• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske Öland & Kalmarsund

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Jo vist är det så anton men om det finns möjlighet att meta så är det ju inget hinder för att alla i en familj kan närvara i "Fisketävlingen" , ( för det blir troligtvis det av någon outgrundlig anledning).

Jag tänker på om det skulle bli fiske vid en Ädelfisksjö som inte tillåter kastflöte eller mete med räka.

Tanken är ju inte att det ska bli Klubbmästerskap, utan en träff att möta många nya fiskekompisar och ha RIKTIGT roligt tillsammans ( trots att en del kanske inte lyckas att kroka nån firre ).

PS Ta inte för allvarligt på ordet "tävling" ni som vill anmäla er till träffen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Norra Öland

Hasse, du skrev:
"PS Ta inte för allvarligt på ordet "tävling" ni som vill anmäla er till träffen.[/QUOTE]"

har jag missat något, är det någon träff som är på gång eller.........?

Anders
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Ja Anders HJ Fiskeforummet har Fisketräffar till våren på gång.

Tanken är en träff på Västkusten en på Ostkusten men det är INTE arangerat som en tävling utan en fisketräff för att fiska och umgås med klubbkamrater och ha trevligt.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Norra Öland

Tack Hasse, då gäller det bara för mig att hålla ögonen öppna.

Anders
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Norra Öland

Som vi vet är det ju inte alla som fått fisk i den här klubben :twitcy:
Hur är det man säger, det viktigaste är inte att vinna, bara man får fiska :swoon: och träffa vänner
här är vi på väg ner till Landsjön för att se om vi kan lura fisken :D
Visa bilaga 11151
Vi åkte vidare i jakten på fisk, och den fanns där, en liten firre :wub: det var inte min fisk :D

Visa bilaga 11150

Hoppas det blir en fisketräff på ostkusten, tror nog att det är flera som vill följa med och se fisk :D

Svärdbärare o guppy är ju större än den på bilden.Sedan har jag för mig att den fastnade ej på kroken, kroken fastnade i ögat.:Dsusanne
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Men Susanne som du redan vet är det ju inte storleken som räknas, det är närvaron som räknas.

Ja närvaron av trevliga kamrater är det som räknas, sen om man begåvas med en större eller mindre fångst spelar ju mindre roll eller hur?????;):D.


Carina har du vässat krokarna och smörjt rullen under hösten, för under våren 2009 blir det upp till bevis , då är det inte sjögräs som kommer att vägas in i fångsterna!

Vi grabbar räknar med att få se " lite motstånd i fisket" i alla fall.:D:rolleyes:.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Norra Öland

Hej HasseP det är klart ni ska få motstånd men fiska i havet har jag aldrig gjort då gäller väl andra drag o spön?
:) susanne
 
Senast ändrad:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Gå in på Pekkas ( Vårfiske 09 ) Susanne så får du en del tipps.

För övrigt ser jag fram emot en riktig fiskeomgång med er till våren.:):D
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Norra Öland

Hej alla HBK fiskare
Jag spikar ett datum här och nu 3-5 April då är det 45 dagar till träffen på Västkusten som Rollerteam håller i.
Norra Öland det inne bär att vi kommer att Fiska ifrån Långe Erik ner till
Alvedsjötorp. Vi utgår från Byrum, där finns det plats att ställa sig.
Om man inte vill klumpa ihop sig så kan man stå längs kustvägen .
Närmare beskrivning får ni senare.
Vid kusterna på norra Öland finns det utmärka platser för havsöring. Bästa perioden är mars t.o.m. maj. Gäddförbud under leken 1/4 - 31/5 Så får vi upp någon Gädda eller abborre måste vi släppa tillbaka den.:mad:
Är den stor tar vi foto väger den sedan i plurret igen.
Utrustning: Mycket varma kläder och vadarstövlar .Ni vet det finns inget dåligt väder ,bara dåliga kläder.
Spö haspel 8-12 fot, lång smala drag i färger rött och guld/orange 20-35g Jiggar fungerar också bra.
Flugfiske tubfluga Samma utrusting som på västkusten Rollerteam har beskrivit fisket och tekniken mycket bra på (Vårfiske09.)
Några bilder från norra öland
http://www.sportfiskeguide.se/spfguide/mapp1/gall3.htm
Film kustvägen.
http://www.blinkx.com/video/ett-l-ndskt-smultronst-lle-kustv-gen-beautiful-road-along-the-coastline-of-the-north-eastern-part-of-the-island-of-land/t2jIowxruyKcnjN7OpERdA

