• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solfångarregulator

F

F.d. 12848

Guest
Kan någon säga mig hur mycket solfångarenergi jag kan ta ut från en regulator 12 volt 15 amp
Tackar på förhand
Göran
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solfångareregulator

Den regulatoren skulle klare paneler opp til 180 watt, det er alltid maxlast som oppgis. Hvor mye nyttestrøm en får ut av systemet er mer variabelt.
En tenkt konfigurasjo: 2 stk 80 watt paneler og den nevnte regulator gir ved maksimale forhold, klarvær og solen vinkelrett på panelene gir en ladestrøm på ca. 14 A inn på en last eller batterier som ikke er fulle. På høst og vår blir effekten normalt svært mye lavere, spesiellt hvis panelene ligger flatt på taket. Målte i går i klart solskinn og batteri som var på 12,7 V bare 3 A fra mine 250 W paneler. I sommer ladet det opp til 20 A ved 12,5 V dvs. 100% virkningsgrad.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solfångareregulator

Problem med spänningen!

Jag har en solcell på 110w och en regulator, Naps Maxpower, som har fungerat väl hittills, men plötsligt ger den bara 12,2 - 12,3V. Inspänningen från solcellen är fortfarande c:a 17V. Normalt ger regulatorn c:a 14V till batterierna.

Eftersom jag inte har tillgång till 230V, så är jag beroende av batteriström på vintern för att hålla igång gasolpannan och en cirkulationspump till konvektorerna, för att inte vattnet ska frysa i tankar och ledningar. Detta fungerade mycket bra förra vintern, eftersom bilen är närmast extremt välisolerad.

Finns det någon här som är kunnig på det här området?

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solfångareregulator

Kunnig og kunnig... Kjenner litt til utstyr i denne klassen, kan du ha fått regulatoren over på Gel?

Regulatoren er i prinsipp en boks som regulerer ned ladespenningen og styrer ladekurven for den type batterier som er tilkoblet. Noen er svært inteligente andre er meget primitive og består bare av en spenningsregulator. Denne kan ved overoppheting forskyve seg på spenning og da er det for normale folk bare å bytte den ut. I dag ville jeg benytte en regulator som har en del intelligens og kjører en optimal ladekurve, disse koster ca. 100 kr mer enn den enkleste.
En fordel med de ineligente er at de føler også på sin egen temperatur og reduserer belastningen når det blir for varmt.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solfångareregulator

Nån som vet nåt om batterier och inställning "Gel" contra "Flüssig" när det gäller AGM batterier - har en Calira 20 laddare i bilen. Får olika beskad från olïka källor.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solfångareregulator

kan du ha fått regulatoren over på Gel?

Det där lät intressant, knugrone! Det ska jag kolla i morgon. Kanske finns det någon grejsimojsare: trimpot eller reglerbart motstånd som har ändrat sig av någon anledning.

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solfångareregulator

Nån som vet nåt om batterier och inställning "Gel" contra "Flüssig" när det gäller AGM batterier - har en Calira 20 laddare i bilen. Får olika beskad från olïka källor.

AGM er en mellomting- eller skal vi si det beste fra to sider. Kjemisk så er det et "Flüssig", men det har de fleste av gel-batteriet fordeler. På min nye Flair er det AGM og fabrikken hadde satt laderen på "Flüssig". Dette for å få 14,4 V som topp spenning under ladning. Har og solpaneler satt på dette, gjorde først en feil og satte panelregulatoren på gel, men da var 13,7 V høyeste spenning unde ladning og batteriene ble bare ladet 80%.
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Sv: Solfångareregulator

Jag har Caliras VS30/20 DS/IU.
Med batteribyte förestående, har jag lagt timmar i "studier" - vilka kollisoner blir det med solcellregulatorn och tillfälligt också Ctek xs7000.
Önskade AGM-batterier måste uteslutas - skall laddas med 14,7-14,8 VDC
Caliran och sol-regulatorn ger bara 14,4 V - båda med begränsade tider före spänningsreducering.
Caliran laddar 10 tim mot våtceller och endast 4 tim i gel-läget.
Läser man förtrendefullt TUDOR's/EXIDE's "laddningslära" framkommer att AGM& GEL-batterier skall laddas med den högre spänningen 14,7 VDC.

Samtal med Ctek klargjorde också en del och bekräftar ovanstående till del;

CTEK är i stället ett puls-/motspänningsmätande aggregat som därav skriver i instruktionen;
"14,4 V normal inställning för öppna (syra-)batterier, MF och
de flesta GEL-batterierna"
"14,7 VDC-läget rekommenderas för laddning vid låg.temp <-5gr. Det är också lämpligt för många AGM-batterier som OPTIMA, MAXXIMA och ODYSSEYS"

SLUTSATS;
Acceptera Caliran och välj omkopplarläget för "lika" batterier (syra eller gel)

(Min sol-regulator, tidsstyrda PHOCOS CML 10-2 har också omkopplingsbygel invändigt för GEL-batterier)
Jag avstår "bytet" till AGM (bil- + 2x bodel) som skull må bäst med CTEK-laddare + fördelningsanpassning - nu kostar det mer än det smakar...
:twitcy::yes:
MVH / HASSE
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solfångarregulator

AGM i bodelen og vanlig syre i motor er helt vanlig kombinasjon i dag, lading ved kjøring blir da bare opp til ca. 80% på AGM batteriene, mens når en er koblet til stolpe så er det i de fleste nye el-blokker redusert spenning til motorbatteri. Dette kan kontrolleres med et voltmeter. På panelet i min bil så ser en ladespenning og strøm for bodel batteri, og en indikasjon når motor også lades. Vi ser spenningen på begge sett batterier.
 
Toppen