• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med beräkning utav elförbrukning

F

F.d. 6289

Guest
Jag har tänkt att köpa en liten husbil och åka runt i hela världen. Att använda den som hem alltså. Är inte så duktig på detta med husbilar och så men har fått intrycket av att elförsörjningen är ett ganska stort problem.

Så jag vill försöka hitta lösningar på detta innan jag ger mig av. Jag skulle vilja ha hjälp att räkna ut en någorlunda elförbrukning och tips i hur jag ska kunna ladda batteri/batterier så jag klarar mig.

Det jag ska ha i min husbil som drar el är:

En liten kyl.
Något uttag så att jag kan ladda upp en bärbar dator
Sen gärna någon bra lösning för att få lite värme i bilen under en kall natt t ex
Åsså så klart lite belysning också. Som jag planerar att ha tända en bra bit in på natten.
_________________________________________________________

Det kan inte vara lätt att räkna ut hur mycket el som går åt. Men vilken lösning skulle passa mig?

Tack på förhand
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp med beräkning utav elförbrukning

Elforbruket kan beregnes, og flere av de som selger solenergiløsninger til hytter og stuger har fine hjelpemiddler for dette. Men i husbilen så har vi en faktor ekstra, gasol eller diesel for varme og kjøken. Velger en diesel så blir forbruket av el større enn ved bruk av gasol - pumper i stedet for gasolens egne trykk og litt tregere tenning.


En liten kyl.

Det finnes for bruk i husbil to typer - mest vanlig er absorsjons som kan bruke 12V, 230V eller gasol. Det andre er 12V kompressor, som bruker vesentlig mindre enn et absorsjonsskap på 12V.

Något uttag så att jag kan ladda upp en bärbar dator

Her er forbruket avhengig av hvilken bærbar, men ren 70 til 120 watt som forbruk når maskinen lader og brukes - egentlig ikke lenge om gangen.

Sen gärna någon bra lösning för att få lite värme i bilen under en kall natt t ex

Her kommer gasol kontra diesel inn for full tyngde, og for gasol om det er vann eller luft som brukes for transport av varmen. Gasol og vannbåren varme bruker minst el og gir minst lyd.

Åsså så klart lite belysning också. Som jag planerar att ha tända en bra bit in på natten.

Letteste sak i dag gode LED lamper gir bra med lys og bruker svært lite strøm. Tidligere besteløsninger med lysrør og halogen bruker 5 til 10 ganger mer el på samme lys.

Skal en være 100% selvforsynt, så må en ha et lite kraftverk med. Kjører en en god bit nesten hver dag så kan en klare seg med den ladning bilen gir. Er en i solrike områder så klarer et solpanel jobben, utover dette så er det el fra stolpe eller eget kraftverk som trengs.
 
Toppen