Välkomna att fråga både här och via E-post
Mvh
anton
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Norra Öland

Kanon Anton !...ska bli sköj det här o kameran har jag alltid med mig för dokumentation så det är ingen fara med att någon firre skulle missas. Vän av ordning kanske har funderat varför jag själv inte är med på något foto med en stor baddare ?...säger så här, har inte riktigt blivit aktuellt än...men på Öland ska det ske ! :rolleyes:




Vi syns till våren Anton, var lugn för det...:yes:




Mvh
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.411
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

HasseP, var det där problemet låg ? trubbiga krokar :swoon:

Har väl inte legat i hårdträning i höst, men förstår att nu är det dags att ladda upp för den kommande säsongen :D ska väl hitta annat än sjögräs :D
Har ju nytt spö och drag :spinny: så det ska väl passa någon firre :twitcy:

:D Carina
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Nytt spö Carina ???

Du har väl inte knyckt Gunnars Grejer, utan tjackat egna prylar????:D

Drag ja det lär det bli efter fiskkrakarna.

Sen vet du hur hårda Domarna är med Dopingkontrollen? vid minsta misstanke om användande av otillåtna medel ( DRICKA FISKLEVEROLJA MM ) för att spotta PÅ MASKEN.


Nästa år gäller en ny regel vad det gäller huvudbonad, inga "Plastpåsar" på Pallet , för stor risk att fisken vill hoppa i påsen direkt utan att bli krokad först.;)

Som avslutning Carina kan jag bara säga ( nej hårdträning behövs inte ) MEN träning och åter träning samt ytterlig träning DET GÅR DET ÅT om det ska bli någon match att tala om.:D:wideeyed:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Norra Öland

Å vi som har slängt allt i sjön?

Får vi "titta på" när "proffsen" fiskar??
:confused::confused:
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Norra Öland

Skulle tro att ni fiskare har ungefär samma kilopris på fisken som vi jägare har på köttet.
Det blir billigare att gå in på ICA eller Lidl.
Å andra sidan får man vara för sig själv en stund, och försök berätta en kul historia om en fiskdisk.
Calle
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Norra Öland

...............
Utrustning: Mycket varma kläder och vadarstövlar ..................

Välkomna att fråga både här och via E-post
Mvh
anton
Måste man ha vadarstövlar? Får man bottennapp annars,iså fall kan man ju lik väl vara hemma o fiska sjögräs;).Men kom just på att vi har sådana med skostorlek 46:(.
Då blir jag garanterat böt i alla fall när dojorna ska gå i väg med mig.
Detta var bara en undran om det går att fiska utan att vada ut./susanne
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Norra Öland

Nej man behöver inte ha stövlar man kan till och med gå med låg skor om man vill
Uppe vid Byxelekrok vid neptuniåkrar finns det hällar som man kan stå på,sedan går det ner som trappstegar 1/2-1meter åtgången.Är sjön lugn så kommer man fram till kanten,men rullar det in vågor 1-2m höga så tappar man upp till 20 m det tappar man på utkastet.Var en som drunknade där uppe med vadarbyxor han fyllde vadarna med vatten och sjönk som en sten.På östra sidan har du
stenstrand där man kommer åt bra.Så det finns många möjligheter på norra öland.
Och det här med fiske skall man inte ta så hårt på,brukar bara sitta och glo rakt ut i vattnet i bland.Det är bara schönt att känna naturens krafter tycker jag och en massa friskluft får man.Varma kläder för att det är mycket kallare vid vattnet och ligger nordan på så blir det isigt värre.Kylan här är annerlunda än på västkusten eller i norra sverige p.g.a den höga luftfuktigheten.Funderar faktisk att få upp en båt som vi kan använda. Och det här med utrustnung är inte så viktigt.Alla hobbys har sina nördar.Har hänt att det har varit med kompisar som aldrig har fiskat,vi fick stanna vid ett köpcenter så att han fick köpa sig ett fiskeset.Vem tror du fick fisk,inte vi.Han visste inte vad det var för fisk han fick.(sutare)dom är svåra att lura.
Mvh anton
 

