gasol är att läckande gas kan antändas, med en explosion som

följd. Läckande gas söker sig till lägsta punkten eftersom gasol är

tyngre än luft.

Gasolen är helt fri från giftiga ämnen. Däremot kan inandning av koncentrerad
gas ge en viss narkosverkan, andningsnöd och kvävningssymptom.
Symptomerna försvinner snabbt om man inandas vanlig luft eller syrgas.
Givetvis skall man inte utsätta sig för att inandas varken gasol eller avgaser.
För att lättare kunna upptäcka ev. gasolläckage, har ett luktämne tillsatts


som ger en tydlig och frän lukt.
 
Senast redigerad av en moderator:

valkum

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
4898
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme Trumatic c6002

Har undersökt att den armerade slangen inte har vikit sig. Har provat både komposit och alu-flaska med samma resultat. Har även kontaktat Alde för hjälp men de har inget konkret att komma med. Problemet uppstår alltså bara ibland. Kan alltså fungera hur bra som helst en period för att sedan helt plötsligt börja krångla. Har upptäckt att värmepannan blir väldigt varm när jag har detta problem, avgaserna är kallare och som jag upplever det så går fläkten saktare. Vilka symptom ger en dålig förbränningsfläkt/givare??
 

Anders H

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Partille
HBK-Nr
2360
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme Trumatic c6002

Hej.
Föreslår att du kontaktar alde igen via någon auktoriserad återförsäljare,vet att dom haft detta problem för några år sedan och då bytte man helt enkelt ut hela pannan eftersom det var någon form av fabriksfel som gav samma symtom som du beskriver.
Anders H
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Dålig värme Trumatic c6002

HEJ. Har du kollat att du har vatten i pannan, så inte frostvakten har utlöst för då töms pannan på vattnet. Detta sker automatiskt vid c.a. 5+ grader om man ej har den aktiverad för värme M.A.O. då blåser det ej någon varmluft. Hälsn. OVE.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Dålig värme Trumatic c6002

valkum;

Pannan behöver inget vatten för att fungera, den skall ge varmluft ändå.

Har du bytt säkring?

Jag har haft liknande problem en gång och då var det säkringen som var "sliten". Säkringen släppte inte igenom ström tillräckligt för att hålla gasolventilen i öppet läge, så lågan brann inte men fläkten fungerade.
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Dålig värme Trumatic c6002

Hej Gunnar. Undrar om du inte har fel ? Töm vattnet i pannan och sen sätt på värmen i din 6002 Truma så ska du se att det kommer värme en liten stund sen slår termostaten ifrån p.g.a. att det s.k. kokar torrt m.a.o. termostaten slår ifrån och då tar varmluften slut och kallluften börjar komma ur slangventilerna. Det här är min teori och jag TROR den är rätt. M.V.H. OVE.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Dålig värme Trumatic c6002

Har oxå kört min Truma 6000 utan vatten och det har varit varmt och skönt i husbilen hela natten.
Även fast jag slog på för att värma varmvattnet som inte fanns.
 
F

F.d. 19541

Guest
Sv: Dålig värme Trumatic c6002

Har hatt lignende problem med min truma. Det var termostaten som fusket. Skift mellom 40 grader og 60 grader vanntemperatur.
Problemet kan også gå andre vei, da varmeren ikke slår seg av, og det vil lukte svidd av varmeren.

Åge
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Dålig värme Trumatic c6002

Vi har också haft liknande problem. Vår originaltemperaurgivare sitter i termostaten som i sin tur sitter på utsidan av garderobsväggen under vilken pannan står. Pannan gick några få gånger med flera timmars mellanrum eftersom värmen från garderoben gjorde att termostaten inte slog till.

Lösningen blev att köpa en extern temperaturgivare och fästa den ovanför insidan av bodelsdörren. Nu funkar det kalasbra.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Dålig värme Trumatic c6002

Ett originaltillbehör som jag beställde från Alde via Östgöta Camping i Mantorp. Kostade drygt 600;-. Den består av en lite givare med 2 flatsstiftshanar, kort sladdkoppling med en kabelsko med flatstifthonor, 3m (eller möjligen 5) kabel samt en 2,5mm hanstickpropp.

Givaren har jag fäst med eltape (provisorisk montering) ovanför insidan av bodelsdörren, dragit och fäst kabeln i taket, in genom bakre glipan i garderobsdörren och ner efter kanten. På ovansidan, framkant lite till vänster, av värmaren sitter det en hona där stickproppen ska stoppas i.

På med värmaren. Simsalabim och allt fungerar. Det är en faslig skillnad.

Sen kan man ju fundera över hur nån konstruktör kan vara så korkad så att han i original placerar en tempgivare på det varmaste stället (förutom köket) i en bodel.

//Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen