• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat Ducato 1,9 TD -97

F

F.d. 15549

Guest
Det här med chiptrimmning är ju poppis:)
Och jag undrar om det är någon som har "chippat" en Ducato 1,9 TD -97 60kw ( 82 hk) ?
Var hittade ni varan?
vad kostade kalaset?
Jag är väldigt tacksam för svar.:mh:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato 1,9 TD -97

Hej Nordström!

Jag tror tyvärr inte att det är möjligt till chip trimmning.
Finns nog ingen elektronisk styrning till insprutningen i den motorn. Jag tror att det är mekanisk insprutning. Här finns nog endast möjligheten att skruva på pumpen lite extra.

Vi får höra vad de andra "experterna" svarar.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato 1,9 TD -97

Vi hade en Ducato 2001 med 1,9 TD motorn. Den går inte att chippa. Det jag gjorde var att konsekvent tanka Preem diesel och även blanda in dieseltillsats från Mekonomen och då blev den lite piggare efter ett par hundra mil. Köpte även ett textil luftfilter (960 kr på Mekonomen) som släpper igenom luften mycket bättre än pappersfiltren, är tvättbart och kan därför användas i många år. Detta "racingfilter" monterades i original filterburken så att till-luften kom ordinarie väg, dvs från fronten. Monterar man ett billigt racingfilter (finns ett tips om detta på annat fora än HBK) och tar luft från motorrummet så är detta varm luft vilket avsevärt sänker prestandan. Mitt filter gjorde en marginell förbättring av segdragningsförmågan. Viktigast är nog att man kör på en bra diesel med rensnings o smörjtillsatser vilket gör lite bättre kraft efter att man "kört in" motorn. Lycka till hälsar Hasse
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Fiat Ducato 1,9 TD -97

Kolla på www.knfilters.com .Filtret är tvättbart och håller i evighet.Dessutom får du extra hästar p.g.a. bättre flås.
Jag har ett på min Toyota Landcruiser och kan rekommendera detta. Har kört 12.000 mil och tvättat det 4 gångar.Tror att det kan fås hos Mekonomen, du får söka via bilens reg.nr.Kostar nog 6-800 kr,men du behöver aldrig mera köpa filter till din bil.Mvh Gölddigger
 

Bumlan

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Lerum
HBK-Nr
8192
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato 1,9 TD -97

Har precis köpt en Fiat Ducato 1,9 TD -95 och undrar om du har kvar instruktionsboken till din bil.
Finns det i så fall möjlighet att få låna denna och kopiera av den då denna saknades i min bil.

janelia@telia.com
 
F

F.d. 11386

Guest
Sv: Fiat Ducato 1,9 TD -97

Hej!
Home - racimax.com
Har ett chip till 1,9 motor, men det kanske är till senare modeller.
vet inte men kan var värt fråga dom.
 
F

F.d. 12279

Guest
Sv: Fiat Ducato 1,9 TD -97

Hej!
Du får läsa själv ,det heter DT Piston som man bör bytas , så man får 15% mer kraft.Autostable.se
Jag ska prova själv.
Mvh.
Gyurma:)
 

lager

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8046
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato 1,9 TD -97

Dieselmeken i Aneby är ett bra alternativ.Mkt. duktig.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Fiat Ducato 1,9 TD -97

DT Piston som man bör bytas , så man får 15% mer kraft.Autostable.se

En sådan sitter i min bil, 1.9TD -00

Vet inte hur den var innan (precis köpt den), men den känns riktigt pigg för sin tyngd. Vad vid TD på personbilar och den spöar nog min Freelander TD4 :)
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Fiat Ducato 1,9 TD -97

Dieselmeken i Aneby är ett bätre alternativ änn aoutostable,Diselmeken är mycket billigare
 
Toppen