• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Lyd fra TV over bilens radio.

F

F.d. 14972

Guest
Hej
Jag lät montera en dvd/cd/radio-spelare i bildelen och denna spelare kopplades ihop med högtalare i bil och bodel -vilket gav ett utmärkt ljud vid uppspelning från dvd/cd-skiva.
Men ljudet från tv:n kommer endast ifrån tv-apparaten självt med mycket dålig ljudbild.
Någon i detta forum som vet om det är möjligt att koppla ihop tv-ljudet med bildelens (sony) - dvd/cd/radio-spelare ?
MVH Mikael.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Opprinnelig spørsmål var i et inlegg vi ikke kunne svare på, så jeg åpner en ny tråd med svar.

Det er på alle multimediaspillere en inngang for andre lydkilder, oftest med 3 stk RCA kontakter rød og sort.

Hvis tven eller tuner har utganger for dette så er det "bare" å strekke en kabel fra utgangen på kilden til inngangen på multimediaspiller. Er det en SCART utgang så finnes det en kontakt med overganger til RCA plugger.

En må som regel velge aux som "source" på spilleren for å få denne lyden ut på høgtalerene.

Viktig, multimediaspilleren bør ikke være koblet til motorbatteri, men ha en egen kobling mot bodelens batteri. Har selv erfart at forsterkeren kan trekke mye strøm.
 
F

F.d. 14972

Guest
Sv: Lyd fra TV over bilens radio.

Hej Knut,
Tack för ditt svar, detta var vad jag ville veta.
Mitt inlägg "försvann"...
Jag har en Sony dvd/cd/radio- spelare med utvändig "aux" -ingång, förmodligen RCA kontakt, ej scart.
Jag skall undersöka utgångarna på tv.
MVH Mikael.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Lyd fra TV over bilens radio.

Har TVn digitaltuner, eller bruker du en ekstern tuner for de digitale sendingen? Hvis du bruker ekstern tuner så er det ingen problemer i det hele tatt, send lyden til sony boksen og bilde til tv.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Lyd fra TV over bilens radio.

Kjell & Co (och även Clas Ohlson) har en Scart kontakt från vilken det går 2st 1,5m kablar med 2st RCA kontakter i änden. Nr 39 225 och kostar 99kr.
På scarten finns en switch; IN / UT. Sätt till UT, sätt scarten i uttag 1 på TV och anslut RCA till förstärkaren så får du toppenljud. Lycka till hälsar Hasse
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Lyd fra TV over bilens radio.

Det er vel ikke tvil om at kabling er den beste løsningen. Selv har jeg på mange ting brukt en FM sender som kobles på lyduttak (hodetelefon) på enheten og bare stiller i frekvensen på radioen og man får super lyd på TV, MP3, PDA eller hvaan kopler til. Bruker det fremdeles på enkelte ting.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Lyd fra TV over bilens radio.

Köp en FM/Radiosändare, finns på de flesta välsorterade teknikvaruhus.

Kräver dock att TV/DVD har en audioutgång, sedan är det bara att trycka in sändaren i utgången å ta in frekvensen på radion, = inga sladdar!!! Smidigt som bara den.;)

Lycka till!:wub:
Mvh. Magnus
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Lyd fra TV over bilens radio.

Hej
Du får om din tv saknar ljudutgång koppla in dig på hörlursutgången istället.
Det som krävs är i regel 1st 3mm hörlurskontakt som i andra ändan övergår till RCA (vit/röd) som du drar fram till din stereo naturligtvis måste din stereo ha en AUX eller line in ingång.
Mvh Michael
 
Toppen