• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Stål-alu-komposit???

Döderhultarn

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
3004
Medlemskap
2024
Har läst alla inläggen här men hittar inte riktigt det svar jag söker. Står just i begrepp att köpa tub till min tyskimporterade Knaus. Jag hade tänkt en PC 10 komposit pga lätt vikt och lätt att avläsa gasolmängden. Måste man byta flaskan när den är tom eller kan man fylla den som man kan göra med stålflaskor? Jag bor 4 mil från Timmernabbens karamellfabrik som fyller flaskor. Har en komposit 5 kg som jag ska ha som reserv.
I Oskarshamn har jag inte hittat billigare inbyte på PC 10 än 435 kr.

Sture L
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Stål-alu-komposit???

Den enda nakdeken med PC 10 komposit är det att dom är lite högre änn Stål & alu tuberna jag har två PC 10 komposit. när jag ska ställa in den sista så får jag vrida in den för kanten som luckan tättar imot är lite hög. jag fyller dom som man kan fylla dom som en ståltub jag ville ha PC 10 komposit för viktens skull
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Stål-alu-komposit???

Du skriver att du har en tyskimporterad bil. Varför inte satsa på tyska aluminiumflaskor? De väger bara 5,5kg men rymmer 11kg gasol. De är dessutim inte större än svenska P11or so det bör inte vara några problem med platsen.
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Stål-alu-komposit???

Har också tyskimporterat husbil, och har haft tyska flaskor gjennom flera år.

Tenker att byta til aluflaskor vid nesta tysklandsresa.

Tycker det er enklare med tyska flaskor når man reiser på kontinenten.

Har också en svensk p11, som reserve her hemma om det skulle vara svårt att få fyllt dom tyska.

Men det er ju ingen problem att ha en av varje, det er jo bare en liten overgang mellom den den tyske gasolslangen och en svensk flaske.

Valet av gasolflaskor beror på var du åker, och vad som er lempligast att få tak på der du ferdas mest.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Stål-alu-komposit???

PC 10 Komposit.Kolla i buren när du lämnar inn för byte, det finns några som är 2-3 cm lägre.Jag märkte att det plötsligt gick att få inn flaskan uta att använda skohorn och grön såpa.
 
Toppen