• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanelsövervakning

F

F.d. 8765

Guest
Hej på er därute.
Nu behöver jag support.
Har monterat 3 st 50W solpaneler. Två paneler parallellkopplade och laddströmen styrs av en MAXPOWER reglagebox och den tredje panelen styrs av en andra MAXPOWER. Varför det är så här kopplat är att vid köpet ingick 100W solpanel i köpet, sedan har jag kompletterat med 50W panel. MAXPOWERN tål inte mer än 7A och varje panel ger 3A, därför kunde jag inte "hänga på" en tredje panel.
Har skaffat två st Ampmätare, för att ha koll på hur panelerna arbetar.En på 3A och en på 30A, fanns tyvärr ingen 10A-mät. Till den sistnämnda, alltså 30A:aren följde en ganska kraftig sockel med två st metallplattor som har vardera två skruvanslutningar. Mellan dessa är en vad jag tror en smältsäkring monterad. Nu till min fråga.
Hur skall jag koppla in mätarna. Skall jag kapa +ledningen och ansluta 3A-mätaren i "skarven" eller bara bygla mätaren och hur gör jag med 30A-mät och dess sockel ( mätaren passar INTE på sockeln, däremot finns två klenare skruvanslutningar)
Hoppas på hjälp från er
 

Ramegni

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
2722
Medlemskap
2021
Sv: Solpanelsövervakning

Kapa plusledningen och montera 3A ampermetern i serie. 30A ampermetern är egentligen en voltmeter som mäter spänningfallet över en shunt. Det du tror är en säkring är alltså en shunt. Kapa plusledningen och anslut den kapade ledningen på var sin sida av shunten. Anslut också amperemetern (voltmetern) på var sin sida på shunten. När det går ström genom shunten uppstår ett spänningsfall över densamma. Spänningsfallet mäts av voltmetern med ampermeterskala.
:spinny:
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Solpanelsövervakning

Hej Ramegni.
Om jag har förstått dej rätt, så monterar jag den kapade plusledningen till ampmätarens plus resp minusanslutningar på baksidan. Däremot förstår jag inte detta med voltmeter när det på instrumentet endast är en renodlad ampskala. Hur läser jag av amp resp volt och förlorar jag jag spänning till batteriet?
 

Ramegni

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
2722
Medlemskap
2021
Sv: Solpanelsövervakning

Hej TEC:en!
Om vi talar om mätaren med 30 amper skala gäller följande. Till ampermetern finns en shunt, det är den sak som du beskriver så här "Till den sistnämnda, alltså 30A:aren följde en ganska kraftig sockel med två st metallplattor som har vardera två skruvanslutningar. Mellan dessa är en vad jag tror en smältsäkring monterad." Anslut den kapade plusledningen till var sin sida på shunten. Ta sedan en ny ledning som du ansluter till den sida på shunten där du anslöt ledningen från solpanelen och den andra änden av ledningen ansluter du till plus på amperemetern. Ta sedan en ledning till, som du ansluter till andra sidan på shunten och till minus på ampermetern. Du får inte koppla in den ampermeter (den med 30 A skala) som hör till shunten på något annat sätt än vad som står ovan, då förstör du den. Du kan bara se hur många amp som går till batteriet och du förlorar i princip ingen spänning till batteriet.
:spinny:
 

Ramegni

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
2722
Medlemskap
2021
Sv: Solpanelsövervakning

Hej igen TEC:en!

Jag bifogar en skiss på inkopplingen. Tänk på att shunten måste isoleras så att den inte kommer i kontakt med gods, bilens minus.
:spinny:
 

Bilagor

  • Amp meter.pdf
    95,6 KB · Visningar: 111
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Solpanelsövervakning

Ramegni
TACK för ett mycket bra och överskådligt svar. Det var exakt de svar jag sökte.
Än en gång: ni HBK:are är fantastiska.
 
Toppen