• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

lampa/energi

F

F.d. 16020

Guest
Hej Sweden
Har 2st batterier i bo-delen och till dom är en converter (12 till 220) inkopplat. Frán converten har jag kopplat en 8w, 220 volts Energi-lampa. Nu räcker batterierna väldigt länge. Ska snart sätta upp solpaneler sen kan jag nog, efter som jag bor i Portugal, slänga ut genoratorn
 
F

F.d. 5134

Guest
Sv: lampa/energi

Bor i Portugal.......???.....I husbilen, eller......??
Jag är nyfiken för jag närt samma tanke att köra ned dit och bosätta mig i närheten av Faro.......
Ge mig lite kött på benen om du har lust, elöler avråd.........LEV VÄL!!!!!
 
F

F.d. 16020

Guest
Sv: lampa/energi

Bor i hus i Lagos 9 mil frán Faro, Husbilen är för att kuska runt här i söder med ungarna och för att smidigt kunna áka pá semester till Swe
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: lampa/energi

Varför kinte byta ut lågenergilampan mot någon 12v armatur ned lysdioder? Att köra en 220v lampa via konverter innbär att du omvandlar en del energi i batterie till värme. Jysdioderna har betydligt högre verkningsgrad !

// Göte J
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.660
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: lampa/energi

Nja det är svårt att svara på för det beror ju på vilken verkningsgrad omvandlaren får vid den belastningen ! Men ur lysdioder (LED)får man ut betydligt mera ljus ur varje watt och dessutom slipper du ha en omvandlare som i sig är en potentiell felkälla !
Marknaden dräller av LED-lampor och armaturer !
// Göte J
 
F

F.d. 16020

Guest
Sv: lampa/energi

Hej
jobbar här pá marknader(marknads-knalle) ibland finns ingen elektrisetet,dá for ett par ár sen körde vi med gaslampor och bilbatteri med smá 12v lampor, Batteriet räckte normalt en kväll beroende pá hur mánga lampor, vi fick ha 2 batteri,ett pá laddning och ett pá kvällen. Men nu använder vi en converter och kör nu 3 kväller med 3st 18w energi lampor, fungerar mycket bra och helt klart dra mindre ström
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: lampa/energi

Du kan finne lysrørlamper på 8 W som går direkte på 12 V. På den måten slipper dere effekttapet i konverteren. Et annet alternativ er å bruke 12V 5W halogen downlights, eller få samme mengde lys ut av under 1 Watt med en 12 V lysdiodelampe i samme sokkel. En ledlampe med 6 SMD moduler gir lys som en halogen mellom 5 og 10 W - en 9 SMD lampe gir mer lys enn en 10 W halogen. En advarsel - la dere ikke lure av store samlinger av eldre dioder, en 18 led lampe gir mindre lys enn 6 SMD og bruker neste 3 ganger så mye strøm.

Til marknad så kan en og benytte slanger med LED, de beste slike bruker ca 1W pr. meter og lyser meget bra. Jeg har selv montert ca. 12 m i min husbil - når alle står på sammen med 2 8 W lysrør og 2 6 SMD downlights så har vi en belastning på under 2 A, dette vil gi 30 timer på et 60Ah batteri (lett bærbart)
 
Toppen