• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas husbilsöverdrag

F

F.d. 410

Guest
Jaha, så nu är bilen täckt. Jag köpte Julas överdrag till bilen eftersom jag vill ha den hemma. Kunde fått en förvaring inomhus till en rimlig peng men då hade det blivit 14 mil T/R om jag ville göra något och kanske t.ex. behövde ta några mått.

Husbilsöverdragets sidor är inte tätt. Det är vävt så det är fullt med småhål som det blåser igenom men toppen är helt tät. Resultatet är att det ventilerar ordentligt. Insidan på överdelen skall ha någon speciell beläggning som minskar risken för nöt-märken.

Jag är nöjd och tar risken med att det kan nöta i någon hörna. Detta är isåfall inga problem att ta bort med lite vax/rubbing till våren. Har gjort detta många gånger på mina båtar.

Jag tyckte att glädjen av att ha bilen hemma övervägde riskerna.

Jag har ett oljefyllt element i bilen så det inte blir minusgrader samt takluckor lite på glänt och dessutom ett par torrbollar.

Som extra säkerhet ett antal råttfällor med smarrig västerbottenost om någon liten rackare skulle hitta in i bilen.

Anders
 

Bilagor

  • P1030274.jpg
    P1030274.jpg
    359 KB · Visningar: 222

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Samma här!
Vi har också paketerat in vår bil i ett Jula-överdrag.
Det verkar fungera bra och man kan se att det ventilerar bra mellan väven och bilen, så därför tror jag inte att det kan uppstå någon kondens.
Problemet i vårt fall är att öppningen (dragkedjan) inte passar riktigt för vår ingångsdörr till bodelen, så det blir till att åla sig in när man ska titta till musfällan, torrbollen och det oljefyllda elementet.

Sammanfattningsvis ett bra överdrag till ett hyfsat pris och fördelen att ha bilen hemma.

Hälsn Anita o Dan
:):)
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Det låter som en bra lösning - vad kostar ett sådant överdrag?
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Lilla modellen kostar 995:- och den större 1295:-

Hälsn Anita o Dan
:):)

Nu var jag ute en minut för sent, det var ju tur att det blev samma pris
 
Senast ändrad:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Anit & Dan,

öppningen sitter lite fel för mig också men som du säger, man får åla sig in men det går ju ända snabbare än att köra 14 mil. Får väl planera sina besök i bilen så att det blir så mycket som möjligt gjort varje gång.

Anders
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Vad är det för mått på överdragen passar dom på en 6m alkovbil? och var är öppningen?
Vi kan nog tänka oss köpa ett sådant och kommer då att ställa in ett element+avfuktare.
Vi vill ha bilen hemma då vi använder den på vintern också.
/MT
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Kapellet är ganska högt. Vår bil är 2.80 (tror jag) och kapellet nådde ner till backen + ca 20cm. Så uppskattningsvis skulle bilen kunna vara 3.20 och vi skulle ändå täckt sidorna. Och skulle en liten bit av sidorna längst ner ej täckas tror inte jag det är hela världen.

Anders
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Varför täcka över bilen se till att använda den i stället.

Förvisso har du en poäng där men som gammal seglare så gillar jag det där med att våren närmar och man får börja förbereda och fixa inför nya säsongen. Det blir lite nyhetens behag, ungefär som inför att semestern börjar. Det kan ha sin tjusning också.
Men nästa vinter är det tänkt att bli syd-europa, då blir det annorlunda.

Men du, du tältar ju alltid, har ru´ingen husbil? om så, använd den då!:yes::yes::yes:

Anders
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag tänkte inte så mycket på höjdproblem, mest på möjlighet att det kanske inte håller för uppskjutande delar som antenn och skorsten.
Janne
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Bra kapell. Kan fästas i marken med tältpinnar om det behövs. Jag har dock fått en mindre reva i nattskjortan när jag skulle dra av det. Det var i en söm som det gav med sig. Jättebra, men som vanligt ska det helst vara solsken när man packar ned det i påsen, vattnet stannar kvar.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Det finns en knapp där det står välj, klicka på den så visas bägge storlekarna men det verkar som bägge modellerna är slut för närvarande.

Anders
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

prøv å søke på varenummer: 619-300 for det lille for biler opp til 610 lengde og 619-301 for de opp til 732 i lengde. Det er ingen større tilgjengelig. (Sitter med en norsk utgave av katalogen, finner det på side 258)
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Anders som gammal seglare har du väl aldrig varit ute vintertid prova det så får du se vad fint det är

Nä du det var samma sak då. Det blev insvepning på senhösten sen hjälpte vårkänslorna till med avtäckning och vårarbetet.
Men en sen oktoberdag för sisådär 12-13 års sedan seglade jag hem efter en kylslagen natt utanför Västervik när det lagts sig lite nyis under natten. Båten gled fram för en svag morgonbris och det knastrade så mysigt när hon klöv den tunna ishinnan.

Anders
 
Toppen