• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skylt med camping förbjuden,hur gör ni ?

F

F.d. 4380

Guest
Hotel Holiday Club i Åre har nu satt upp en skylt med att camping är förbjuden för husbil o husvagn på deras mycket rymliga parkering, som sällan är fylld till mer än 60% dom gånger tidigare vi varit där.
Vi ställde oss där ändå men utan att fälla ner stödbenen,och övernattade efter att ha besökt deras utmärkta resturang o spenderat 1300kr där på god mat o dryck....

Tycker ni att vi gjorde rätt eller fel ??

Tacksamma för råd,frugan skämdes som en hund att vi ställde oss där...


Roger
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skylt med camping förbjuden,hur gör ni ?

Är det hotellets privata parkeringsplats på deras mark, så gjorde ni fel om ni inte bett dem om lov att övernatta där. (Min privata uppfattning).

Eftersom ni åt på deras restaurang hade ni säkert fått tillåtelse att stå där.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Skylt med camping förbjuden,hur gör ni ?

Vi var där i somras, och då frågade vi inne i Turistbyrån om det gick bra att övernatta på den parkeringen, och dom sa då att husbil som inte plockar fram campingstolar o bord eller fäller upp markis kan stå där. Husvagnar däremot fick inte stå där.
Nu när det står en skylt om camping förbjuden så kanske man ska fråga vad som gäller med husbil.
Om ni inte fick böter so what, jag hade inte haft dåligt samvete för att jag hade stått där nån natt.
Men hade man fått böter hade man nog fått ånger...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Skylt med camping förbjuden,hur gör ni ?

Om det står Camping förbjuden för husvagn och husbil så kan det knappast vara några problem att stå där.

Jag grundar mitt ställningstagande på att en husbil parkerar om man inte fäller ut markisen, möblerar med stolar och bord osv. Står det dessutom Husbil så gäller detta inte Lätt lastbil med bostadsinredning eller Personbil typ 2. Husbil finns inte som fordonsslag. Hotellet/restaurangen hade nog fått svårt att hävda sig i tingsrätten.
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Skylt med camping förbjuden,hur gör ni ?

Jag håller nog med Gunnar. Det är ju inte så svårt att fråga om det går bra att stå på parkeringen för att man tänkte äta på restaurangen. Det körde vi när vi var i England o Wales i vintras. Dricka öl o spela dart på pubar är ju bra betalningssätt för övernattning tycker jag. Sen om det blev billigare än campingar det vet jag ju förstås inte:p

/Cecilia
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Skylt med camping förbjuden,hur gör ni ?

Tycker också att det känns bättre att fråga först är lite rädd för att såna 2 meters räcken typ kivik dyker upp på fler ställen annars tror jag;)
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: Skylt med camping förbjuden,hur gör ni ?

Hej!
vi campar aldrig vi bara parkerar brukar jag säga om det skulle bli någon konflikt. Men än så länge så har vi alltid kommit överens med en massa människor som har dessa skyltar och dom har i princip bara skrattat...........stå kvar har vi fått som svar...och sen så har vi bjudit in dom i våran bil på en liten en,och en carlsberg........sen har det kommit fram att vi kan få låna el om vi behöver. men det har vi tackat nej till vi behöver igen el, vi har det ganska så bra med batterier så vi skulle klara oss minst en vecka utan laddning,,
man campar aldrig man bara parkerar så resonerar vi ....eller jag.

HBK891 per/
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Skylt med camping förbjuden,hur gör ni ?

Står det en skylt så frågar nog jag, sover nog bättre då. Jag tror även att dom flesta företagen säger ja om dom förstår att man tänker spendera en slant hos dom.

Dock en fundering, vem skriver ut böter om det är en privat parkering? Har svårt att tro att polisen gör det och svårt att tro att ett privat företag har rätt att göra det.

Anders
 
Toppen