• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny ställplats Gävle

F

F.d. 2061

Guest
Nu är en ny ställplats klar i Gävle med 2 platser vid Gavleån. Efter 1,5 års kontakter med olika inblandade på kommunen blev detta resultatet. Den har i nuläget inget dricksvatten och inte tömning för tankar p.g.a. för stor höjdskillnad för avloppet d.v.s. det behövs en pumpstation imellan = stora kostnader! Den ligger centralt,nära till allt,alldeles vid vattnet med förbindelse till havet. Under tiden vi "harvat" detta ärende verkar det lossnat inom kommunen,så nu har frågan ställts....har vi annan mark som vi också ev. kan upplåta till fler ställplatser? Kanske det här var en dörröppnare,man har fått ett annat tankesätt bland vissa i "stan"! Här finns ett stort behov av flera platser,jag träffar ofta husbilsresenärer som letar ställplats i Gävle. Sånt här tar tid i alla instanser men nu blev denna plats verklighet,hoppas fler platser kommer. OCH den blir inlagd snarast i Husbilsklubben.se "ställplatser Gävleborg".

Dick och Maria.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 297

Guest
Sv: Ny ställplats Gävle

:yes:Ja detta var ju bra en ställplats i Gävle eftersom vi åker ofta till Söderhamn och dansar. Visserligen kan man stå i Tönnebro men vet ej hur reglerna är där. Ja det behövs mera ställplatser lite var stans. Så det är väl bra om vi kan få fart på flera platser i kommerna.

Anita o Risto i Täby:spinny::spinny::spinny::spinny::wub::wub::wub::music-icon::music-icon:;):music-icon::music-icon:
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Ny ställplats Gävle

Dick och Maria;

Missuppfattade jag Er fel nu Dick o Maria? Ni menar alltså denna nya ställplats får bara två bilar stå.

Anita i Täby:confused::confused::confused:
 
F

F.d. 2061

Guest
Sv: Ny ställplats Gävle

Rätt,tyvärr,2st,men platser enl.räddningsverkets rekommendationer på avstånd mellan fordon.
 

morsan

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Kumla
HBK-Nr
745
Medlemskap
2024
Sv: Ny ställplats Gävle

Bra jobbat! Dick och Maria kämpa på så blir det kanske fler.
Mvh. Morgan
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Ny ställplats Gävle

Rätt,tyvärr,2st,men platser enl.räddningsverkets rekommendationer på avstånd mellan fordon.
Ja det ska ju vara minst 4 m emellan bilarna lika med husvagnar o husbilar på campingarna. Men det brister oftas på den reglern. Det är ju för brandrisker. Vi stod i Västerviks hamn i somras där dom har gjort iordning pakeringsrutor för husbilarna men det var otroligt tätt så många våga inte sova över för den skullen. Det är bra jobbat av Er för det är ju otroligt mycket jobb med detta.

Anita o Risto i Täby
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Ny ställplats Gävle

Ursäkta en "fåveten" men jag har som ny medlem tittat omkring lite och kommit till ställplatserna.
Vad betyder HWC? Kan det betyda ett Högt beläget WC eller kanske Hemtrevligt sådant?
Konstigt i så fall att det brukar finnas toaletter på samma ställplats.

Stilla förfrågan från
en som skall husbila mycket nästa säsong.
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Ny ställplats Gävle

Bra Jobbat Dick och Maria, :applaus:
Hoppas det blir forsättning med fler ställplatser i Gävle :msn_fingerscrossed:
Lennart
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Ny ställplats Gävle

HWC
Tror det betyder handikappwc

Hälsn Anita o Dan
:):)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 297

Guest
Sv: Ny ställplats Gävle

HWC
Tror det betyder handikappwc

Hälsn Anita o Dan
:):)

Ja det borde jag veta eftersom jag är rörelsehindrad. Men har aldrig stött på denna förkortning. Men det kan ju kommit en ny förkortning för det. Annars brukar det stå det här vanliga sombolen handikappmärket på dörren till toan det här blå märket. Men det är mycket möjligt att alla handikapporganisationer tycker det ser finare ut denna förkortning. De är ju med och ger ut sina förslag handikappförbunden. Själv är jag inte med i något handikapporganisaton. Men troligen är det så som Du Anita o Dan tror.

Mvh Anita o Risto i Täby:):):music-icon::music-icon:
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Ny ställplats Gävle

Tack för svaret - borde jag ju ha kommit på själv:spinny:.
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Ny ställplats Gävle

Nu är en ny ställplats klar i Gävle med 2 platser vid Gavleån. Efter 1,5 års kontakter med olika inblandade på kommunen blev detta resultatet. Den har i nuläget inget dricksvatten och inte tömning för tankar p.g.a. för stor höjdskillnad för avloppet d.v.s. det behövs en pumpstation imellan = stora kostnader! Den ligger centralt,nära till allt,alldeles vid vattnet med förbindelse till havet. Under tiden vi "harvat" detta ärende verkar det lossnat inom kommunen,så nu har frågan ställts....har vi annan mark som vi också ev. kan upplåta till fler ställplatser? Kanske det här var en dörröppnare,man har fått ett annat tankesätt bland vissa i "stan"! Här finns ett stort behov av flera platser,jag träffar ofta husbilsresenärer som letar ställplats i Gävle. Sånt här tar tid i alla instanser men nu blev denna plats verklighet,hoppas fler platser kommer. OCH den blir inlagd snarast i Husbilsklubben.se "ställplatser Gävleborg".

Dick och Maria.
Tack för det. Vissa saker tar som sagt tid. Var inne på Gävle turistförenings hemsida idag 2011. Där finns ingen information om vare sig camping eller ställplatser.
 
Toppen