• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ombyggnad?????

F

F.d. 50012

Guest
Jag köpte ett billigt elverk på rusta(599kr). Går det att "bygga" om det, så det lämnar en sinusvåg istället för fyrkantsvåg som det lämnar nu.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Ombyggnad?????

Skulle nog tro att det är just för att det INTE lämnar sinusvåg som gör att det inte kostar så mycket. Men jag vet inte, är inte insatt i hur det funkar.
Ove.G
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Ombyggnad?????

Hej! Det går ju att köpa "burkar" som omvandlar "oren" ström till ren sinusvåg men de kostar en hel del pengar. Jag tror inte man kan komma runt problemet på annat sätt.

Anders :):):):):):):)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ombyggnad?????

Det finnes i teorien 2 (3?) måter å lage elverk for 230V AC.

Enkleste er en vekselstrømsgenerator og turtallregulering av motoren, denne gir alltid sinus - men frekvensen vil gå litt opp og ned avhengig av endringer i belastning. Spenningen kan og variere en god del når belastningen er nær max. De gamle store dieselelverkene fungerte bra, men effektiviteten var ikke stor.

Vanligst i dag er bruk av inverter som sikkrer frekvensen, men som på billige modeller lager firkantpulser ikke sinus. Dyrere bokser har sinus. Om generatoren er en vekselstrøm med likeretter eller en likestrøm spiller egentlig liten rolle sammen med inverteren.

En ombygging av en boks med firkant inverter til en med sinus vil normalt ikke lønne seg - en må i praksis bytte ut hele elektronikken med den som sitter i en dyrere utgave.
 
Senast ändrad:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ombyggnad?????

Möjligen skulle man kunna sätta ett drosselfilter på utgången av inverterelverket.
Men ett sådant filter för de effekter som det här är frågan om är tungt, dyrt och stort.

En väg att gå är att låta elverket ladda batterierna och sedan därifrån ta ut 230V via en vanlig inverter med modifierad sinus, hyggligt konstruerad elektronik klarar nästan alltid modifierad sinus (trappstegsformad).
Ett inverterelverk med ren och vass fyrkantvåg kan också ge problem med anslutna och påslagna 12V-apparater när man laddar batteriet, övertonerna kan förstöra oskyddad elektronik och i snällare fall kanske nöja sig med tjut och oljud i högtalare, särskilt om batteriet är nästan tomt när man börjar ladda.
För säkerhets skull kanske man inte ska ha någon elektronik alls påslagen när man laddar batteriet med hjälp av en invertergenerator med fyrkantsvåg.

Men kan man klara sig med enbart 12Volts utrustning i husbilen så är ju detta betydligt enklare och man slipper investera i en stor inverter. Utbudet av 12V-grejor för husbilar ökar också hela tiden.
 
Toppen