• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C-kort?

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Har en Fiat Hobby med vikt 3850 kg.
Reg. som pb klass 2. Men har blivit fundersam om C-kort kanske är ett måste i framtiden.
Har varit i flera länder utan problem, senast Italien, Österike och Tyskland. men.men.
Är kanske inte direkt pur ung, så frågan är om det är ide eller om kostnaderna är stora för att ta C-kort. Kan nämnas i sammanhanget att jag på 60/70 talet körde Tunga fordon,
men när det nya kom vad gäller tunga fordon så var JAG så dum som inte tog ut C-Kortet gratis för att jag kört tung trafik i ett par år. men sent skall syndarn vakna...
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: C-kort?

Ställ den frågan till vv.se så kanske du får rätt svar.Jag har kort som räcker,men dessa som inte har C-kort,Vad gäller?3850 KG ÄR tung????
Kul att veta vad som gäller utanför SVERIGE.
Vill gärna ha svar från någon som VET.
Inte från någon som tror sej veta.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: C-kort?

Det enda jag vet i sammanhanget är att ingen tycks veta. Det framgår även av följande utsnitt ur en skrivning av en jurist på Vägverket som svar på just den frågan från min sida tidigare i år:

"Enligt EG-direktivet ska körkort utfärdade av medlemsstaterna erkännas ömsesidigt. När det gäller sådana körkortsbehörigheter som utfärdats före genomförandet av detta direktiv (direktivet skulle införas senast den 1 juli 1996) och som inte stämmer överens med de nu harmoniserade behörigheterna anges dock att medlemsstaterna ska fastställa regler för överensstämmelse mellan dessa kategorier. Några sådana regler finns dock inte såvitt jag vet. Det är därför enligt min mening inte möjligt att veta om en annan medlemsstat godtar den äldre typen av svensk B-behörighet."

För den som orkar och vill, finns hela skrivningen tillgänglig via följande länk:
KABE Husbilsklubb med KABE Husbilsklubb annonsforum

Så är det. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 418

Guest
Sv: C-kort?

Ett litet tillägg:
Vägverket har informerat den sittande Körkortsutredningen om bl a den här problemställningen. Utredningen kommer med sitt slutbetänkande ganska snart efter årsskiftet och det ska bli mycket intressant att läsa vad de kommit fram till. Sedan ska man inte glömma att det från utredningsförslag till ändrad lagstiftning kan det ta relativt lång tid. Hälsn/AndersW
 

Roger&Lana

HBK Medlem
Inlägg
160
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2625
Medlemskap
2024
Sv: C-kort?

Vi har hört många argument både för och emot vad som gäller huruvida man får köra tyngre fordon än 3500kg på ett B-körkort och fortfarande inte blivit klokare för det.
Det enda vi vet är att ingen av oss skulle vilja vara vållande till en trafikolycka eller gud förbjude köra ihjäl någon människa och inte ha ett c-kort i något annat land, bara för att Sverige anser att det är ok att köra med tyngre fordon med ett b-kort. Vi har helt enkelt inte lust att bli något prejudikat utan satsar på att köra "safe", dvs. köra dom fordon vi har behörighet för...
Vad gäller kostnader för ett c-kort så har vi frågat oss för och det skulle hamna på ca. 20.000kr p/p och om vi någon gång byter upp oss till tyngre husbil så är det med ett c-kort.
MVH Roger&Lana
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: C-kort?

Jag tror inte att det blir några problem i Tyskland. De som är lite äldre, och tagit körkortet på 60 eller 70-talet i Tyskland fick med vanligt bilkörkort köra bilar upp till 7,5 ton med släp upp till 11 ton. Kommer någon av oss, som har åldern inne, ned till kontineten tror jag inte att det bir några problem. Jag själv har visserligen A, B, C, BE och CE och detta baserar på ett tyskt körkort från 60-talet.
C och CE-kortet får jag behålla livet ut då det är numera begränsat till 7,5 ton samt släp till 12 ton.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: C-kort?

Har för mig att det låg ett förslag att höja vikten till 4200kg:)
någon som vet hur det gick?

// Pär
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: C-kort?

allerto funderar du på utbildning till C-behörighet ska du göra detta före den 10 september 2009.Efter detta datum har vi lag med hårdare krav med bland annat en
grundläggande utbildning utöver körkortet på 280 timmar som avslutas med prov.
Samt en kortare giltighetstid för fortbildning.


Mvh.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: C-kort?

När man läser detta så kommer frågan igen var det inte bättre förr.Blir tydligen inte bättre och enklare framöver.
 

ellerto

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Gotland
HBK-Nr
3031
Medlemskap
2024
Sv: C-kort?

Jag läste någon stans för ca: 1-2 år sedan att det skulle på sikt ändras när det gäller
vikter på bland annat lättlastbil och husvagnsekipage.
Något om att vikten skulle öka till 4200 KG inom ramen av B-kort.
Kravet blir en kortare utbildning för befintliga förare med B.kort.
Allt detta för harmonesera inom EU, där tydligen Sverige släpar efter.
Håller på leta i datan efter vad jag läst (inte alltid lätt):spinny:
eller om någon har mer information ?

