• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Automatisk gasolomkopplare

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag var idag hos PR-husbilar i Sollebrunn och bytte en gasolflaska (PA-11) för det facila priset av 215 kronor. Väl hemkommen började jag fundera på om jag skulle ha skiftat flaskorna (jag har två) för att den automatiska omkopplaren skall kunna fungera.

Nu går gasolen på reservflaskan (rött på indikatorn). Vad jag undrar är alltså huruvida denna omkopplare slår över till huvudflaskan igen (grönt på indikatorn) från reservflaskan när gasen tagit slut i densamma.

Rörigt, kanske! Enkelt uttryckt: fungerar den automatiska gasolomkopplaren åt bägge hållen, alltså från huvudflaska till reservflaska, vilket den faktiskt har gjort, men även från reservflaska till huvudflaskan igen när gasen tagit slut i reservflaskan?

Någon som vet?

Förvirrad Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Automatisk gasolomkopplare

Beroende på hvilken modell omkobler så finnes det på noen en grønn knapp ute ved flasken, denne må trykkes inn når en har byttet flaske. Er det trykk på hovedflasken så brukes denne automatisk, så det at omkobleren fortsetter på flaske 2 tyder på at den ikke ser trykk fra flaske 1.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Automatisk gasolomkopplare

Nu har jag varit ute och kollat i gasolskåpet och då visade det sig att omkopplaren har slagit över till grönt igen, så nu är det problemet löst.

Jappe
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Automatisk gasolomkopplare

MEN JAPPE????!!!!
Varför kör Du med autimatikullu omkopplare. Kan Du inte göra detta själv manuellt.
ELLER?
Varför VRÄKER Du Dig med sådana hära moderna märkvärdigheter??
Står just nu på Skärhavnsplatsen för nykterister, HA ha. Skall kolla gasolen så den inte tar slut inatt, /Kurt.
:twitcy::twitcy:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Automatisk gasolomkopplare

Men Kurt! Av ditt sätt att stava till automatisk "autimatikullu", så drar jag den slutsatsen att du har övergivit nykterismen, nedstigit från din sobra piedestal och nu försöker bli som vi vanliga kålsupare.

Att jag använder mig av modern autimatikullutet beror på att en gasolflaska bara räcker drygt ett halvår för mig och om den ena flaskan skulle ta slut så sker det alltid mitt i natten.

Lite skrävel vill jag komma med. Några grannar kom just hem från Danmark och satte genast igång med festandet. Jag blev erbjuden både det ena och andra, men avböjde artigt. Det trodde du inte om mig, va?

Ha de!

Jappe
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Automatisk gasolomkopplare

Jappe. Autimatikullu är fritt översatt från Svengelskan och stavas (ja de kan vi diskutera en annan gång). Emellertid har vi försökt att leva upp till Ditt sätt att se på Nykterister men tyvärr hade vi ingen framgång i denna övning. Vi står faktiskt just nu på I.O.G.T. platserna i Skärhamn.
Skall försöka att förklara för Dig nästa gång vi träffas. Med vänlig hälsning från en Nykter nykterist, /Kurt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Automatisk gasolomkopplare

Järnvägar! Har jag slarvat bort 21:50 idag? HBK har väl inte rabatt på gasolen i Sollebrunn? Nu kommer jag inte att kunna sova inatt!

Snåljappe
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Automatisk gasolomkopplare

Hej Jappe.
Som du har upptäckt så fungerar automatiken åt båda håll. Däremot blir den tömda flaskan aldrig riktigt tom, utan automatkiftningen sker tidigare. För att undvika det och utnyttja all gasol är det bara att låta bli och öppna reservflaskans ventil och öppna den först vid gasolstopp. När du tror att driftflaskan är på upphällning och vill slippa upp på natten kan du naturligtvis öppna reserven. Ett annat alternativ är att ha båda flaskventilerna öppna, men när du ser att skiftning har skett stänger du reservflaskan dagtid för att suga ur det sista i driftflaskan.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Automatisk gasolomkopplare

Hej! Vet du om det finns flera sådana platser för nykterister vi är helnyckterister båda två har just gått och tänkt på sådana platser. Men vi har ju haft jätte roligt med andra som dricker så inget fel i det bara det inte blir fullebråk men kan knappast bli det efter som vi med husbilar o husvagnar förflyttar oss hela tiden. Vore tacksam om du kunde tipsa om någon sådan plats kring Stockholmstrakten.

Med vänliga hösthälsningar
Anita o Risto i Täby
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: automatisk gasolomkopplare

Det är mycket enkelt att montera den. Om det är den en äldre som inte kopplas till Secumotion så är det bara att skruva fast reduceringsventilerna på flaskorna, koppla ihop dem med den medföljande slangen och sedan koppla in hela härligheten till bilens gasolintag. Har du fjärrvisningen så får du borra ett hål i kofferten och dra igenom sladdarna. Sedan skarva utanför kofferten och fortsätta sladdragningen till den plats där visaren skall sitta. Det följer med en mall för håltagningen i väggen. Specialkontakter på sladden trycks i visaren och en lös sladd kopplas till plus och minus.

Har du Secumotion så skruvar du fast gasolomkopplaren på Secumotion efter att du lossat slangen och sätter sedan fast slangen igen på ena sidan av gasolomkopplaren. Sedan är sladddragningen samma som föregående.

Glöm inte att täta hålet i väggen till gasolkofferten efter att du dragit igenom sladdarna.
 
Toppen