• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolproblem med fast tank

F

F.d. 2837

Guest
Gasolproblem med fast tank.
Jad har fast tank på min husbil sedan ca 20 år. Det har för det mesta fungerat utan problem, men tre gånger under årens lopp har det hänt sedan jag tankat LPG att värmepannan slocknat efter en kort tid.
När jag då söker efter problemet visar det sig att reduceringsventilen utvändigt är täckt av is. Inte förrän reduceringsventilen tinat upp går det att få pannan att brinna igen.
Första gången jag råkade ut för detta var ca fem år sedan, jag hade då tankat Lpg i Frankrike. Jag antog då att jag fått butan i stället för propan. Sedan inga problem tills i somras då jag fyllde Lpg i Jönköping.
Efter det slocknade pannan ett par tre gånger på natten tills tanken blivit ½. Sedan brann pannan hela natten utan problem.
När den gasen var i det närmaste slut fyllde jag Lpg tanken full, till100% i Piteå, efter den fyllningen brann pannan utan några som helst problem.
När den gasen var slut fyllde jag tanken till ca 80 % med Lpg på en mack i Frankrike och då började problemen igen. Första natten slocknde Pannan. Reduceringsventilen isig.
Då blev jag desperat, hemresan framför mig 1900 km, då behöver jag sova på natten och inte vakna av att frysa och måsta stiga upp för att tända pannan några gånger.
Jag hade med en sladdlampa på 15W den knöt jag fast under reduceringsventilen som jag täckte över med trasor.
Då brann pannan utan problem hela nätterna. När jag var hemma tog jag bort lampan, den natten slocknade pannan.
Jag har frågat på AGA, och blivit hänvisad till specialister som kan gasol, och de vet precis vad det är för fel:
1 Jag har för mycket gas i tanken.
2 Reduceringsventilen har för liten genomströmningskapacitet.
Jag tror inte på dessa förklaringar eftersom pannan inte brann förrän tanken var ½, med gas från Jönköping, men sedan jag fyllt till 100 % i Piteå brann pannan utan några problem.
Reduceringsventilen har fungerat utan problem många år. Dessutom köpte jag en ny reduceringsventil efter tankningen i Jönköping, det fungerade inte med den heller.
Vad kan man göra för att undvika sådana problem, för skall man köra på dagen måste man sova på natten.

Gamgubben
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.251
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Gasolproblem med fast tank

Truma har en värmetillsats till vissa av sina reduceringsventiler. Eisex herter den och går kanske att köpa separat men är kanske svår att montera på ventiler av andra fabrikat. Prata med Truma (Alde) så kanske de kan hjälpa dig.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolproblem med fast tank

AGA glemte den tredje årsaken, i visse situasjoner kan det oppstå fukt i lagringstankene for LPG denne fukt blir til is i reduksjonsventilen. Forklaringen leste jeg i en salgsdok for eisex som er laget for å motvirke evt smelte denne isen.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Gasolproblem med fast tank

i produktions-, lagrings och distributionsledet för gasol (butan och propan) har gaserna en tendens att binda en viss mängd vatten, för att det fria vattnet ska ha en chans att blanda sig med gasen tillsätts metanol i mycket små mängder tillsammans med luktämnet som gör att vi ska känna eventuella läckage
denna blandning gör att vattnet löses upp i metanolen och binds till gasmolekylerna
vid stora gasuttag ur en förrådstank utan förångare sjunker temperaturen, propan har ju en kokpunkt på minus 42 grader, och då kan vid olyckliga omständigheter vattnet kondensera ut och bilda is där gasflödet stryps och därmed uppstår en ispropp i ledningen
bästa sättet att undvika detta är att ha någon form av uppvärming av antingen stället där isproppen kan bildas (reducerventilen) eller av hela behållaren
det senare kanske är svårt att anordna på en fast tank men som tidigare skrivits finns det ju regulatorer med inbyggda värmeelement
 
Toppen