Ellerto
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: C-kort?

Någon som vet? För mig att jag sett något här tidigare.

Hade tidigare C och CE kort som jag "tappade" då jag fyllde 60. Hade aldrig använt mig av det så tyckte inte det fanns någon anledning för extra läkarundersökning. Är det så att jag kan komma in med ett läkarintyg nu efter 6 år och få tillbaka C och CE kortet.

Fick C och CE kort "gratis" i samband med trafikkort som jag tog för att köra taxi under studenttiden. Skulle nu inte få för mig att köra långtradade med släp. Klarar inte ens att backa snyggt med vanligt släp efter personbilen. Men skulle dock kunna vara en försäkring mot nya regelverk.

Håkan
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: C-kort?

Vet inte vad som gäller för CE-behörigheten, men C-behörigheten kan Du få tillbaka genom att ordna ett läkarintyg och sedan bifoga ansökan om körkortstillstånd. Då ska Du för tydlighetens skull ange att ansökan avser tidigare C-behörighet.
Då ska det inte vara några problem, utan Du får tillbaka Din C-behörighet. Det kollade jag själv upp med en körkortshandläggare på länsstyrelsen i Östergötland för en tid sedan. Som sagt är jag osäker beträffande CE-behörigheten, men skulle kunna tänka mig att det skulle kunna funka för den också. Det är ju, tycker jag, en logisk följd av det jag skriver ovan.
 

AK o Jan

HBK Medlem
Inlägg
115
Kommun
Lund
HBK-Nr
1156
Medlemskap
2024
Sv: C-kort?

Att köra med ett tungt fordon över 3,500 kg kräver både kunskaper och färdigheter. Av de dödsolycker vi har är nästan hälften med något tyngre fordon inblandat.

Någon tycker att det var bättre för när vi nästa kunde få körkortsklass C som julklapp. Personligen tycker jag att vi medtrafikanter har rätt att kräva att om man skall köra tyngre fordon så skall dessa förare ha kunskaper och färdigheter för tyngre fordon.

Vad som avser yrkesförarekompetensen som införs 1 september 2009 så gäller detta inte husbilsägare. Kör man endast för privat bruk så räcker det med C-körkort. Yrkeskompetensen utbildning på körning med C eller CE är på 180 timmar om personen har fyllt 21 år. För de som redan har yrkesförarekompetens krävs 35 timmars utbildning.

I Europa finns det 110 olika körkortsklasser. Gäller körkortet för en viss fordon i Sverige så kan man köra i hela Europa.

Det tredje körkortsdiriktivet som börjar gälla den 19 januari 2013. Då får man då köra med B-körkort en personbil eller lätt lastbil med tillkopplat släp vars totalvikter får vara 4,250 kg. För att man skall få köra ett sådant fordonkombination krävs en kurs på minst 8 timmar eller ett prov. Vad det kommer att bli i Sverige blir klart 2010.

Jan I:)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: C-kort?

jaak40;

Det stämmer, av de dödsolycker vi har är nästan hälften med något tyngre fordon inblandat.

Samtidigt visade det sig också att nästan inget av dessa tyngre fordon var orsaken till olyckan, utan det var den andra bilen som hade kommit över på fel sida av vägen.
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: C-kort?

I senaste numret av husbil och husvagn finns ett reportage ang. viktklasser vid c-kort och pb-2. Conclusion: Tanten vid vägverket har fortfarande inte en aning om hur resultatet kommer att gestalta sig.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9536

Guest
Sv: C-kort?

jaak40;

Jag måste bara svara dej.
Du tycker personligen att du har rätt att krava att förarna skall ha kunskaper och färdigheter när dom kör tyngre fordon.
Det finns väldigt många förare med B kort som aldrig skulle köra vare sej Pb1 eller Pb2
Det är inte bokstaven i körkortet som visar hur skicklig och omdömesgill man är.
Fram till 1996 hade alla med B kort den rättigheten.
För att inte tala om alla som fick A behörighet men aldrig har kört motorcykel.
Man får hoppas att var och en inser sin begränsning när det gäller att framföra fordon oavsett vilken typ det är.

Christer
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: C-kort?

Jag tycker inte att det är svårare att köra en husbil på 3,5ton kontra 5 ton.
Kör du en 3,5 tons bil har du alltid överlast och då kan det vara så att bilen inte är byggd för denna vikt.
Bättre är väl då att bilen har rätt vikt i förhållande till chassiet.
Jag är inte säker på dessa siffror men jag läste någonstans att det var ca 80 husbilsolyckor i Sverige på 10år om detta stämmer vet jag inte om det ens är värt en diskussion.
Mvh Micke
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: C-kort?

Citat:Kör du en 3,5 tons bil har du alltid överlast, SLUT CITAT.

VAD kommer dina uppgifter ifrån?

Själv har jag ALDRIG kört med överlast.
MVH / Kurt.
 
Toppen