• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första husbilen

L

Lelle_22

Guest
Äntligen!!!
Vi har efter ett helt år fått sålt vår båt med inte alltför stor förlust och precis köpt den första husbilen, en Burtsner t640 Avantgarde -05. 5500 mil. Har inte övernattat i den ännu men den tycks passa oss två alldeles utmärkt. Nu gäller det bara att komma in i "husbilssvängen" och försöka skaffa nya kompisar. I "båtsvängen" var det inte svårt. Vi har förstås seglat sedan vi var så stora att vi kunde sjösätta kökssoffan.

Lite problem har man ju... Instruktionsboken är författad på, det för oss obegripliga språket, tyska. Har kontaktat Ostcamp och frågat efter en svensk version men de behagar inte svara. Nåväl, får väl utforska bilen efter bästa förmåga och hoppas att det inte kan bli för mycket galet. Fiat-instruktionsboken fick jag tag i hos den lokale fiathandlaren på tre dagar - kostade 400:-.
Ses därute!
Lelle_22
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Första husbilen

VÄLKOMMEN
Ni kommer att älska husbilslivet.
Vi gick med från båt till detta och har träffat massor med nya vänner, vi älskar detta livet.
Ha det GÖTT
MVH KEJO 20
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Första husbilen

Hej och välkomna!
Till en mycket bra och kunnig klubb.
Har samma problem som Du med instr. böckerna. Har en DETHLEFF H 6840 direktimport.
Bara tyska böcker. Tack för tipset om FIAT-handlar´n. Ska kolla direkt.
Saknar även böcker på "huset". Mejlade en DETHLEFF handlare. en förfrågan. Inget svar.
Har en f.d arbetskamrat, som är tyska, hon har lovat mej att hjälpa till m. det viktigaste.
Hoppas ni kommer att trivas m. husbilslivet. Kompisar är inte svårt att få.
MVH
HBK 2483 Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Första husbilen

Ta kontakt med fabrikken og etterspørr en svensk dokumentasjon, de har det på delelsten sin. Har inntrykk av at de svenske krav om dokumentasjon på svensk for forbrukervarer respekteres av de større fabrikantene.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Första husbilen

Jag själv är inne på andra husbilen efter ett uppehåll på 12 år. Du har hittat rätt ställe här på detta forum. Här finns folk som kan svara på det mesta! Jag läser och följer med stort nöje.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Första husbilen

Lelle, en av de trevliga sakerna med denna klubben är att man kan få hjälp och även att hjälpa andra.
Eftersom jag haft ett antal husbilar sedan min första som jag köpte -89 så har jag ju fått lite erfarenhet o tips som jag gärna delar med mig.
Därav inte sagt utan att jag också gärna tar för mig av all den samlade kunskap o erfarenhet som finns här i klubben.

Till ämnet: Jag har instruktionsboken du frågar efter i pdf format, dock till en -07.
Vill du ha den så kontakta mig via min mailadress i min profil.
 
F

F.d. 297

Guest
Sv: Första husbilen

Grattis Lelle samt välkommen till världens bästa klubb. Du kommer nog älska husbilslivet samt få många vänner här det är jag tvärsäker på. Samt att du kommer få mycket hjälp av andra här i klubben. Vi gick över från husvagslivet till husbilslivet och vi säger det aldrig mer husvagn. Vi är nu inne på våran tredje husbil på knappt två år. Men äntligen har vi både hittat det märket som vi gillar samt planlösningen. Så nu blir det inget byte av på eviga tider nu är vi helnöjda. Det var ju så krångligt eftersom jag är rörelsehindrad och har tre olika storlekar på mina elrullstolar så man kan få med sig allt. Visserligen var väl lillebror till denna Dethleff Esprit i7910 bra men inte tillräkligt bra i planlösningen. Nu har vi enlel sängar bak som också går att göra till dubbelsäng samt en dörr att stänga för själva sovrummet. Sedan är det lättare för mig att gå i traffa upp i sängen. Sedan ett större toautrumme som är bra för min del en bättre dusch också. Sedan ett jätte garage där man har cykelhållare massa fack o skåp samt ett element så man kan ha varmt även där för mina elstolar som inte får bli fuktiga för elsystemet.
Vi har haft ett himla elände med denna bil men nu har dom löst alla fel så nu tänker vi ta en riktig provtur i helgen som vi länge väntat på nu.
Hoppas vi möts efter vägarna samt träffas vid någon fin plats framöver våren blir det väl. För vi kommer ställa av den snart men hoppas på att väglaget tillåter en provtur i helgen i alla fall.

Anita o Risto i Täby;):):music-icon:
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Första husbilen

Man tackar för responsen. Jag har "bläddrat" en del i inläggen och kommit på att detta måste vara den bästa husbilsklubben. Mycket att lära. På lördag blir jag fullvärdig medlem.
I går övernattade vi för första gången. Mycket positiv upplevelse. 3-4 grader varmt ute. Fick ganska omgående lära mig att inte köra värmaren samtidigt som man vädrar. Jösses vilken fräs det blev på värmaren - osade riktigt ordentligt eller rättare sagt plaständarna på sängbottnarna. Skall aldrig göra om det.
Vad beträffar Burtsners instruktionsbok fick jag idag kontakt med en trevlig dam på Östgöta Camping. Hon var trevlig ända till dess hon berättade att hon hade en instruktionsbok till min husbil, som kostade 1 400 kronor!!! Det räcker ju till en kurs i tyska.
Får nog kontakta Rolandn för att få hjälp.
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Första husbilen

Ha!
Det är nog detta som är en av fördelarna med att vara medlem i HBK.
Nu har jag en, om än modifierad, version av instruktionsboken. Gick på ett par minuter tack vare en "klubbkompis", Rolandn. Kostade heller inte en skjorta - alltså ingenting. Tack!
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Första husbilen

Grattis till er husbil och husbilsvärlden.
Vi har campat sen -88 i diverse ekipage under åren.
Det ger bara mersmak....
 
Senast redigerad av en moderator:

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Sv: Första husbilen

Ta kontakt direkt med www.bürstner.de och fråga om de inte kan skicka bruksanvisningen på svenska i pdf-format. Så fick jag bruksanvisningen alldeles gratis lätt som en plätt till min självimporterade Knaus. Bara att printa ut.

// Sture
 
Senast ändrad:
Toppen