Bilagor

  • FR1_KO.JPG
    FR1_KO.JPG
    11,4 KB · Visningar: 579
  • FISKE031220_S.JPG
    FISKE031220_S.JPG
    19,1 KB · Visningar: 576
  • VAOGEN_S.JPG
    VAOGEN_S.JPG
    20,9 KB · Visningar: 581
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Norra Öland

Hallo Calle
Säg någon hobby som går ihop sig.Om man inte hittar guldklimpen inom travet.
Köpa en husbil hur många resor får frugan och jag till fjärran länder för dom kosingarna.
Så får du inte tänka bara.Antingen gör man det eller gör man det inte.
Sedan är det historia,och då är det försent
Hadet bra
Mvh A
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Norra Öland

:cool: Nu har ni fått experthjälp av anton, men han kan inte fiska för var och en för ett bra resutat.

Så jag säger ännu en gång TRÄNA TRÄNA med fiskespöt:

Hur jag tränar ????????????????:rolleyes:

Ja jag kan väl säga så här. :) Talet är 36 ???? kom i håg detta.

Flugfiske = Först köper jag en burk Surströmming på Ica.

Sen letar jag upp en ladugårdsvägg med vita knutar.( för att det är snygga färger ihop).
NÄR JAG VÄL HAR HITTAT den perfekta väggen tar jag fram en stege,för att komma upp ca: 3 meter för att dynga i en Dyckert med surströmmingen, för "luktens" skull.

Sen ställer jag mig ca:30 meter från väggen och undrar, va fan håller jag på med.
Men det vet jag naturligtvis, jag "TRÄNAR".

PGA: surströmmingen kommer det en massa flugor,för att kolla på strömmingen, OCH DÅ GÄLLER DET att med en STREAMER att pricka Flugorna med streamern.

Det har lite med SEX att göra.?????????????;)

Jag ska förklara.

SEX flugor har SEX , av dom blir det i snitt en avkomma som överlever, enkelt eller hur.

Altså 6x6 = 36 eller hur????:wideeyed:.

Vad det gäller Fiske med "HASPELSPÖ" är det enklare, där får man ha lite tålamod vad gäller träningen.

Om man inte är armamputerad är det svårt att förstå, men förklaring följer enligt nedan.

GLÖM tvåhandsfattning: Tackla rullen med en lin på ej över( 0,10) i dia, kasta ut ca 140 meter med en hand.

Drilla in linan med en hand samtidigt som du håller krampaktigt i spöklingan med samma hand, om och när du får ett påslag , GE INTE UPP det ordnar sig varefter dagen går.:rolleyes:

Samtidigt som du eventuellt får på en Gädda på 12 KILO "SÅ GE INTE UPP ", drilla vidare.
Samtidigt som fisken kommer närmare håven, känner du,( FAAN )jag klara det inte och det vet ju vi redan.

Men som alla vet ,DU tappar" fanstyget "och vi säger SYND du var värd den, fast vi menar inte det.:rolleyes:


Sen kommer förståss FRÅGAN hur jag tränar?????????????????:wideeyed:

JA JA JAG METAR MEST:cool:.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Norra Öland

Hallo Calle
Säg någon hobby som går ihop sig.Om man inte hittar guldklimpen inom travet.
Köpa en husbil hur många resor får frugan och jag till fjärran länder för dom kosingarna.
Så får du inte tänka bara.Antingen gör man det eller gör man det inte.
Sedan är det historia,och då är det försent
Hadet bra
Mvh A
En hobby skall väl inte gå ihop sig?
När en hobby blir ett levebröd, så tycker jag det är en form av prostitution.
Nej, En hobby den ska man bara ha som ett nöje, och en avkoppling från allt "det där man måste göra".
Sen vad den får kosta, det finns nog inget bra svar på. Det kan bara besvaras av den som har hobbyn. När man börjar bekymra sig över det, då är det dags att bromsa.
Calle
 
Toppen