• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Svart instrumentpanel

F

F.d. 7411

Guest
Hej! Nästan hemma igår efter en tur till Oslo dog ljuset på instrumentpanelen. Någon som vet var säkringarna sitter? Antar att det är det som är felet. Bilen är en Pilote R580-90.
Tobbe
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: Svart instrumentpanel

Hej.
Om det är europachassi sitter dom väl i handskfacket.
Men jag skulle nog lägga en slant på jordfel, dom här bilarna är ökända för det.
Kolla jordpunkten till höger vid passagerarens fötter och i mottorrummet.

M.v.h Åke
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Svart instrumentpanel

Hej Reimo, jordfel kan vara lite luriga. Moderna bilar har komplexa kabelstammar, ett "avbrott" mot jord kan ge mäekliga fenomen. Så här åtgärdar du detta. Leta upp den jordpunkt du tror är förknippad med problemet. Kan vara en stansad AMP-kontakt som skruvats mot chassiet. Eller lösa kablar som staplats på varandra med några fjäderbrickor emellen. Lossa dessa och putsa dessa med en kopparborste. Se även till att du får rent mellan chassie och ev. jordteminal. (stansad AMP-bleck)
Lycka till
Leffe
 
Toppen