• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dörrar och luckor

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har en fundering hur svängda dörrar och luckor är tillverkade. Är det någon som har koll på hur de ser ut inuti. För det kan väl inte vara en träram som är fanerad.
Ha det.
Vet ej om jag la detta under rätt kategori.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Dörrar och luckor

Hej Peter,
svängda dörrar och luckor kan man göra av 2 plywoodskivor av lämplig tjocklek och sedan skall man ha en träram emellan dessa tillverkade av plywood och flera stycken hoplimmade i någon fixtur där den får sin rätta böjning. Limma sedan fast den ena plywooden och använd distansmaterial av samma tjocklek som den ihoplimmade listen och slutligen den sista plywooden. Som distansmaterial kan man använda typ frigolit om det är för inomhusbruk. Lim kan man använda polyuretan som skummar och fyller ut eventuella skarvar mm Dörrar och luckor verkar vara 16-20 mm tjocka och om man använder tunn plywood ( 3 mm ) så blir det inte så tungt. Ett annat bra distansmaterial är balsa som är mycket lätt men också dyrt.
Detta är hur jag kommer att göra på min husbilsrenovering där alla skåp, luckor och väggar mm skall tillverkas.
Hälsningar Bror
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Dörrar och luckor

Tack Bror. Jag har funderat ganska länge på hur dom gör. Dumt att fundera så länge när man får så snabba svar här på forumet. Har du fortfarande hand om barnbarnet. Väntar på att du skall komma igång igen. Så att man får lite trevliga stunder vid datorn.
Ha det
 
Senast ändrad:
Toppen