• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är detta.? Hur gör man..?

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Hej..

Köpte en trevlig husbil i sommras, FFB 660 -93 fick tyvärr ingen inf. om alla finesser då säljaren i sin tur inte haft den så länge, Hade tidigare stått stilla flera år.
På panelen finns en vred i storlek med boiler och värmestyrningen. Där står Truma Duomatic-L. Uppe till höger två små diodlampor grön överst och röd.
Det runda vredet har 3 lägen, Aus - Sommer - Vinter.. Fm. ngt med gasbehållarna..?
Två p11, tyska red.ventiler, en röd och en grön, varav mätare på den röda(tror jag)..
Jag öppnar och stänger en magnetventil till gasen innifrån på panelen..två knappar gul diodlampa.. måste knäppas på om gasen ska komma fram. 12 volt.

Samt, precis bredvid panelen sitter en tryckknapp fyrkantig 60x60mm med en orange kontrollampa(lyser inte..) i mitten. På en tejpbit stod "Abwasser" och ngt oläsligt på Hern...
Till den knappen(strömbrytaren) går en vit sladd som inte går via baksidan på kontrollpanelen..
Det är två vred till fläktarna i värmaren..två fläktar..?
Nivåmätarna till färsk och gråvatten fungerar inte, de är i form av nål som skulle röra sig från vänster till höger.. Min Idé om det problemet är att flottörerna har hängt sig under de långa stilleståndet.. Fel??
Rymlig och stabil husbil som vi bl.a åkte längs Baltiska kusten med i sommras..

Någon som har erfarenhet..?

tack så länge

Bo.m
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta.? Hur gör man..?

Duomatic L är en automatisk flaskomkopplare som byter från tom till full flaska automatiskt. Du måste välja vilken flaska som skall vara huvudflaska vilken kommer att vara den som töms först. När den är tom kopplar Duomatic över till den andra flaskan och en lysdiod indikerar att du har en tom flaska som behöver bytas. Glöm inte att växla till annan huvudflaska när du bytt annar kommer den nyfyllda flaskan återigen att tömmas först. Så småningom kommer du då att ha två tomma flaskor.

Vredet är till för att koppla in en värmare av reduceringsventilerna så att inga isproppar skall bildas vid kall väderlek, vinterläge. På sommarläge är dessa värmare urkopplade. Aus betyder att du inte har någon visning när en flaska är tömd men automatiken funkar ändå.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta.? Hur gör man..?

Den stora 60*60mm tryckknappen kan kanske vara en värmare för gråvattentanken. För du har väl ingen magnetventil för att tömma denna?

Kolla om det går några trådar till antingen en värmematta under tanken eller en rund stavvärmare i sidan på tanken. Förväxla doxk inte med nivåmätarkablaget.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad är detta.? Hur gör man..?

Får forsøke med noen tips - og endel fakta:

På panelen finns en vred i storlek med boiler och värmestyrningen. Där står Truma Duomatic-L. Uppe till höger två små diodlampor grön överst och röd.

Disse viser hvilken av de to flaskene som du tar gass fra - samme farge som på red. ventil.

Det runda vredet har 3 lägen, Aus - Sommer - Vinter.. Fm. ngt med gasbehållarna..?

Hmmm, lyder som Ice-Ex - dvs. et lite varmeelement i red. ventilene.

Två p11, tyska red.ventiler, en röd och en grön, varav mätare på den röda(tror jag)..

Den grønne brukes først, når den er tom tar den rød over. Måleren kan brukes til en forenklet tetthetskontroll, steng av forbrukerene i bilen og skru igjen kranene på begge flaskene. Vent 5 min og se om trykket i måleren har sunket - hvis så finn lekasjen!

Jag öppnar och stänger en magnetventil till gasen innifrån på panelen..två knappar gul diodlampa.. måste knäppas på om gasen ska komma fram. 12 volt.

Sitter denne innenfor DuoMatic?

Samt, precis bredvid panelen sitter en tryckknapp fyrkantig 60x60mm med en orange kontrollampa(lyser inte..) i mitten. På en tejpbit stod "Abwasser" och ngt oläsligt på Hern...
Till den knappen(strömbrytaren) går en vit sladd som inte går via baksidan på kontrollpanelen..

Kan dette være styringen av oppvarming av gråvannstanken, tror den henger på undersiden av bilen.

Det är två vred till fläktarna i värmaren..två fläktar..?

Mulig en ekstra for oppvarmingen av gråvannstanken.

Nivåmätarna till färsk och gråvatten fungerar inte, de är i form av nål som skulle röra sig från vänster till höger.. Min Idé om det problemet är att flottörerna har hängt sig under de långa stilleståndet.. Fel??

Mye mulig, tror de brukte en primitiv flotør og et potmeter for dette.
Må i hvert fall plukke ut saken av tanken og sjekke bevegelser og motstand over kontaktene. Begge feilkildene er like sannsynlig - lite mulighet for andre.

Avansert bil!!!
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta.? Hur gör man..?

Tack Michael..
Nu genast lite klokare. Det förklarar även varför jag nu i höst hade två halva P11 istället för en full och en tom. ska nu fortsätta att sätta mig in i funktionen..
Ang. den större strömbrytaren är det nog som du nämner, men fm. fungerar det bara på 220v.
Ska kolla i veckan..
Tack för hjälpen..

Bo.m
 
Senast ändrad:

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta.? Hur gör man..?

Knugrone..

Tack för svar.. tips och nyttiga fakta. kul att mina problem kan intressera klubbkompis i Norge..
Ska kolla flottörer längre fram. Här i Malmö har vi haft +15 idag. så det dröjer ytterligare en tid innan det fryser.. kanske vet du mer om min FFB 660 classic, Tror inte det finns så många här i Sverige..

Hilsen..'

Bo.m
 
Senast ändrad:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta.? Hur gör man..?

Hej Bo Werner.

Har själv en 660- Det finns inga flotörer på vatten och avloppstank, det är små givare inplastade för nivå 1/4 1/2 3/4 0ch full tank, det strulade på min bil det var oxid på kretskortet bakom panelen, rengjorde med tandborste och elsprej. Fick tillbaka funktion upp till 3/4 tank. detta på vattentanken.
Hur mycket har din gått? Min är uppe på 14000 mil.

MVH
Jägarn:D
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta.? Hur gör man..?

Jägarn..
Hej..
Kul att du har en 660, min är en helint, -93 classic. Mkt gedigen, mkt skåp och en bred skön säng..
jag ser inget kretskort bakom panelen vad jag minns. Min mätare är med nål på grönt och rött fält
samma vippströmbrytare för båda funktionerna..i samma mätare.
Min importerades 2002, har sedan stått stilla flera år, gått enl. mätaren lite över 10000 mil. vilket verkar troligt iallaf. enl. motor och inredningen...

Tack för svar
Bo.m
 
Senast ändrad:
Toppen